Deel dit artikel
-

‘Iets bedenken is geen probleem, de timing wél’

De adverteerder verliest zijn greep op de consument, die bovendien aan de haal gaat met zijn zorgvuldig opgebouwde merk. In de rubriek ‘Lunchtijd’ fileert internetondernemer Boris Veldhuijzen van Zanten de mediaconsumptie.

We ontmoeten Boris Veldhuijzen van Zanten (36) in Club Elf in Amsterdam, waar hij regelmatig luncht. Zijn incubatorbedrijf Meganova huist immers in het oude Post CS-gebouw. Alom aanwezig in de internetwereld, als investeerder, ondernemer en voorzitter van de IPAN. De zelfverklaarde 'serial entrepreneur in maatpak', is inderdaad een gesoigneerde dandy, maar aimabeler dan men wellicht zou verwachten. Zijn stijl is eerder authentiek dan gecultiveerd.

Foto: Peter Boer

Onafscheidelijk van laptop en Blackberry, want zelfs in de skilift moet nog wel eens een mailtje worden verstuurd. Na Hubhop en V3 is Fleck een van zijn laatste wapenfeiten en hoewel dit project nog niet echt naar wens verloopt, lijkt dat Veldhuijzen van Zanten weinig te deren. Vroeg of laat komt er iets voorbij dat slaagt, is zijn houding. "Ideeën zijn er dagelijks, soms worden dat projecten en heel af en toe een bedrijf."

Weinig interactief

Voorspellingen doen omtrent de media blijft lastig, vindt Veldhuijzen van Zanten. Wat hem vooral opvalt, is dat internet helemaal niet zo interactief is. "Je kunt naar een website surfen en daar wat rondzappen en dan houdt het zo'n beetje op. Maar dat zal langzaam veranderen. De invloed en deelname van de consument zal toenemen. De mens heeft een enorme behoefte om zich met dingen te bemoeien en bedrijven die hen de gelegenheid geven mee te werken zijn ook succesvol. Kijk maar naar Flickr, De.licio.us, Digg en Wikipedia."

Toch zijn niet al deze bedrijven winstgevend; Wikipedia verkeert zelfs in financiële problemen. "Maar zo kijk ik er niet naar. Misschien zijn sommige initiatieven slechts compost waar andere dingen op zullen groeien. Mensen moeten eraan wennen of de omstandigheden zijn nog niet ideaal. Het kan zijn dat een idee een paar jaar later wel aanslaat."

Je kunt dus gerust gratis diensten of content aanbieden, als je maar érgens geld mee verdient. "Bijvoorbeeld door een betaald pro-account in het leven te roepen. Wat Google met YouTube wil, is inderdaad nog niet helemaal duidelijk. Misschien anticiperen ze op een hoofdrol in de broadcastwereld." Want dat tv digitaal en interactief wordt, lijkt hem wel duidelijk. De internetgeneratie is te ongeduldig om traditionele tv nog te accepteren. "Maar die interactiviteit zal eerder 'on demand' betekenen dan de mogelijkheid om iets te bestellen."

Eerst veel gebruikers

De initiatieven van Meganova liggen vaak in de social-softwaresfeer, diensten die vanzelf moeten groeien. "Dat is zeer risicovol, want je bouwt iets dat alleen werkt als miljoenen mensen het gebruiken. Maar op internet is het veel makkelijker om geld te verdienen met een succesvolle service dan om een succesvolle service op te bouwen. Wij hoeven met Fleck nu nog geen geld te verdienen, maar eerst veel gebruikers hebben en succesvol zijn. Pas daarna gaan we er geld mee verdienen."

Dat klinkt eenvoudig, maar timing blijkt cruciaal. "Ik zie veel dingen die in de beginjaren van internet zijn mislukt, en die nu wel succesvol zouden kunnen zijn. Ik blader wel eens in tijdschriften uit die tijd ter inspiratie. Er was een bedrijf, Pointcast – een soort gepersonaliseerde nieuwsdienst – waar Rupert Murdoch 600 miljoen voor wilde betalen. Ze gingen echter voor een miljard, en een paar maanden later was het bedrijf failliet. Maar nu zou het misschien wel werken."

De voorwaarden zijn wezenlijk veranderd. Internet is sneller, er zijn veel meer gebruikers, het is eenvoudiger en goedkoper, legt de ondernemer uit. "Je kunt nu gemakkelijk een bedrijf beginnen, wat niet wil zeggen dat het direct een succes is. In Yahoo Pipes zie ik een enorme potentie, maar niet per se binnen drie maanden. Die tool is nuttig, maar misschien zal een ander bedrijf er succes mee hebben. Skype is echt niet de eerste voip-tool, maar wel de eerste die goed werkt. Het kwam precies op het juiste moment. Het bedenken is het probleem niet, wel de timing. Tv via internet is ook niet nieuw, maar Joost heeft nu de buzz mee."

Yahoo Pipes

Veldhuijzen van Zanten ziet zichzelf wel als een digifreak, internet is doordrongen in elk aspect van zijn leven. Tv en radio zijn uitgebannen, al het nieuws wordt online gevolgd. Rss is dan ook zijn talisman. "Ik wil bijvoorbeeld graag via rss bericht krijgen als er wereldnieuws is, maar daar zit dan ook heel veel tussen dat ik niet interessant vind. Ik wil dat de content gefilterd wordt. Daarom is Yahoo Pipes zo'n goede uitvinding, dat combineert rss met filters en allerlei voorwaarden die je kunt instellen. Het goede aan Pipes is dat het geen eindproduct is, maar een gereedschap. Van dit soort diensten verwacht ik het meest, want daar gaan intelligente mensen weer iets nieuws mee doen."

Hij verwacht niet dat mobiel internet snel een hoge vlucht zal nemen. "De meeste mensen hebben niet zoveel behoefte om onderweg te internetten. We zijn zo gewend om dat op de pc te doen, dat mobiel internet voor ons een slap aftreksel is." Ook de apparaten – pc en pda – zullen nooit helemaal samensmelten, verwacht hij. "Want je wilt iets dat in je zak past, maar ook iets met een fatsoenlijk beeldscherm en toetsenbord."

Wat zou je als uitgangspunt moeten nemen, de technologie of de behoefte van de mens? "Ik denk geen van beide. In het eerste geval krijg je iets waaraan niemand behoefte heeft, in het tweede geval krijg je nooit echt nieuwe dingen. Steve Jobs zegt dat mensen helemaal niet weten wat ze willen. Apple vindt uit wat mensen achteraf gezien wilden. Het is dus de kunst om in het midden te zitten. En ik hoop dat ik daar goed in ben."

Zoals je vaker ziet bij rasechte internetondernemers, heeft ook Veldhuijzen van Zanten een idealistische kijk op het medium. "Een technologie die in de buurt komt van hoe we ons een God voorstellen, is goed. Internet maakt ons alwetend. Ik denk dat mensen daardoor ten goede veranderen. Hoe meer je weet, hoe meer je in contact staat met de wereld. Het zijn vaak toch de minder goed geïnformeerden die schade aanrichten. Agressie is volgens mij grotendeels een informatieprobleem." Hij denkt wel dat de wereld uit zichzelf beter wordt. Op zijn manier draagt hij daar zijn steentje aan bij: "Er zijn twee dozijn mensen die leven van mijn werk. Dat besef vind ik wel spectaculair."

Bio

Boris Veldhuijzen van Zanten (36)
– 1987-1989 circusschool (jongleren)
– 1990-1995 kunstacademie
– 1995-1997 Rijksakademie
– 1997-1999 oprichter/ceo V3 Redirect Services
– 2000-2001 ceo Jippy.com
– 2002-2004 oprichter/ceo HubHop.com
– 2004-2005 oprichter/ceo Junker
– 2005-heden oprichter/ceo Fleck.com

Deel dit bericht

7 Reacties

Koen

Wikipedia is uiteraard gn bedrijf, maar een organisatie zonder winstoogmerk die bij de top tien meest bezochte websites ter wereld hoort: al zes jaar lang, draaiende op enkel donaties.

Jeroen

Leuk artikel. Ik blijf het een interessante man en dito ondernemer vinden.  Wat mij opviel is het volgende citaat: "Onafscheidelijk van laptop en Bluetooth". Wat is er gebeurd met zijn BlackBerry? 😉

Jeroen

Leuk artikel. Ik blijf het een interessante man en dito ondernemer vinden.  Wat mij opviel is het volgende citaat: "Onafscheidelijk van laptop en Bluetooth". Wat is er gebeurd met zijn BlackBerry? 😉

Martin van Kranenburg

Boeiend artikel. Als aanvulling heb ik nog een andere titel die ook zou volstaan:  Iets bedenken is geen probleem, maar de uitvoering wel.  Het bedenken van een idee kost 5% van de tijd de uitvoering 95%. Ideeen bedenken kan iedereen de kunst zit hem in de focus en uitvoering.

Boris Veldhuijzen van Zanten

@Jeroen: Ik denk dat daar inderdaad Blackberry had moeten staan. Heb inmiddels de Blackberry Curve. Mooiste Blackberry ooit!@Martin: Gelijk heb je! YouTube of Skype bedenken was niet zo moeilijk. Maar de juiste timing en uitvoering is wat iets een succes maakt.

Edwin Lap

Mobiel internet is de toekomst, zeker hier in de VS wordt veel gebruik gemaakt van Internet via de Blackberry. De niuwe 8800 heeft een mooi scherm dat paginas goed weergeeft.Als de Iphone op de markt komt, al er een explosieve groei zijn voor mobiel internetten. Edwin Lap, San Diego, CA

King Yiu Chu

QUOTE: "Hij verwacht niet dat mobiel internet snel een hoge vlucht zal nemen. "De meeste mensen hebben niet zoveel behoefte om onderweg te internetten" Mobiel internet is inderdaad anders dan op de PC. De kunst van een succesvol mobiel internet gebruik zit m in: of de communicatie services (Messenger op mobiel, Foto's bloggen en applicaties als Jaiku.com) en het snelle "snack gehalte" van content als men even niets te doen heeft. Mobiel internet is dan ook niet zo zeer lang mobiel op het internet zitten maar even snel iets doen. Bedrijven die de link vinden tussen snel even iets doen via mobiel internet met als resultaat voor de gebruiker dat later via de PC te kunnen bekijken/distribueren of te communiceren … dat soort bedrijven zullen het succes maken. Gek genoeg zijn er nu nog veel te weinig interactieve webservices voor mobiel maar ik denk dat dat een kwestie van tijd is. Misschien dat Boris daar wel een bijdrage aan kan gaan leveren… 🙂

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond