Deel dit artikel
-

IKON start jongerenprogramma over mobiel en internet

IKON start op 30 december met een programmaserie over mobiele telefonie en internet, gericht op jongeren. De serie heet R U Tlkng 2 Me (Are your talking to me) en is nu al in zijn geheel online te bekijken, op een site die is ontwikkeld samen met Kenniswijk.

De Interkerkelijke Omroep Nederland ( IKON ) zegt erg blij te zijn met de samenwerking met Kenniswijk. "We hadden bijzonder weinig geld om een site op te zetten en kwamen in contact met Kenniswijk dat juist een project zocht rond kinderen en mobiele communicatie", zegt een woordvoerster van IKON. "Om die reden hebben we nu een uitgebreide site aan het programma kunnen toevoegen."

De site is gebouwd door Finalist IT Group en biedt aanvullende informatie bij de programma, maar ook tools zoals het zelf maken van een ringtone, die 75 procent goedkoper zal zijn dan de kosten voor een gemiddelde ringtone, zo beloven de initiatiefnemers van www.rutlkng2me.nl . Ook is er online een 'smoelenboek' te vinden waarin via MMS foto's geplaatst kunnen worden, eraan verbonden is een applicatie om de foto's te bewerken. Deze applicatie is volgens Finalist "nog nergens toegepast". De toepassing is ontwikkeld binnen het open-source cms Mmbase , een van de voordelen is dat het versturen van een MMS-foto naar de site mogelijk is ongeacht welke telecomaanbieder wordt gebruikt.

Verder is ook de volledige reeks van programma's al online te bekijken, in Windows Media, Realmedia of via First Mile TV. De afleveringen duren elk vijftien minuten. "Hiermee lopen we al vooruit op de situatie dat iedereen zelf bepaalt wat hij wil bekijken op welk moment, iets wat zal gebeuren op het moment dat iedereen breedband heeft", aldus de IKON-woordvoerster. De programma's worden vanaf 30 december wekelijks uitgezonden via Z@ppelin. Enkele thema's die aan de orde komen zijn chatten, het versturen van sms-berichten, bel-etiquette, games en de kosten van mobiel bellen.

"De reden om een dergelijke serie programma's te maken is dat we graag programma's maken door en over jongeren, en digitale communicatie leeft erg bij hen", zegt de woordvoerster. Een bijkomend voordeel is dat ouders en anderen in de omgeving van kinderen en jongeren ook inzicht krijgen in de manier waarop ze digitaal communiceren. Daarmee lijkt het risico te ontstaan dat het met name de ouders zijn die straks voor de buis zitten. "Dat valt wel mee", zegt de woordvoerster. "Voor jongeren is alles wat met een mobiele telefoon te maken heeft interessant, die telefoons zijn 'hot'. Bovendien krijgen ze ook praktische tips, bijvoorbeeld hoe ze kunnen voorkomen dat de telefoonrekening erg hoog wordt. Verder laten we ook zien hoe bekende Nederlanders met hun mobiele telefoons en internet omgaan, wat actrices van Goede Tijden, Slechte Tijden daarover zeggen spreekt jongeren wel aan."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond