Deel dit artikel
-

In de lift

Trends op de arbeidsmarkt, nieuwe opleidingen, carrieresprongen en een evenementenagenda.

Beloning
Arbeidsvoorwaarden à la carte – alias het cafetariamodel – zijn ingeburgerd, zeker in de it-sector. Maar ook in meer traditionele sectoren zoals de bouw worden de keuzepakketten usance. In tachtig procent van de bedrijfstakken is of wordt het keuzemenu ingevoerd, meldt Ton van der Does van Watson Wyatt. “Sturing over eigen arbeidsvoorwaarden is even wennen voor werknemers, maar onze ervaring is dat zij er blijer van worden. Bedrijven trouwens ook. Ondanks de administratie die het met zich meebrengt, willen ze er niet meer van af.” De voorhoedebedrijven zullen naar verwachting een volgende stap maken naar ‘total remuneration’, in de VS al vrij gebruikelijk: je krijgt een zak met geld, en beslist dan zelf wat je daarmee aanschaft aan kinderopvang, lease-auto, extra pensioen of pc-privé. “Daarmee kan een bedrijf ook aan een werknemer laten zien wat hij echt ‘kost’. Niet iedereen realiseert zich bijvoorbeeld wat zijn werkgever betaalt aan het premievrije pensioen.”
www.watsonwyatt.nl

Agenda 
23 april – Offshore ontwikkelen
De ‘buitenlandroute’ kan interessant zijn bij het ontwikkelen van software, maar vergt wel enig voorwerk. Seminar in Maarssen op dinsdag 20 april 2004, van 13.30 uur tot 17.00 uur.
www.monitor.nl/offshore.htm

23 april – Battle of the channels
Elk communicatiekanaal heeft zijn eigen karakteristieken en kosten en stelt eisen aan product en organisatie. Cap Gemini Ernst & Young organiseert in Utrecht een congres over de strijd tussen de kanalen.
www.cgey.nl/actueel/evenementen

28 april – Wie wint de Magneet?
De Stichting Jaarprijzen Personeelscommunicatie reikt op woensdagavond 28 april in Rotterdam de Magneten voor beste wervingscampagnes uit. Nieuw is de ‘inventiviteitmagneet’. SJP wil ook nadrukkelijk meer aandacht besteden aan nieuwe media als webvertising, hot sms-acties en ‘member-gets-member’-acties.
www.sjp.nl

27, 28, 29 april – Infosecurity Europe 2004
Vakbeurs in Londen over technologie, producten, diensten en oplossingen op het gebied van informatiebeveiliging. Ruim 200 aanbieders.
www.infosec.co.uk

27, 28, 29 april – TCD2004
Evenement voor klantcontact en relatiemanagement, in de Jaarbeurs Utrecht.
www.tcd2004.nl

WERVING&SELECTIE
Eruit springen met je cv? Omschrijf jezelf dan bijvoorbeeld als ‘solist’, ‘gesloten’, ‘afhankelijk’ of ‘star’. Dat doet vrijwel niemand. Als we de cv’s moeten geloven die werkzoekenden opstellen, wonen in ons land louter zelfstandige, communicatieve teamspelers. En ze zijn nog flexibel en stressbestendig ook. Personeelswervers moeten zo langzamerhand blind zijn voor deze typeringen. Sabel Communicatie onderzocht driehonderd cv’s van hbo’ers en academici in de sectoren it, overheid en communicatie en stelde een toptien samen van de meest gebruikte kwalificaties. De woorden teamplayer, zelfstandig en communicatief kwamen het meest voor, op de voet gevolgd door analytisch en creatief. Het taalgebruik van de werkzoekenden blijkt weinig wervend en taal- en spelfouten zijn niet van de lucht: een sollicitant die zich in zijn ‘enthausiasme’ als ‘inteligent’ omschrijft, zou moeten nadenken over bijscholing op ‘kommunikatief’ gebied. Werkgevers smijten zelf ook graag met containerbegrippen. Het vocabulaire van vacatureteksten lijkt verdacht veel op het woordgebruik in cv’s, er zijn slechts nuanceverschillen tussen beide toptiens. Op nummer 1 staat communicatief, gevolgd door teamplayer, zelfstandig, stressbestendig en flexibel. Vraag en aanbod op de arbeidsmarkt lijken naadloos op elkaar aan te sluiten. www.sabelcommunicatie.nl

OPLEIDING
In Nederland zijn er heel veel bazen en dus ook heel veel cursussen om te leren leiden. Maar ondergeschikten zijn er nog veel meer. Dus verwacht je dat er een nog grotere markt is voor cursussen ‘geleid worden’. Wie echter ‘leiding krijgen’ intikt in Google, belandt vooral op sites over telepathie en ‘de Heere’. Paul Effting is een roepende in de woestijn. Twee jaar terug stopte hij met cursussen leiding geven. Zijn missie is nu om ondergeschikten klaar te stomen voor het ontvangen van leiding. “Niemand heeft hieraan gedacht”, roept hij uit. “Een cursus leidinggeven vindt iedereen vanzelfsprekend, maar hoe je op professionele wijze een opdracht aanvaardt, met kritiek omgaat en een strategie ontwikkelt om je baas te bespelen, dat leert niemand je. Zo’n 80 procent van de medewerkers loopt te klagen en verwacht te veel van hun baas, alsof die zou moeten bijdragen aan hun levensgeluk. Maar welke werknemer vraagt aan zijn baas ‘ik verdien nu 3500 euro, vind je dat ik daar genoeg voor doe’?” Medewerkers moeten wakker geschud worden, vindt Effting, en misschien juist wel in de ict. “Al die medewekers met techniek als enige scope moeten zich eens afvragen hoe ze hun bijdrage aan de organisatie kunnen optimaliseren.” Eind van het jaar verschijnt er een handboek medewerkersvaardigheden. www.effting-knoppert.nl/

PERSONALIA
Ruud Huisman (54) volgt Renato Soru op als hoogste baas van de pan-Europese internetaanbieder Tiscali. “Mijn belangrijkste doel is: leveren wat we beloofd hebben. Goede kwaliteit tegen een goede prijs en aandeelhouderswaarde. Mijn grootste zorg is: voldoende focus houden. In de vijftien landen gebeurt er van alles en we moeten continu inspelen op lokale ontwikkelingen. Maar we kunnen niet alles een beetje doen. Het allerbelangrijkste is: de consument goede kwaliteit leveren.”
Huisman is unaniem door de raad van commissarissen gekozen, omdat hij één van de architecten is van de huidige strategie. Hij was de afgelopen tijd succesvol met de uitbouw van het eigen adsl-netwerk. Die strategie gaat hij in Europa verder doorvoeren, te beginnen in Italië en Frankrijk. “De enige manier om in de breedbandmarkt een behoorlijke marge te halen is door te investeren in eigen infrastructuur”.
Huisman zetelt op het Tiscali-hoofdkantoor in Cagliari. “Toen ik hier vanochtend om half negen binnenstapte, voelde het vertrouwd. De meeste collega’s ken ik inmiddels vrij goed. Er is veel respect over en weer. Ik begin eraan met veel enthousiasme en goede moed.”

Jurgen Baart is toegetreden tot het management van Clockwork. Hij was creative partner bij Company at Work, dat vorig jaar door Clockwork werd overgenomen.

Robert Heuvel is de nieuwe salesmanager van AboveNet Nederland. Het van oorsprong Engelse bedrijf richt zich op ip-transit en co-locatiediensten. Heuvel was hiervoor accountmanager bij bbned.

Astrid Groot Zevert is benoemd als communicatiemanager bij Control Break International (CBI). In die functie gaat ze zich bemoeien met alle interne en externe communicatie. CBI is een Nederlandse leverancier van software voor beveiliging van mobiele data. De software wordt op de markt gebracht onder de naam SafeBoot. Groot Zevert is afkomstig van Cap Gemini Ernst & Young.

Rogier de Rooij kan binnenkort zijn visitekaartje aanzienlijk verkleinen. Hij was senior account executive e-business en sales manager datacenter solutions bij Colt Telecom, maar wordt – lekker kort – salesmanager bij ‘outsourcer’ Schuberg Philis.

Maurice Boonstra wordt financieel directeur bij Storage & Network Equipment (SNE), distributeur van storage-oplossingen. Hiervoor werkte hij bij storageleverancier Rorke Data. Boonstra zal de nieuwe strategie en de groeiplannen van SNE ondersteunen en begeleiden.

René Zwezerijn moet als director SMB de positie van SAP Nederland in het mkb-segment versterken. Zwezerijn (49) heeft zijn sporen verdiend bij Microsoft en Netscape Benelux.

Judith van Erve volgde op 8 maart Edith Mastenbroek op als woordvoerder van XS4ALL. Judith van Erve was hiervoor verbonden aan het Instituut voor Informatierecht (IViR), waar ze onder meer onderzoek deed naar Europese regelgeving op het gebied van spam. Mastenbroek gaat zich richten op haar kandidatuur voor het Europees Parlement (PvdA).

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond