Deel dit artikel
-

Impact social media op reisbranche nog onduidelijk

Zelfs als ‘social shopping’ groots doorbreekt zal het tot 2015 geen enorme verschuivingen opleveren in de reisbranche. Consumenten zullen enkel minder naar een stenen winkel gaan en meer via Facebook-achtige netwerken bij de digitale pui van een reiswinkel komen.

Dat blijkt uit een blik in de toekomst in het brancherapport Vakantieganger dat ING in de afgelopen dagen publiceerde (PDF). De bank schetst tot 2015 drie toekomstscenario’s. In het extreemste geval gaan consumenten minder bij een reisbureau en meer direct bij de leverancier inkopen.

Wanneer de bank spreekt over een ‘social media’ revolutie manifesteert die zich hoofdzakelijk in het verkoopkanaal:

Mobiel, locatie en veilingen

ING spreekt over drie digitaliseringsgolven in de reisbranche. De eerste was die waarbij de consument zelf zijn reisaanbod kon gaan zoeken en boeken via internet. De tweede golf bestaat eruit dat diezelfde consument anderen gaat adviseren bij zijn reiskeuze. De derde golf, die net is ingezet, combineert social media met locatiegebaseerde diensten en mobiel internet.

Een trend van vandaag de dag zijn de online vakantieveilingen. Via dat soort sites gaat momenteel het merendeel van de last minute uitstapjes en reisjes van de hand. ING verbindt daar verder geen waardeoordeel aan.

“De uitdaging zit in het realiseren van uiteindelijk boekingen via sociale media kanalen”.

Klant zoekt gids

Het visiedocument meldt verder: “Een mogelijk gevaar van alle technologische ontwikkelingen is dat de reisconsument door de bomen het bos niet meer ziet. Er is zo veel mogelijk en er zijn zo veel opties dat internet in plaats van transparantie juist complexiteit en onoverzichtelijkheid brengt. Hoe vindt je nog ‘jouw’ speld in de hooiberg van aanbiedingen, deals en last minutes. Bovendien: hoeveel waarde kun je hechten aan de beoordelingen, zeker als deze tegenstrijdig of oud zijn?”

Traditioneel gaat ongeveer de helft van alle internetbestedingen in Nederland op aan uitstapjes, reizen en vakanties. Dat zou voor 2010 een bedrag van rond de 4 miljard euro zijn. ING’s Economisch Bureau verwacht voor 2011 een economische groei van 1,4 procent. Consumenten lijken weer meer vertrouwen te krijgen in de economie. De reisbranche profiteert daarvan mee.

‘Geen revolutie’

In zijn blik op de toekomst stelt ING dat het geen echte revolutie verwacht in de komende vier jaar. Het meest waarschijnlijk is het ‘Reisevolutie’-scenario. “Online aanwezigheid is in dit scenario een must, ongeacht waar het precieze plafond ligt van het aandeel internetboekingen. Reisbureaus die hier niet in meegaan, verliezen de strijd. Onder touroperators, maar ook OTA’s vindt verdere schaalvergroting plaats, sten te genereren met nieuwe concepten. Door allianties te sluiten met partijen die reis- en locatie-informatie verstrekken kunnen zij betrokken zijn gedurende de hele reiscyclus van oriëntatie tot nagenieten (foto’s en video’s).

Het stenen reisbureau kan het alleen winnen van online aanbieders op service en beleving. Dit heeft als consequentie dat er behoorlijk geïnvesteerd dient te worden door het reisbureau in middelen en medewerkers”.

Het advies van de bank aan reisbedrijven in een social media-rijke omgeving klinkt: “Een merk kan nog meer inhoud gegeven worden door naast bestaande marketinginitiatieven, slim sociale media in te zetten. Een sterk merk is een merk geladen met een eigen identiteit.”

Foto: davedehetre (cc)

Deel dit bericht

3 Reacties

Stan

Goed artikel, alleen wordt er mijn inziens vergeten dat golf 2; “dat consumenten anderen gaan adviseren” de puurste vorm van social behaviour en dus social media betreft (C2C interactie). Niet alleen sites als zoover, maar ook review-modules bij reisaanbieders zelf bestaan al lang in de reisbranche en gelden als de belangrijkste verwijzers volgens mij.
In dat geval loopt de reisbranche dus redelijk met de tijd mee en is het nu de stap voor de aanbieders om de reviews de gaan koppelen met andere social media platformen als facebook, hyves en twitter. Direct sales op de SM-kanalen zal altijd ondergeschikt blijven aan de C2C interactie.

Thomas

ING is duidelijk in de war!
Niet alleen betaald het hoge bonussen aan haar directieleden, maar ook durven ze het aan om over social media te schrijven terwijl ze er geen verstand van hebben.
Bedrijven zoals Bookings.com en Zoover leven al jaren van de tips en comments die klanten aanleveren, maar met social media worden die nog veel relevanter. Ook zal facebook in de komende 4 jaar een zeer vooraanstaande positie als Winkelcentrum op het internet verwerven en voor die reis-webwinkels die daar handig een rol spelen wellicht al binnen die 4 jaar de belangrijkste inkomstenstroom worden.

Het zou mooi zijn als de ING eens ging kijken hoe ze social media zelf moeten toepassen in plaats van de gehele reisindustrie onterecht in slaap te sussen!

Menno

Ik herken het door de bomen het bos niet meer zien verhaal, maar dat komt vooral door de ondoorzichtige vliegticket branche die hun prijzen lijken af te stemmen op hoevaak jij en anderen naar een bepaalde reis zoeken. Zo komt een verschil van honderden euro’s op dezelfde reis binnen enkele dagen tijd heel vaak voor. Maargoed, ik ben het eens dat een stenen reisbureau het vooral moet hebben van de service, want hoewel de reisbranche op internet er vreemde constructies op na houden kwa prijsvorming zijn deze toch nog altijd goedkoper dan een reis bij een reisbureau.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond