Deel dit artikel
-

Ilse liet advertentiegelden liggen

De Nederlandse portalsite Ilse , onderdeel van het netwerk van Newconomy , behaalde volgens een voorlopige schatting in 1999 zo'n 1,1 miljoen euro aan inkomsten, terwijl de site maandelijks 30 tot 40 miljoen pageviews had. Financieel directeur Robert Ranzijn zegt over deze relatief lage omzet dat Ilse 'nog veel meer potentie heeft dan eruit is gehaald'.

Het cijfermateriaal over Ilse is te vinden in het prospectus van investeringsnetwerk Newconomy. Met zo'n 30 miljoen pageviews per maand zou Ilse veel meer aan reclamegelden kunnen verdienen dan de behaalde 1,1 miljoen euro. Volgens Govert van Eerde, directeur van het online advertentienetwerk 24/7 , heeft de portalsite tot twee maanden geleden echter te weinig gedaan om de drukke traffic ten gelde te maken. 'Onlangs zijn er nieuwe mensen aangenomen voor de acquisitie. De inkomsten uit banners en buttons kunnen vrij hoog zijn met zoveel bezoek. De gemiddelde CPM ligt bij een gewone banner rond de 40 gulden, terwijl Ilse ongeveer 125 gulden kan vragen voor de CPM bij trefwoordvermelding.'

Bij een CPM van 40 gulden en een gemiddelde van 30 miljoen pageviews per maand zou Ilse jaarlijks ruim 6 miljoen euro kunnen binnenslepen aan reclamegelden. Uit gebruikersonderzoek van Sophist Internet Advies, uitgevoerd door Multiscope , is gebleken dat het Ilse-publiek uit 'jong, hoog opgeleid en ervaren internetters' bestaat; een ideale doelgroep voor adverteerders. Bovendien zegt bijna de helft van de bezoekers (44%) wel eens te klikken op online advertenties.

Robert Ranzijn, de kersverse financieel directeur van Ilse die tevens de beursgang van de portal moet gaan begeleiden, wil niet kwijt welke CPM-tarieven de populaire website hanteert. Hij geeft wel aan dat het maandelijks aantal pageviews inmiddels is gestegen tot 'zo'n 50 miljoen'. Ranzijn: 'We hebben nog veel meer potentie dan eruit is gehaald. Dit jaar zal e-commerce een belangrijke inkomstenbron worden.'

Op het gebied van de elektronische handel is er onlangs een overeenkomst gesloten met de webwinkel Boo.com , die een filiaal op Ilse zal starten met speciale aanbiedingen voor bezoekers. Boo.com en Ilse ontwikkelen deze zomer verder gezamenlijk promotionele activiteiten rondom een Euro 2000 site van Ilse.

Deel dit bericht

10 Reacties

Frank Wille

De doelgroep die gebruik maakt van Ilse begrijp ik niet helemaal. Het is naar mijn mening één van de slechtste zoekmachines. Na iedere link moet Ilse opnieuw de query aanvragen. Daardoor wordt het zoekproces niet bevorderd. Dit lijkt mij tegenstrijdig met de regels van de nieuwe economie. Ik kan me voorstellen dat ervaren gebruikers andere wegen vinden om informatie te zoeken. Waarschijnlijk heb ik een andere definitie van 'ervaren'. Ik denk dat veel bezoekers van Ilse geen goed en bekend alternatief hebben. Hier liggen kansen voor andere zoekmachines.

Jorj X. McKie

N.a.v. het bericht over ruzie bij Newconomy, vraag ik mij nu ook af of dit het begin van het einde is van de derde venture van Maurice de Hond. Dat je zo in de nieuwe economie op een ouderwetse manier over geld ruzie maakt is voor mij een teken aan de wand. Inzake (internet) technologie ontwikkelingen loopt Nederland achter, maar op het gebied van kleinzielige menselijke drama´s over geld loopt Nederland ver vooruit….. zoals altijd.

Gerard van Vliet

Om in te springen op de reactie van Frank Wille; Is het ook niet een beetje logisch dat Ilse verkondigt dat haar bezoekers bestaan uit 'jonge, hoog opgeleid, en ervaren internetters' ? Volgens mij beweert iedere gerenommeerde site wel dat het bezoek bestaat uit deze doelgroep. Punt is dat deze ongezouten opmerkingen voortkomen uit eigen 'geholpen'onderzoek, en dan is het ook niet vreemd dat de uitkomst iedere keer weer hetzelfde is. Een goed meetpunt is de Nationale Internet Monitor waarin duidelijke patronen naar voren komen van bezoekers, uiteraard van deelnemende sites. Alleen daar hoor je weinig sites over. Omdat zij niet mee (durven) doen, bang voor een eventuele negatieve uitslag. Bijvoorbeeld dat het bezoek bestaat uit de groep 40+, laag opgeleid, en onervaren op het internet ( Is het dan niet de taak van de betreffende site om daar op in te spelen ? Alsof dit geen interessante groep is ?! ). Daar komt bij dat Ilse zich profileert als een portal, met als onderdeel de zoekmachine, en dat het logisch zou zijn dat het bezoek juist niet de ervaren internetter is. Als iemand ervaren is gaat diegene echt geen gebruik maken van Ilse; traag, zeer beperkt en bovenal een kerstboom. Ten slotte is het opvallend dat in het artikel eerst wordt gesproken over 30 miljoen pageviews ( wordt dit niet verward met adviews ? ) ,waarmee Ilse de 'grootste' site van Nederland zou zijn, en later wordt plotseling gesproken over een aantal van 50 miljoen. Dus bijna een verdubbeling ?!Wel knap dat je dan maar 1 miljoen euro aan inkomsten binnenhaalt, dan ben ik benieuwd hoe andere sites het doen. Gerard van Vliet

Sander

Ik ben het helemaal met Frank eens. Ik behoor tot "de Ilse doelgroep" maar gebruik haar niet meer om te zoeken. Ik ben het beu te wachten op honderden hits met op de achtste pagina hetgeen je zoekt (als het er al tussen staat); dit terwijl bijv. Google.com weinig hits geeft maar wel juist weet te vinden wat je zoekt. Ook bij aanschouwing van de rest van de Ilse-site krijg ik niet echt dat fijne gevoel van "dit hoort bij mij". Het nieuws is elders vele malen beter, en een internetgids gebruik ik niet.Voorts is de nieuwswaarde van het Emerce-artikel beperkt; een paar weken geleden was de prospectus van Newconomy al verschenen, dus 24/7's Van Eerde moet wel een beetje bij de les blijven. eSpeed, je weet wel. Sander

John

De grootste hoeft dus niet te betekenen de succesvolste. Ik vind de 1.1 miljoen Euro maar een mager bedrag. Als planner heb ik sowieso moeite met de inconsequente getallen die Ilse opgeeft over bezoek. Ook de doelgroep is mij eigenlijk volkomen onduidelijk. Nou is dat bij andere zoekmachines niet heel veel beter, want ieder schermt met zijn eigen getallen. Vindex en Zoek zijn de enigen die hun cijfers in het eindrapport van de Nationale Internet Monitor hebben laten opnemen, dus daar is een echte brede vergelijking ook niet mogelijk. Het is nog behoorlijk wild west, maar als ik moet kiezen maakt Vindex op mij de meest solide en betrouwbare indruk. 

Rob Nijssen

Reactie op bericht van Gerard:quote: "30 miljoen pageviews, moeten dit geen bannerviews zijn?" Grappig dat dit juist de kern van het artikel is. Het aantal bannerviews bij Ilse blijft sterk achter bij het aantal pageviews, vandaar het gat in de omzet. Rob Nijssen

Yared

reactie op John:19/4 >"Vindex en Zoek zijn de enigen die hun cijfers in het eindrapport van de >Nationale Internet Monitor hebben laten opnemen"Over Wild West gesproken… >maar als ik moet kiezen maakt Vindex op mij de meest solide en betrouwbare indruk.Nee sorry hoor, als planner heb je dan bar slecht verdiept in admanagement systemen als je Vindex solide noemt… ze werken godverdee met DART van DoubleClick.. het grootste Webvertising bedrijf online (met Goof/247 closing in fast) en dit bedrijf staat nu niet echt bekend om zijn goede omgang met hun klantenbestanden als we het hebben over privacy… Iedereen die DART wil gebruiken mag weliswaar gebruik maken van de wereldwijde database maar moet ook zijn complete bezoekersprofiel eraan toevoegen.. hoppa, de bezoekersprofielen liggen op straat… lekker "stabiel", "solide" en vooral "betrouwbaar". Geef mij maar uitgevers als VNU en Wegener, deze maken gebruik van NetGravity en hebben zelf het beheer over hun database… vraag hun maar eens om hun privacy regelement. Aangezien VNU geen eigen zoekmachine geef ik de voorkeur aan Track http://www.track.nl, van Wegener.. snel, simpel en werkbaar! grtz, Yared D'ray

Gerard van Vliet

In reactie op Yared; Weer iemand die niet weet hoe Dart werkt.Het probleem is dat er in de Verenigde Staten onrust is ontstaan naar aanleiding van 'vermeende' privacy-schending door Double-Click, door het samengaan met een Marketing Research bedrijf. Men is bang dat hierdoor de gebruikers karakteristieken op straat komen te liggen of dat deze worden gebruikt voor eigen doeleinden. Aangezien tot op heden niet is aangetoond dat dit zo is, gaat nog steeds het principe op : je bent onschuldig totdat anders is aangetoond. Dat Yared insinueert dat Vindex en Zoek misbruik maken van hun gebruikers puur en alleen door het gebruik van Dart, gaat alle perken te buiten !Door het gebruik van Dart wordt objectief gemeten hoeveel gebruikers je site trekt. Dit in tegenstelling tot juist het eigen beheer van deze gegevens, waarmee je dus juist kan sjoemelen. Ga dus niet meteen wat onzinnigs roepen, want klaarblijkelijk heb je geen verstand van de zaken. 

Paul Molenaar

Gerard heeft het bij het rechte eind. De centrale ad-serving heeft als belangrijkste eigenschap dat de gegevens door een onafhankelijke partij worden geverifieerd. DC/Dart beheert het systeem, maar wij en wij alleen zijn eigenaar van de gegevens uit de DART-database. Niemand buiten IDG heeft het recht de gegevens te gebruiken, zelfs niet 'geanomiseerd' of 'geaggregeerd'. Paul Molenaar, IDG

john

Yared moet zelf nog wat aan zijn huiswerk doen. Hoewel Doubleclick eigenaar is van zowel de Doubleclick sales organisatie als DART, betreft het hier twee volkomen gescheiden divisies. De problemen bij Doubleclick in de VS hebben niets te maken met het DART systeem, maar komen voort uit de alliantie die DoubleClick in de VS is aangegaan met Abacus, een bedrijf gespecialiseerd in marktonderzoek. Als er al een probleem is speelt dat dan ook alleen in de VS.Daar komt dan nog bij dat NetGravity al in oktober 1999 (!) is overgenomen door DoubleClick en er wat dat betreft geen reden is om te zeggen dat sites die met NetGravity werken (zoals Track) zorgvuldiger of minder zorgvuldig met privacygegevens omgaan.DART heeft zelfs een dusdanig goede naam in de markt, dat er al een aantal grote partijen is dat alleen maar op sites wil adverteren waar dit systeem wordt gebruikt. John 

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond