Deel dit artikel
-

Informatievoorziening in de duurzame wereldeconomie

De algemene verwachting is dat de verschillende economieën in de wereld op den duur zullen samengroeien tot een duurzame wereldeconomie. Internationale overheden, nationale overheden en NGO's zijn op het moment bezig met de globalisering van de wereldeconomie in goede banen te leiden.

Hun streven is duurzaamheid. Dit betekent dat ethische aspecten, sociale aspecten en milieuaspecten in de toekomst een belangrijkere rol gaan spelen bij bijvoorbeeld investeringen in bedrijven. Bedrijven die met hun activiteiten vervuiling van het milieu veroorzaken of bedrijven die gebruik maken van kinderarbeid zullen worden afgestraft door klanten en investeerders.

Niet alleen de overheid gaat mee in deze ontwikkeling. In Nederland zijn er bijvoorbeeld reeds tientallen bedrijven die gebruik maken van een nieuw format voor jaarverslagen, waarbij er niet alleen naar financiële aspecten van het bedrijf gekeken wordt, maar ook naar ethische-, sociale- en milieuaspecten. Ook geven directieleden van bedrijven steeds vaker aan dat maatschappelijke zaken hoger op de agenda staan.

Doordat investeerders in de toekomst niet-ethische bedrijven niet willen ondersteunen, zijn transparantie en informatie cruciale factoren in dit verhaal. Van bedrijven zal worden verwacht dat ze openheid van zaken geven, ze moeten transparant zijn. Bedrijven die dit in de duurzame economie niet doen zullen door consumenten en investeerders worden genegeerd en zullen hierdoor niet overleven op langere termijn.

Iedereen kan zich voorstellen dat bij een grote multinational heel veel informatie nodig is om te controleren of hun activiteiten echt ethisch, sociaal en milieuverantwoord zijn. Voor de bedrijven zelf is het van belang dat de informatievoorziening zo efficiënt mogelijk geregeld zal worden. Mijn stelling is dan ook dat er hier een nieuwe markt ontstaat voor bedrijven die zich gespecialiseerd hebben op het gebied van informatiemanagement.

Deel dit bericht

6 Reacties

Folkert van der Molen

Uw signalering klopt helemaal. Wij (DHV Adviesgroep Duurzaam ondernemen) ondersteunen veel grote bedrijven bij het opstellen van een zogenaamd duurzaamheidsverslag of {maatschappelijk jaarverslag; http://www.milieujaarverslag.com }. Het blijkt dat een informatiesysteem meestal ontbreekt en gegevens voor deze verslagen ad-hoc ieder jaar worden verzameld.

Alex

Ik ben het niet met de stelling eens omdat volgens mij het uitgangspunt niet klopt. Hoe komt de schrijver erbij dat er een soort algemeen streven naar duurzaamheid is? Volgens mij is dat alleen maar een marketingpraatje van bedrijven die hopen dat ze op die manier een extra groep klanten trekken! Wat gebeurt er in de werkelijkheid: Het belangrijkste land ter wereld tekent het Kyoto-verdrag niet en dat mag van de rest van de wereld; een beetje multinational verplaatst alle vieze arbeid meteen naar de derde wereld landen zodra dat kan; Nederland weigert zijn dieren in te enten tegen mkz en vogelpest, terwijl dat helemaal geen invloed heeft op de kwaliteit van ons voedsel; de zee hebben we bijna leeggevist en nog lukt het niet om een tijdelijk visverbod in te stellen; we doen met zijn allen net of groene stroom zo'n goed idee is, terwijl dit alleen maar leidt tot extra import van elders geproduceerde hele vieze stroom; bijna alle subsidies e.d. om tot meer natuur in Nederland te komen zijn of worden afgeschaft; en zo kan ik nog heeel lang doorgaan. Alex

Aad van Duijn

'Doordat investeerders in de toekomst niet-ethische bedrijven niet willen ondersteunen, zijn transparantie en informatie cruciale factoren in dit verhaal.' - Iemand die de bovenstaande zin (vooral de bijzin) uit zijn pen laat vloeien, bezondigt zich aan wishful thinking. Dat is niet erg, zolang je daar maar geen andere mensen mee lastig valt.- Of informatie niet cruciaal is als beleggers wel in onethische bedrijven willen investeren, is twijfelachtig.- 'Verhaal' terwijl betoog o.i.d. wordt bedoeld zie je vaker, dus daar heb ik maar niet over.

Remco Siderius

De motivatie om duurzaam te ondernemen is niet intrinsiek. De druk op bedrijven moet van buiten komen. Alex en Aad van Duin geven dat in hun reacties al aan.Volgens mij ligt er een veel grotere kans voor de marketing en communicatie tak van sport, om bedrijven "tegen de verdrukking in" toch mooi te profileren. Net als de huidige oorlog in Irak gaat het om het "verkopen" en niet om de werkelijkheid.Folkert van der Molen van DHV geeft dat in zijn reactie impliciet eigenlijk al aan.Ik wantrouw dan ook de MacDonaldsen en de Bennetons en Shell helpt volgens mij ook niet ècht.Zijn er uitzonderingen? Misschien Ben & Jerry's. Ik ben niet cynisch over de duurzame toekomst. Er valt veel te verbeteren en er gebeurt ook best wel wat. Maar om dìt als "kans voor de informatievoorziening" te bestempelen lijkt me niet op steun uit de praktijk te kunnen rekenen.

Erik Bouwer

Deze opinie klinkt optimistisch, maar loopt wellicht te ver vooruit. Naar mijn idee zal er eerst behoefte ontstaan aan capaciteit op het gebied van evaluatie: in hoeverre is een onderneming op dit moment gericht op duurzaamheid? Wat moet een onderneming doen zodat deze kan omvormen naar MVO? Dit vereist niet zo zeer informatiemanagement als wel bedrijfseconomisch advies dat marketing en ethiek gecombineerd kan toepassen en bovendien ondernemers kan uitleggen dat er ook andere vormen van winst zijn dan alleen rendement en financieel resultaat.Pas wanneer ondernemingen nieuwe inzichten krijgen, overnemen of accepteren, zal er behoefte ontstaan aan het opnieuw op "waarde" schatten van deze ondernemingen.

Karel van der Poel

Het zal zo'n vaart niet lopen. Er is al veel gezegd over het betoog en ik kan me voor een groot deel bij de vorige sprekers aansluiten. Ik denk dat het capitalisme zoals we dat vandaag de dag kennen nog erg ver weg staat van Duurzaam ondernemen. Het belonings systeem zal eerst verandert moeten worden. Indien de beurs "duurzaam" ondernemen financieel gaat waarderen en dit top bestuurders in staat stelt om weer bonussen te verdienen is er wellicht een kans. Tot die tijd zal het egoisme van de mens en het korte termijn kapitalisme de bovenhand voeren vrees ik.Duurzaam ondernemen zet ik voorlopig in het rijtje:"Links lullen, rechts zakken vullen." Een fundamenteel nieuw waarderings grondslag zou hierin verandering kunnen brengen, maar dat gaat minder snel dan de schrijver doet vermoeden. Maar… optimisme moet zegevieren, hulde aan de mensen die zich inzetten. Verandering begint met visie. Over 50 jaar is de VS wellicht failliet door de vele oorlogen en sluit Mac donalds haar deuren vanwege de vele plunderingen, dus wie weet. ;-) Karel.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond