Deel dit artikel
-

IKEA wil niet op Amazon

Het Zweedse meubelhuis IKEA ziet er niets in om via Amazon te verkopen.

Verkopen via Amazon kost geld en dat leidt tot hogere prijzen voor de consument, redeneert Jesper Brodin. De CEO van IKEA Group zegt dat in een interview met de Frankfurter Allgemeine (p35).

Steeds meer webwinkels en retailers besluiten het tegenovergestelde te doen: wel een deel van hun assortiment op de marktplaats aan te bieden. Brodin ziet er de noodzaak niet toe. De belangrijkste reden voor andere partijen om dat wel te doen, is hun zichtbaarheid vergroten. IKEA heeft dat niet nodig, want is volgens hem meer dan zichtbaar genoeg.

In het laatst afgesloten boekjaar noteerde IKEA een omzet van 38,8 miljard euro. Dat was 4,5 procent hoger dan het jaar daar voor. Vijf procent van de omzet is afkomstig uit verkopen via internet.

Vergeleken met andere internationale retailers is dat nog vrij weinig. Anderen noteren tegenwoordig het dubbele of meer, maar zijn dan weer niet actief in de meubelbranche. Ter illustratie: MediaMarkt doet dertien procent en H&M vijftien procent van de omzet via internet.

Deel dit bericht

3 Reacties

Henkjan - Gadero

Visie noemen we dat!

Rob Bogaers

Ik roep het 11 jaar, zij snappen het en hebben Amazon niet nodig door de one-stop-home formule. Belangrijkste noot in dit bericht is: “maar zijn dan weer niet actief in de meubelbranche.” Zij gaan groter dan groot worden omdat ze IKEA zijn.

Jorn

Dat zouden meer bedrijven moeten doen!

Niet je data overhandigen aan een van de grootsten der aarde en daar nog voor moeten betalen ook. En daarnaast nog het feit dat je je toekomstige concurrent aan het promoten bent.

Blijft toch gek dat er zoveel bedrijven wel overstag gaan voor zo’n “verlies-verlies-verlies” situatie.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond