Deel dit artikel
-

#DIA: ING verkozen tot ‘Company of the Year’

Tijdens de zevende editie van de Dutch Interactive Awards zijn vanavond veertien gouden en dertien zilveren winnaars onthuld van het beste interactieve werk van Nederland. Daarnaast zijn de drie winnaars bekendgemaakt van de Dutch Interactive Professional Awards; Best in Technology, Best in User Experience Design en Best in Visual Design.

De 73 genomineerde cases zijn door een jury van zwaargewichten uit de Nederlandse online wereld beoordeeld op strategie, design en resultaat. In een bomvolle Beurs van Berlage in Amsterdam kregen de winnaars hun Dutch Interactive Award uit handen van presentator Jort Kelder.

Bureaus die een gouden award in ontvangst mochten nemen waren a friend of mine, Clockwork, Essense Service Design, Fresheads, Icemedia en Giesbers, inBeacon, Oxyma, Soda studio (2x), TamTam, theFactor.e, Q42 (2x) en Fabrique [merken, design & interactie].

Bureaus die een zilveren award in ontvangst mochten nemen waren a friend of mine, Betawerk, Colours, Deloitte Digital, DigitasLBi, Dorst en Lesser, dpdk, Fabrique [merken, design & interactie], Interactive Studios, Maximum en YipYip, Triggerfish!, TRIMM.

ING werd verkozen tot gouden ‘Company of the Year 2016’. Mood for Magazines won zilver. De jury van Company of the Year bestond uit Jeroen van Erp, Sonja Lith, Bert Hagendoorn, Stef Heutink en Annemieke Deering.

De jury over de winnende cases (pdf)

Best Activation
Winnaar goud, STUDIE UIT / STUDIE AAN – Clockwork

“Sluit perfect aan bij de belevingswereld van studenten. Er wordt goed gebruik gemaakt van de real-time inzichten van campagne en de learnings van het afgelopen jaar. Mooie resultaten van bezoekersaantallen en omzetstijging.”

Winnaar zilver, Steigersamenstellen.nl, online activatie tool – Triggerfish!

“Duidelijk en mooi voorbeeld van activatie door middel van een tool die het denkwerk over neemt van dealers en planners. Steigersamenstellen.nl creëert een merkvoorkeur voor Altrex. Opvallend is het succesvolle gebruik door de dealer (maar liefst 87 procent).”

Best Communities

Winnaar goud, Quiet – Freshheads

“Een marktplaats om een belangrijk thema als stille armoede daadwerkelijk aan te pakken en uitrolbaar over de rest van Nederland. Het platform nodigt uit om daadwerkelijk tot matches te komen en is state of the art opgezet voor communities. Mensen uit de doelgroep worden betrokken bij de verdere ontwikkeling en uitvoering.”

Winnaar zilver, Mijn Hutten – Interactive Studios

“Concept sluit goed aan bij de kernwaarden van het bedrijf. Het doel is mensen samenbrengen en dat is gelukt. Goed gebruik van verschillende platformen. Roadmap – gezin, sollicitanten, leveranciers – de community uitbreiden met allerlei stakeholders – biedt een mooi pad voor de toekomst. De uitwerking zou wel wat meer eigentijds mogen zijn.”

Best Tools

Winnaar Goud, SAIL 2015: relevante informatie op het juiste moment – inBeacon

“Indrukwekkende, innovatieve, inspirerend case, die goed is uitgevoerd. ‘It just works’- principe is zeer knap voor een eerste release. Hiermee is de lat voor de komende jaren hoog gelegd. De mooie en zinvolle nevencijfers zijn goed te gebruiken voor andere stakeholders. Een case met zeer veel potentie, die ver uitstijgt boven de andere cases in deze sterke categorie. Kortom, alles goed. Hulde.”

Winnaar Zilver, KCT- app – Maximum en YipYip

“De app is een goed middel voor het doel: het oplossen van een businessprobleem. Een hoog nivo van executie. Het toekomstperspectief van de app is veelbelovend en er is goed gekeken naar de wereldwijde ontwikkeling op het gebied van recruitmenttools.”

Best Corporate

Winnaar Goud, Geïntegreerd online platform voor CNV Vakmensen – theFactor.e

“Goede case, fris design en mooie cijfers voor een traditionele en complexe organisatie die nu moderne middelen inzet. Er is sprake van goed doelgroep denken, zowel intern als extern. De customer journey is goed uitgewerkt. Knap van het bureau om de opdrachtgever te mobiliseren.”

Winnaar Zilver, Maastricht UMC+, één oplossing voor alle online communicatie – Betawerk

“Deze bijzondere case was een enorme uitdaging. Goede infrastructuur in een zeer complexe omgeving. Knap gedaan. Ook bij deze case is sprake van een traditionele en complexe organisatie die nu moderne middelen inzet. Vanuit e-health moet dit. De jury is wat minder te spreken over de gebruikte afbeeldingen.”

Best Data

Winnaar goud, Blije KPN Compleet klanten door persoonlijke communicatie – Oxyma

“Erg knap dat dit is gelukt. Het systeem combineert real time, on the fly meerdere databases en doet gericht, gepersonaliseerde aanbiedingen. Persoonlijke klantbenadering met real time procescommunicatie mét aanbiedingen. Een heel compleet spel waarbij data wordt omgezet in waarde. De campagne en de propositie én de real time bijsturing van het aanbod zijn goed opgebouwd en uitgewerkt. Het hele proces wordt geïntegreerd benaderd. Complimenten. Alle marketing- en klantinformatie wordt opgepakt en vertaald naar concrete acties.”

Winnaar Zilver, Loyalis Verzekeringen; closed loop marketing online pensioen – Deloitte Digital

“De klantjourney is goed gemapt en vertaald naar persona’s. Wat de jury nog graag had willen zien zijn de prescriptieve en descriptieve analyses. De case is meer een campagne en gaat puur over acquisitie. Vanuit die achtergrond wordt met veel data gewerkt. In het proces is zeer goed en degelijk met meerdere databronnen gewerkt en er zijn meerdere gedegen stappen gezet met zichtbare resultaten. Daarvoor een prijs in deze categorie.”

Best Social

Winnaar Goud, Yazoo, A year of social madness – a friend of mine

“Geweldig! Een Nederlands bureau dat succes heeft in een zeer competitieve Engelse markt. Een sterke creatieve social media strategie via Facebook. Met een gedurfde keuze om het hele budget op Facebook in te zetten. Zeer specifieke targetting en duurzaam succes. De case is mooi real time bijgestuurd op resultaten.”

Winnaar zilver, Transavia, Ticket to the Eclips – Dorst en Lesser

“Een mooie inhaker op een bijzondere gebeurtenis, een Eclips. De campagne heeft een duidelijke kop en staart en een strategie waarbij is nagedacht over alle details. Transavia is een stap dichterbij om toonaangevend te worden in social media.”

Best B2B

Winnaar Goud, Editorial Suite, grenzeloos gebruiksgemak – Soda studio

“Beste oplossing voor deze businesscase met een optimaal resultaat. Knap omnichannel denken en een indrukwekkende uitrol bij nieuwe bedrijfsonderdelen. De innovatie op het primaire proces is extra knap omdat dit altijd politiek beladen is.”

Winnaar Zilver, Online beheertool hosted bellen – TRIMM

“Goed verhaal en knap hoe een tool in staat is multibrand- en countrystrategie door te voeren bij klanten. Het vakmanschap is heel overtuigend. De jury vindt het jammer dat de informatie om de ROI te kunnen beoordelen ontbreekt.”

Een bijzondere vermelding in deze categorie ging naar: A content marketing revolution for incubation technology – Fullmoon Simply Interactive

“De jury wil benadrukken dat het gerealiseerde effect bovengemiddeld knap is gedaan.”

Best Campaign

Winnaar Goud, GAMMA Top2000 – Icemedia en Giesbers

“Leuke en sympathieke campagne waar de jury blij van wordt. Knap gedaan en briljant in zijn eenvoud. Creatieve case met veel interactiviteit en engagement. Gemaakt met weinig budget. Goede campagne voor social media. Bovendien in korte tijd succesvol opgezet.”

Winnaar Zilver, De Audi A4 Experience – DigitasLBi

“Een topcampagne, waarbij goed is gebruik gemaakt van VR. In Nederland ontwikkeld en in 20 landen uitgerold. Bijzonder dat de VR engine door het bureau zelf is gebouwd. Ook deze campagne is briljant in zijn eenvoud. De hele customer base kan met deze campagne worden bediend, zowel hot leads als prospects. Dat Gamma toch winnaar is van het goud in deze categorie komt omdat Gamma hun case met veel minder budget heeft gerealiseerd.”

Best Brand

Winnaar Goud, Artsen zonder Grenzen – TamTam

“Geweldige inzet van storytelling en het gebruik van content is klasse! Een heel goede nieuwe website met pakkende fotografie en rijkere content hoe dieper je in de site komt. Goed dat de arts echt centraal staat in deze case. Levensecht. Een klein minpuntje: er is niet echt consistentie in de uitstraling op de verschillende kanalen.”

Winnaar Zilver, Wat je meegeeft, is wat je straks achterlaat – a friend of mine

“De case heeft een goede insteek: het merk DELA op een andere manier met de dood associëren. De resultaten zijn heel goed en dat in een markt die volledig op slot zit. Complimenten voor het bureau! Het is een consistent verhaal en de vorm van interactiviteit is goed. Het is echter wel een gewaagde case, een deel van de jury vindt het op het randje. Dat deze case met zilver wordt gehonoreerd is het gevolg van het feit dat DELA een lastig merk is met een moeilijk onderwerp goede resultaten heeft behaald. Dat heeft de doorslag gegeven.”

Best Service

Winnaar goud, Het digitale postkantoor – Essense Service Design

“Goede resultaten met veel accounts – de consument onderschrijft het gemak. Post.nl heeft zich hiermee gepositioneerd voor de toekomst. Het is gelukt om de dienst te beperken tot de essentie: van enorme fragmentatie naar een persoonlijke dienst. Digitalisering is vanuit de customer journey gedacht.”

Winnaar zilver, De Key – Fabrique [merken, design & interactie]

“Digitale transformatie in een zeer traditionele sector. Met Design thinking is de huurder echt centraal gezet. De resultaten wijzen er op dat de huurders de dienst omarmen. Er wordt uitgegaan van het ‘goede in de mens’, men stelt vertrouwen in de huurders waardoor de toegang enorm open is.”

Best Content

Winnaar Goud, Jheronimus Bosch, de Tuin der Lusten. Een interactieve documentaire – Q42 en Fabrique [merken, design & interactie]

“Wat een geweldige case. Dit is geen site. Dit is geen documentaire. Hier is iets nieuws gemaakt: een innovatieve, interactieve manier om met content om te gaan. Sterk in zijn omgeving en drijft qua conceptvorming wat de toekomst van televisie zou kunnen zijn. Deze case brengt de online en offline beleving dichter bij elkaar. Dit is disruptief.”

Winnaar Zilver, Sense.info – dpdk

“De passie spat er af. Enorm rijke en gevarieerde content. Voor iedereen, want het is heel inclusief opgezet. Op veel verschillende manier bereikt de case veel doelgroepen met veel onderwerpen. Alle bezoekers, ieder met zijn eigen achtergrond, wordt de site in gezogen. Innovatief.”

Best eCommerce

Winnaar goud, Het nieuwe Cheaptickets.nl – Soda studio

“Deze case is echt goed complex vakwerk in e-commerce. Complex met meerdere merken en kanalen in meerdere landen. Ze bereiken tastbaar resultaat en geven mobiel een enorme boost. De attachments naar nieuwe producten is heel goed gedaan. Dit is niet bijwerken van achterstallig onderhoud maar een hele goede stap vooruit in redelijk beperkte tijd. Knap gedaan. Professioneel. Een compleet verhaal.”

Winnaar Zilver, IXXI your world – Colours

“Dit is next generation e-commerce die design en online business goed integreert. Dit is nogal complex. Ze richten zich puur en keihard op de consument. Daar kunnen anderen, ook grote partijen, nog van leren. Als er meer e-commercetools worden ingezet kan er nog meer worden gegroeid. Hier is goed vanuit de merkidentiteit gedacht en geïntegreerd gewerkt vanuit het concept. De korte en lange termijn is goed overwogen. De jury ziet ook internationaal veel kansen.”

Best Disrupter

Winnaar Goud, Earcatch: een app die vertelt wat je niet ziet – Q42

“Slimme aanpak om een enorme groei te realiseren. Het is een oplossing die geen aanpassing vereist van consument of producent. Voor alle betrokkenen draagt de case bij aan een iets betere wereld. Dit is het core proces van innovatie: de eigen markt vernieuwen en tegelijkertijd nieuwe markten aanboren. Een case met mondiale potentie.”

Company of the Year

Winnaar Goud, ING

“De jury is zeer te spreken over hoe deze bank zich opstelt naar bureaus toe, en ook over de resultaten die dit oplevert. En dat in een branche die moeite heeft om te innoveren, doordat ze heel duidelijk ‘de oude economie’ vertegenwoordigt. De genomineerde projecten van de ING bij deze awards zijn overigens slechts het topje van de ijsberg als het gaat om samenwerking van de bank met creatieve partijen. ING is in bankenland niet voor niets al jarenlang de digital leader. Hulde!”

Winnaar Zilver, Mood for Magazines

“Veel uitgevers proberen hun formats naar het digitale domein te brengen, maar bijna niemand is daar succesvol in. LINDA. / Moods for Magazines heeft dat toch voor elkaar gekregen door vanuit een sterk merk en een gedegen visie goed samen te werken met bureaus.”

De jury over de winnaars van de Dia PRO’s:

Best in Technology: Peter-Paul Koch, self employed front end engineer

“Close finish maar de doorslag gaf toch vooral dat Peter-Paul naast indrukwekkend werk ook echt een ambassadeur voor het vak kan worden genoemd. Een podiumbeest met zeer veel invloed in de community, klasse!”

Best in User Experience Design: Nick van der Linde, interaction designer Mirabeau

“Indrukwekkend werk, grote sites zoals klm.com. Doorslaggevend is ook hier: de passie die Nick uitstraalt op podia en de betekenis en invulling die Nick geeft aan het vak ook op internationale platformen. Een echte ambassadeur dus.”

Best in Visual Design: Dionne van Dijk, visual designer bij TamTam

“De jury was hier zeer uitgesproken over. Vooral bij de jurering voor het werk voor Walibi kregen we meteen zin om tickets te kopen. Dionne is nog niet zo gek lang op de markt (afgestudeerd in 2013) maar wist in 2015 al een Lamp binnen te slepen. daar voegen we nu deze DIA PRO graag aan toe. Het werk spreekt voor zich, van Dionne gaan we vast nog veel horen.”

Het gehele juryrapport is hier te lezen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond