INBC betaalt consument in ruil voor advertenties

Het gevecht om de klant gaat verder. In een nieuwe poging om klanten te binden, lanceert het Utrechtse bureau Internet New Business Concepts de site SurfJeRijk , waar bezoekers geld kunnen verdienen door vragen van adverteerders te beantwoorden. In ruil daarvoor moet de gebruiker wel rekening houden met mailings van die adverteerders.
Vanuit de adverteerder bekeken is de dienst heel slim; de klant moet het antwoord van de vraag namelijk van de site van de adverteerder halen. Dat zit "verstopt" in één van de teksten. De kans is dus vrij groot dat de site of het product blijft hangen bij de klant. Voor elke goed beantwoorde vraag krijgt de klant een gulden. Er is wel een limiet; iemand mag maar vijf vragen per dag beantwoorden, waardoor de maandelijkse winst nooit verder oploopt dan 150 gulden.
De uitbater van de site vermeldt inderdaad duidelijk dat de gegevens van de klant gebruikt zullen worden voor marketing-doeleinden; bij aanmelden wordt ondermeer gevraagd naar NAW, leeftijd, geslacht en banknummer, in verband met het uitkeren van de verkregen gelden.
Voor adverteerders kan dit een goedkopere manier van adverteren betekenen dan het normale online adverteren, maar de toekomst moet uitwijzen in hoeverre de irritatiegraad bij de consument oploopt. Weliswaar kiest hij zelf voor het verstrekken van z'n gegevens, maar dergelijke reclame-uitingen kunnen al snel in spam resulteren.
SurfJeRijk is een nieuw initiatief in een rijtje van sites waar geld te verdienen valt. Eerder dit jaar werd de site OpinionBar gelanceerd, waar bezoekers geld kunnen verdienen met het geven van hun mening. Al langer bestaat AllAdvantage , waar geld wordt uitgekeerd voor de tijd dat een surfer een reclamebalk open laat staan.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
4 Reacties
jules
Ziet er goed uit Brian!
Ali Niknam
Surfjerijk is ermee opgehouden geloof ik… al het geld zal ook wel niet uitgekeerd worden… oftewel INBC WAS EEN HOAX EN ZE HEBBEN AL HET GELD IN HUN EIGEN ZAK GESTOKEN… Ik weet dit niet zeker maar wel bijna heel erg zeker, wnat: op surfjerijk is al 6 weken geen geld-vraag meer te vinden EN als je nu naar http://www.surfjerijk.nl gaat, word je automatisch geforward naar http://www.surf-je-rijk.nl, een andere site van INBC.
John
Leuke gedachte, maar net als je lekker op dreef bent om wat geld te verdienen en zo je internet gebruikskosten wat terug te kunnen dringen, zijn de vragen op. Mwoach! denk je dan, morgen misschien wel nieuwe, maar neuh, niet echt en weken later nog niet…en nog een paar week later nog niet. Dit zogenaamde nieuwe concept is natuurlijk allang niet nieuw meer. Sponsor/adverteerders vinden voor dit soort initiatieven blijkt een grote moeilijkheid te zijn voor INBC. Misschien wordt het tijd om eens een goeie sales manager in dienst te nemen, die weet wat er op het internet leeft en hoe je meer adverteerders krijgt en hoe je adverteerders lekker maakt voor dit soort initiatieven.Ik meen dat ik nu op zo'n 45 gulden sta, qua saldo, waarvan minsten 35 gulden vragen zijn geweest van INBC zelf. Dat geeft toch te denken over de zogenaamde creatieve geesten achter dit concept. Ik betwijfel of ik ooit de 100 piek haal ( dit is het minimum wat ze uitkeren) en dat mijn bank nummer en andere gegevens helaas weer een worden doorgegeven zonder dat het mij zelf eens wat opleverd. John T. Ps. Voor een goeie Sales manager/ account manager, mail me gewoon effe.
B. Chin-Fo-Sieeuw
Hierbij een reactie van INBC op bovenstaande 2 reacties. Het is een feit dat adverteerders op dit ogenblik de voorkeur geven aan de plaatsing van banners en buttons op het internet als onderdeel van hun online-activiteiten.Door onbekendheid met het nieuwe medium gaat men ervan uit dat deze wijze van adverteren (op het internet) de enige mogelijkheid is. Ook gaat men ervan uit dat het effectief en kostenefficient is. Eindresultaten van banner-campagnes worden helaas niet geanalyseerd door communicatiemanagers. Men is immers allang blij dat men het voor elkaar heeft gekregen dat een banner of button heeft staan knipperen op een van de grotere websites in Nederland! Maar wat levert het plaatsen van banners of buttons nou op? De gemiddelde kosten in Nederland bedragen voor het plaatsen van een banner of button ca fl 3.500,- voor 100.000 vertoningen (pageviews). Dit houdt in dat de uiting 100.000 keer getoond wordt aan mensen die de website bezoeken waar de uiting geplaatst is. Men gaat er vaak vanuit dat dit 100.000 unieke bezoekers zijn. Niets is minder waar. Het kunnen best 10.000 unieke bezoekers zijn, die elk 10 pageviews generen op de website waar de uiting geplaatst wordt. Waar het de adverteerder uiteindelijk om gaat is dat de website en de produkten van de adverteerder onder de aandacht worden gebracht bij een specifieke doelgroep. Als men 100.000 pageviews heeft ingekocht zullen er gemiddeld 450 mensen op de uiting klikken. (De gemiddelde ClickThroughRate (CTR) ligt op dit ogenblik in Nederland op 0,45%.) De kosten per bezoeker komen dus uit op fl 3.500 / 450 (kosten / bezoekers)= fl 7,77. Een adverteerder betaald dus indirect voor elke bezoeker die hij (via de reclame campagne) op zijn website krijgt ca fl 7,77.Maar behoort deze bezoeker tot de specifieke doelgroep die de adverteerder wil bereiken? Oftewel is de bezoeker die fl 7,77 kost wel een potentiele klant?Iedereen kan immers wel op de uiting geklikt hebben. Het specifiek selecteren van websites waar de uitingen geplaatst worden is dan ook uitermate belangrijk! Maar weten we ondanks een nauwkeurige selectie van geschikte websites wie we bereikt hebben voor de fl 7,77? Met behulp van Permission Marketing (Surfjerijk) worden alleen die consumenten die volledig voldoen aan de omschreven doelgroep (obv leeftijd, geslacht, woonplaats en interessegebieden) zeer intensief geconfronteerd met een communicatie boodschap van een adverteerder, middels een vraag en antwoord kwis. De adverteerder krijgt desgewenst zelfs inzage in de NAW-gegevens van de bereikte personen. Men betaald dus alleen maar voor de bereikte doelgroep. “Waste” is er niet en daardoor liggen de kosten zeer laag voor het bereiken van specifieke doelgroepen. Bij Surfjerijk is het in tegenstelling tot een bannercampagne (weet u het nog fl 7,77) al mogelijk om voor fl 0,50 een intensief doelgroepcontact te genereren! Het gebrek van adverteerders voor concepten zoals Surfjerijk.nl ligt in het feit dat communicatie managers niet voldoende op de hoogte zijn van de huidige resultaten van banner-campagnes.Men kan de voordelen die Surfjerijk.nl biedt dan ook niet op waarde schatten. Men heeft immers geen referentiepunt. In Amerika is Permission Marketing op het internet een niet meer weg te denken begrip.Het is een kwestie van tijd voordat zakelijk Nederland de onbegrensde mogelijkheden van Permission Marketing gaat inzien. Een uitgebreide brochure over Online-Advertising en over Permission Marketing is op aanvraag beschikbaar. B.E. Chin-Fo-SieeuwInternet New Business Concepts BV