Deel dit artikel
-

‘Ik ben de eerste met deze functie’

[Mover & Shaker] Sander ten Dam (36) ruilde zijn baan als uitgever bij Kieskeurig in voor een baan bij Sanoma Digital als Uitgever Performanced Based.

De tweede dag in je nieuwe functie, hoeveel is er veranderd voor je?

“Ik was hiervoor alleen bij Kieskeurig betrokken en dat zit in Culemborg, nu ben ik ook verantwoordelijk voor onder meer Startpagina en Vakantie.nl. Die zitten in Amsterdam zitten, en daar ben ik nu ook naartoe verhuisd.”

Is dat een verbetering voor je?

“Ik woon in Broek in Waterland, dus dat is wel dichterbij.”

En verder?

“De diverse uitgevers rapporteren nu aan mij en ik rapporteer rechtstreeks aan Joris van Heukelom. En ik opereer in deze functie meer zelfstandig.”

Wat houdt je functie precies in?

“Ik ga alle performanced based marketing binnen Sanoma Digital, dus alle uitgaven die gericht zijn op conversie, stroomlijnen en optimaliseren.”

Dat klinkt als een heel nieuwe functie.

“Ja, ik denk dat ik de eerste in Nederland ben die dit doet, we zijn immers de enige uitgeverij die het zo aanpakt.”

Waarom ben jij gevraagd en niet bijvoorbeeld de uitgever van Startpagina?

“Bij Kieskeurig hebben we het afgelopen jaar veel veranderd en verbeterd op het gebied van performanced based marketing, dus dat was waarschijnlijk de aanleiding.”

Wat is er dan veranderd?

“Ja, dat is lastig uit te leggen. Ik denk dat ik veel inzicht heb opgebouwd in de waarde die onze netwerken kunnen bieden aan adverteerders. Als je op leads afrekent, moet je wel kwaliteit leveren. Je moet steeds kijken of de waarde goed genoeg is en deze optimaliseren. Het is geen kwestie van linkjes doorzetten, maar echt toegevoegde waarde bieden in de vorm van informatie. Daar zijn we ver mee, en dat kan nog veel beter.”

Wat is daarbij jouw expertise? Je hebt een achtergrond is econometrie, dus je bent vast gek op cijfers?

“Haha, ik ben inderdaad wel goed in excelsheets analyseren, maar ja, daar heb ik tegenwoordig gewoon mensen voor. Ik vind analyseren en meten overigens wel heel belangrijk in online advertising, maar mijn expertise is inmiddels wat breder geworden. Ik heb functies vervuld in sales en marketing, en bij Kieskeurig had ik eigenlijk min of meer mijn eigen onderneming.”

Die clustering bij Sanoma heeft ook z’n nadelen, die ‘eigen onderneming’ raak je zo toch kwijt?

“Dat blijft inderdaad een lastig spanningsveld. Enerzijds wil je binnen een groot concern als onderneming kunnen opereren, zodat je kansen in de markt kunt grijpen, zonder een logge organisatie die dat vertraagt. Anderzijds wil je kennis delen en en op zoek gaan naar synergie.”

Worden jullie in deze constructie niet een soort affiliatepartij?

“Ja, dat zou je zo kunnen zeggen, maar dat is maar een term natuurlijk. De scheidslijn met performanced based marketing is dun. Maar in deze markt zien wij in elk geval nog heel veel kansen, er staan ook nog wel wat overnames op stapel.”

Als ik je zo je LinkedIn-profiel bekijk, zit je eigenlijk al jaren bij Sanoma, of vroeger VNU, behalve een uitstapje naar de Gouden Gids.

“Dat is toeval, ik plan mijn carrière niet echt. Ik wil gewoon elke dag met plezier naar mijn werk gaan en genoeg uitdaging hebben. Binnen Sanoma heb ik trouwens wel veel verschillende dingen gedaan. Ik ben begonnen als analist, daarna heb ik sales gedaan en marketing.”

Wat vind je het leukste van je huidige functie?

“Ik ben natuurlijk pas net begonnen, maar wat ik het leukste vind van ons vak, is dat we ons in een heel jonge markt bevinden. Bladen zijn volwassen, internet bevindt zich zo’n beetje in de pubertijd en mobiel zit echt nog in zijn kinderjaren. Het is echt leuk om na te denken over hoe we mobiel gaan inzetten. Sommige dingen zullen goed gaan, andere niet, dat maakt het spannend.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond