Infomedics claimt ‘achterban’ van 7,5 miljoen verzekerden

Infomedics, een internetbedrijf dat de papieren rompslomp in de gezondheidszorg te lijf wil gaan, vertegenwoordigt inmiddels 7,5 miljoen verzekerden. Dit zegt CEO en oprichter Sweder van Wijnbergen, voormalig secretaris-generaal van het ministerie van Economische Zaken. In maart gaat het bedrijf van start.
Infomedics fungeert als een intermediair tussen de zorgaanbieders (ziekenhuizen, artsen) en de zorgverzekeraars. Het wil ervoor zorgen dat de financiële communicatie tussen deze partijen, zoals het versturen van een factuur, gemakkelijker en vooral ook efficiënter verloopt. Momenteel worden deze facturen vaak nog naar de patiënt gestuurd die ze vervolgens doorstuurt naar de zorgverzekeraar, die op zijn beurt weer de afhandeling regelt met de zorgaanbieder, en vaak ook nog met de verzekerde, als deze een eigen risico heeft.
"Deze administratie levert bijvoorbeeld artsen werk op voor minstens een halve dag", zegt Van Wijnbergen. "Wanneer wij deze taak uit handen nemen zorgen we ervoor dat deze artsen zo tien tot twintig procent meer zorg kunnen bieden. Om dit ook te kunnen bereiken zou minister Borst (Volksgezondheid, JH) veel moeite moeten doen."
Infomedics is een portal waarop zorgaanbieders kunnen inloggen om vervolgens de rekeningen voor de patienten naar de zorgverzekeraars te sturen. Deze kunnen op hun beurt een overzicht terugsturen waarin staat hoe de afhandeling van de factuur is gedaan. Er wordt hierbij gebruik gemaakt van XML, de webtaal die meerdere applicaties gemakkelijker aan elkaar kan koppelen. Bovendien ondersteunt Infomedics een standaardisering van het berichtenverkeer volgens het model van Vektis .
Behalve de aanbieders en de verzekeraars krijgen ook de verzekerden (patiënten) een rol binnen Infomedics. Zij kunnen via Infomedics ook berichten in hun inbox ontvangen en daarin zien hoe de afhandeling van de op hen betrekking hebbende facturen is geregeld. Wanneer er sprake is van een eigen risico krijgt de verzekerde via de inbox een factuur van de zorgverzekeraar, deze is online te betalen met ondermeer een creditcard. Waarschijnlijk zullen de verzekeraars dit onderdeel van Infomedics onder eigen label aan de eigen website toevoegen, aldus Van Wijnbergen. "Het zal niet de papieren factuur vervangen", vult COO Ad Rietberg aan. "Iedereen blijft voorlopig ook een papieren factuur ontvangen met daarin een verwijzing naar de betaalmogelijkheid via de website."
In maart gaat Infomedic van start, dat is een jaar en drie maanden nadat hij het oorspronkelijke idee voor Infomedics kreeg, zegt Van Wijnbergen. Eind volgend jaar zal er "tussen de acht en negen miljoen euro" in het bedrijf geïnvesteerd zijn, aldus de CEO. Het project wordt gefinancierd door het Nederlandse ABZ , een bedrijf dat ook voor de verzekeringssector (schadeverzekeringen) een soortgelijk systeem ontwikkelde voor het afhandelen van de administratie. "Daar maakt inmiddels zo'n tachtig à negentig procent van de bedrijven binnen deze sector gebruik van", zegt Van Wijnbergen. Infomedics maakt gebruik van Oracle en PinkRoccade, de overheid is niet betrokken bij het project. "Anders zou het niet eens van de grond zijn gekomen", zegt Van Wijnbergen op ironische toon.
Infomedics heeft een groot deel van de zorgverzekeraars achter zich weten te krijgen, de partijen die nu meedoen vertegenwoordigen 7,5 miljoen verzekerden, aldus Van Wijnbergen. Nu richt het bedrijf zich met name op de zorgaanbieders, in eerste instantie zijn het de artsen die benaderd worden om mee te doen aan Infomedics. "Maar we zijn ook al in onderhandeling met dertig ziekenhuizen", zegt Van Wijnbergen. Bovendien rekent hij op deelname van "een derde tot de helft van alle tandartsen".
Het doel is kostenbesparing voor de gezondheidszorg dankzij een efficiënter werkwijze. "Wij garanderen de partijen die gebruik maken van Infomedics dat ze minstens vijftig procent van de besparing die behaald wordt overhouden", zegt Van Wijnbergen. Later zullen andere vergoedingsmodellen volgen. De uiteindelijke besparing voor de gezondheidszorg bedraagt in elk geval 250 miljoen euro, aldus Infomedics, Van Wijnbergen haalt een onderzoek uit 1995 aan waaruit zou blijken dat het maximaal het dubbele zou zijn.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
3 Reacties
Taco
Volgens mij werken heel veel artsen en tandartsen al met een factoring organisatie. De financiele afhandeling is daarom in veel gevallen niet meer in handen van de arts/tandarts. Misschien aardig als de Heer Sweder van Wijnbergen hier uitlegt hoe hij zich gaat positioneren ten opzichte van organisaties als fa-med. En waarom arsten/tandartsen hun contract met hun factoring organisatie moeten opzeggen om met Infomedics in zee te gaan.
Leo Brand
Briljant initiatief door Infomedics; een voorbeeld voor vele sectoren om met behulp van ICT de traditionele waardeketen efficienter te maken. Het transformatieproces van alle stakeholders (artsen, patienten zonder internet toegang, etc) zal echter nog een aantal jaren duren. Wellicht dat de overheid kan bijdragen dit proces te versnellen door een andere besteding van haar (zorg)uitgaven.
Rien de Vries
Een dergelijke besparing is op zich natuurlijk toe te juichen. Ik vraag mij echter wel af of de patient een en ander nog wel kan controleren. Medici zijn tegenwoordig ook commercieel. Ik heb persoonlijk, lettelijk aan den lijve, al een aantal voorbeelden ondervonden dat men mij een nota stuurde welke te hoog was of onterecht. Eveneens komt het, naar mijn ervaring, voor dat men patienten terug laat komen om "nog even te kijken". Dit betekent wederom een nota. Als het gaat om besparing in de medische sector van de zorg is bovenstaande mijns inziens een discussie waard. Met relaties heb ik hier meermaals contact over gehad. Waarom reageert u dan niet naar de arts, is dan mijn vraag. Men blijkt de goede relatie met de medicus niet te willen verstoren in de angst in de toekomst niet goed te worden geholpen of men vindt het de moeite niet waard, omdat de kosten toch door de verzekering worden betaald ! Mijn motto: De patient moet immer wel een specificatie van de verrichtingen kunnen blijven volgen.