Deel dit artikel
-

ING lanceert betalen via e-mail

ING heeft onder de naam Way2Pay een betaalservice gelanceerd waarmee via e-mail geld overgemaakt kan worden. Er zijn inmiddels 36 Nederlandse sites die Way2Pay als betaalmethode accepteren. ING overweegt bij succes verdere introductie in Europa, het zegt "niet te weten" of het daarbij concurrentie krijgt van de voormalige Amerikaanse partner PayPal.

Dat ING werkte aan een betaalmethode via e-mail was al enige tijd bekend, ook de naam Way2Pay was al openbaar geworden. Het model is gebaseerd op de werkwijze van PayPal , het Amerikaanse bedrijf dat betalen via e-mail enkele jaren geleden met succes in de Verenigde Staten introduceerde. ING sloot in 2000 een alliantie met PayPal en kondigde aan dat het PayPal in Europa zou introduceren.

"We kwamen echter niet tot concrete afspraken met PayPal over de software en de licentie", zegt Michel Peekel van ING. PayPal zocht meer naar een marketingpartner in Europa. Om die reden werd besloten het Engelse Payhound in te schakelen, dat in Engeland al enige tijd een betaalsysteem voor e-mail exploiteert. "Of PayPal besluit om ook in Europa actief te worden weet ik niet", zegt Peekel. "Ze hebben met eBay nu een sterke internationale partner (eBay nam vorig jaar PayPal over, JH). Ik denk dat die ambitie er nog wel is, maar ik vermoed dat de aandacht zich eerder op Japan zal richten."

Via Way2Pay is het voor particulieren mogelijk om geld over te maken, geld op een rekening te ontvangen en te betalen bij websites. Hiervoor zijn alleen een e-mailadres, een huisadres en een rekeningnummer nodig. Het e-mailadres fungeert als een soort rekeningnummer, geld dat gestuurd is naar de ontvanger van de e-mail wordt op zijn rekening bijgeschreven. Mocht deze persoon geen gebruiker zijn van Way2Pay dan krijgt hij de mogelijkheid om een (gratis) account aan te maken, waarna het geld alsnog op zijn rekening wordt gestort.

Voor particuliere klanten is Way2Pay overwegend gratis beschikbaar. Wie meer dan 500 euro per maand op zijn account ontvangt dient echter wel te betalen. Way2Pay vraagt dan een vergoeding van 2,95 procent per transactie.

Zakelijke klanten kunnen op hun site Way2Pay als betaalmethode aanbieden, inmiddels doen 36 partijen dit, waaronder TakeitNow, Marktplaats, Telecomadvies.nl, Artsen zonder Grenzen en Ricardo.nl. Voordeel hiervan voor webwinkels is dat het geld direct en onomkeerbaar op de rekening wordt bijgeschreven, iets wat fraude kan voorkomen. Webwinkels krijgen regelmatig te maken met klanten die wel bestellen, maar vervolgens de betaling terugdraaien. Een ander voordeel voor zakelijke klanten is dat microbetalingen lucratiever kunnen worden. Nu zijn dergelijke kleine betalingen, bijvoorbeeld voor een artikel of een ringtone, ook mogelijk met bijvoorbeeld een creditcard, maar de vergoeding die hiervoor gevraagd wordt maakt de online verkoop ervan minder lucratief voor de verkopende partij.

Voor zakelijke klanten geldt geen vast percentage voor het gebruik van Way2Pay, zegt Peekel. "Normaal zal het tussen de 2 en 3 procent liggen, maar in het geval van microbetalingen zal het hoger liggen." Welk percentage dan berekend wordt kon Peekel niet zeggen, dat hangt volgens hem af van de individuele zakelijke klant en "de tarieven die anderen hanteren".

ING overweegt Way2Pay ook in andere Europese landen te introduceren. "Deze zomer volgt een evaluatie. Mochten we uitbreiden naar andere Europese landen dan zijn Engeland en Duitsland de eerste twee markten waar we ons op gaan richten."

Deel dit bericht

16 Reacties

Alex B

PayPal is allang in Europa actief! Je kunt er namenlijk gewoon lid van worden, ook als je niet in de VS woont. Het is zelfs mogelijk om het geld dat je op Paypal hebt staan direct door te sluizen naar je giro-rekening. Ik ben zelf al jaren lid en maak er met veel plezier gebruik van. Snel geld overmaken over de hele wereld in een oogwenk. Met name als je veel koopt van particulieren heel interessant. Naast betalen op Ebay biedt Paypal nu ook mogelijkheden om de betalingsopties snel en gemakkelijk te integreren op je website, zodat kleine persoonlijke winkels ook electronisch betalen kunnen aanbieden. Kortom, ga eens kijken op http://www.paypal.com Als ik de economische principes moet geloven, is concurrentie altijd goed, maar in dit geval denk ik dat er meer achter zit bij de ING. Waarom anders het wiel opnieuw uitvinden als je al een 'alliantie' met Paypal had? Is het niet gewoon de bedoeling het internationale betalingsverkeer weer in de greep te krijgen? En dus in de toekomst ook de particulier weer kosten in rekening te brengen? En Paypal zal wel gewoon meer geld gevraagd hebben aan de ING dan men wilde betalen…… Overigens, gesteld wordt dat het gratis is voor particuliere klanten. Maar geldt dat ook voor de zakelijke klanten die dit als betaalmethode aanbieden? Als het hen wel geld kost, dan is het voor de particulier ook niet gratis, want dan zal de aanbieder dit verwerken in de prijs van zijn producten. Als gebruiker heb ik er in ieder geval niet zoveel aan. Nu moet ik weer van 2 sites lid worden worden om iedereen te kunnen betalen (en dan laat ik andere concurrenten als Bidpay nog even buiten beschouwing)! Bovendien duurt het nog wel even voor je Way2Pay ook buiten Nederland kan gebruiken (als het al zover komt). En juist voor betalen binnen Nederland had ik deze tool niet echt nodig. Iedereen die electronisch bankieren heeft zal bevestigen dat het overmaken van (kleine) bedragen binnen Nederland geen enkel probleem is en verder doet mijn creditkaart het ook prima! Misschien vraag je je af waarom ik zo positief ben over Paypal. Dat komt omdat dit naar mijn ervaring een bedrijf is dat luistert naar zijn klanten en op basis daarvan de producten ontwikkelt. Dat soort bedrijven moeten we koesteren.

Mark-Jan Harte

Mis ik iets? Wat heeft Way2Pay dat Paypal niet heeft? Bij Paypal kun je als Nederlander al een Euro-account hebben, en overmaken van/naar je Nederlandse bankrekening. En ermee betalen op aanzienlijk meer sites dan alleen die 26 Nederlandse. Oftewel: waarom toch, ING?

Johan

Jammer dat ze de algemene voorwaarden nog niet af hebben. Er moeten nog wat dingen ingevuld worden, vertaald worden en Mirjam (?) moet nog wat uitzoeken. Voor een betaal dienst die betrouwbaar moet (wil?) over komen vind ik dit niet professioneel. Zie https://www.way2pay.nl/serviceinfo/registration/conditions.asp

PayWay

Goh… ING gaat eens meedoen met internet. PayPal is ALLANG actief in Europe – ik betaal er wekelijks mijn aankopen op eBay mee!

bob

Goh, mist u iets? Jazeker, in slaap gevallen bij het succes van Ebay USA, zeker.Daar hebben wel meer consumentenbonden last van. Meten is weten. Op Ebay Nederland staan ongeveer 46.000 advertenties, en dat is heel veel. Op een marktplaatsje dichter bij huis staan er zo'n 700.000 extra. En daar tref je (het met) way2pay. Ieder z'n spelletje zullen we maar zeggen.Groet en plezier ermee,Bob

Alex B

Quote op de ing-pagina: "Om een voorlopige Way2Pay rekening in een volwaardige Way2Pay rekening om te zetten dient de Ongeverifieerde Gebruiker binnen 30 dagen na opening van zijn voorlopige Way2Pay rekening via de Website zijn Bank rekeningnummer in vullen en bevestigen en zijn sofi-nummer en ID nummer in vullen." Wat moet de ING met mijn sofinummer? Gelijk ook maar vragen naar besteedbaar inkomen, schoenmaat en merk auto dan?

A.Treur Jr.

Al eerder zijn digitale betaalvormen aan de orde geweest op de {pagina's van Emerce; http://www.emerce.nl/archives/nieuws/column/14927.html#1014910 }.Wederom blijft een ieder die een mening heeft hangen op mono media- of servicetoepassingen. Digitale betaalsystemen zullen digitale diensten die uiteen vallen in electronisch bankieren, e-mail bankieren en mobiel bankieren afdekken door te gaan opereren vanuit 1 platform gedachte. Zodat ze convergeren tot 1 monetaire configuratie met meer instrumenten. De actie van ING is dan ook te zien binnen deze ophande zijnde ontwikkeling waarbij de mobiel telefoon een belangrijke rol zal gaa spelen. Ook al zijn de Paypals van deze wereld nog even (ogenschijnlijk)succesvol het blijft de melkboer verwarren met albert.nl.

Nely

Het is toch ook nooit goed… Is er nu een oplossing die en goedkoop, veilig en gegarandeerdis en dan weer klagen over een sofinummer! Way2Pay is dus een bankoplossing en voor volledige bescherming vragen zij een paar gegevens die overigens verplicht zijn door De Nederlandsch Bank. Als je geregistreerd bent dan heb je de garantie en bescherming van niet alleen ING maar je valt ook die van de interbancaire voorwaarden. Dat lijkt mij een stuk veiliger dan PayPal of al die andere initiatieven. PayPal heeft de ene na de andere fraude zaak en rechtzaak… Nee, geef mij maar de zekerheid van een bank gerichte oplossing met harde garanties! Overigens is PayPal stukken duurder voor winkeliers. En als consument is geld van de rekening halen van PayPal duur. Way2Pay kost niets en je kan direct storten en direct geld eraf halen! Heb me eergisteren ingeschreven om het te testen.

Maarten

Paypal mag dan wel een enorme voorsprong hebben op Way2pay van ING, maar ik denk dat de auteurs van voorgaande reacties even een belangrijk punt vergeten: betrouwbaarheid. Veel Nederlandse consumenten en bedrijven vinden een Amerikaans bedrijf, dat helemaal aan de andere kant van de aardbol is gevestigd en toch jouw geld beheert, minder aantrekkelijk dan een vergelijkbaar initiatief in Nederland. Dat is althans mijn verwachting. Dus: goed zo, ING! Probeer met deze betaaloplossing e-commerce definitief door te laten breken!

Koos Koets

Ik heb me zelf ook aangemeld, puur omdat ik me dood erger aan de traagheid van bijvoorbeeld de postbank, waarom duurt het in 2003 nog steeds een kleine week voordat mijn elektronische transactie bij de ander op de rekening staat. Ik heb zelf vrij lang Ecommerce projecten gerunt, ik voorspel dat als dit systeem snel doorbreekt, dat de ecommerce verkopen in nederland met zichtbare percentages zullen stijgen.

Anders Floor

Naast Rabobank (Rabo Direct Betalen), ABN Amro (eWallet) komt nu ook ING met een eigen betaalmethode. Wanneer leren de banken nou eens van het chipper/chipknip-debacle? Als ze blijven concurreren in plaats van samenwerken, zullen dit soort initiatieven gerommel in de marge blijven. Juist Nederland is, door het lage credit-card-gebruik, geknipt om een nationaal systeem in te voeren. Maar ja, elke bank moet en zal zijn eigen systeempje hebben. Het zou jammer zijn als er net als bij de chipknip eerst jaren en jaren overheen moeten gaan voordat de banken beseffen dat het op z'n manier meer kost dan het oplevert.

Peter

Als ik alle negative verhalen over paypal op o.a. http://paypalsuit.com/ lees ben ik blij dat de ING mijn sofi-nummer, schoenmaat e.d. vraagt! Weet ik tenminste dat de DNB in kan grijpen 😉

Ad Latjes

Hopelijk doet ING het beter dan Paypal.Ondanks dat Paypal de eerste op dit gebied was, hebben ze de zaak nauwelijks onder controle. Paypal heeft de tegoeden van vele duizenden klanten om duistere en onbekende redenen geblokkeerd….!!Zo heeft Paypal miljoenen dollars vergaard op frauduleuze wijze. In de USA lopen diverse grote rechtszaken tegen Paypal van opgelichte klanten. De treurige verhalen van Paypal slachtoffers kunt je uitgebreid lezen op de vele anti-Paypal sites zoals http://www.DoNotUsePaypal.com http://www.PaypalSucks.com http://www.PaypalWarning.com http://www.AboutPaypal.org  Nog geen problemen gehad met Paypal??Ben blij, haar je geld weg nu het nog kan en sluit jePaypal rekening onmiddellijk.Het beste advies wat ik kan geven.

Howard

@Anders Floor:Er is een essentieel verschil tussen de Rabo/ABN en het Way2Pay verhaal van de ING: iedereen kan er gebruik van maken onafhankelijk of je nou wel of geen rekening bij de ING hebt. Ik gebruik al jaren Paypal om betaling van mijn buitenlandse klanten te ontvangen en dit naar grote tevredenheid (even afgezien van de hoge extra kosten voor het overboeken van saldo naar mijn Raborekening). Voor Nederlandse klanten is een bankoverschrijving in principe net zo handig maar via Way2Pay gaat het veel sneller en zal ik het graag gaan aanbieden. Paypal heeft inmiddels meer dan 25 miljoen gebruikers en ik hoop, maar zie het niet snel gebeuren, dat Way2Pay ook internationaal mogelijk zal worden. Met systemen zoals PayPal en nu Way2Pay hoef je geen (te) dure contracten met individuele credit card maatschappijen af te sluiten en voor potentiele kopers is het veel handiger en veiliger een eigen virtuele account aan te houden bij één partij als bij afzonderlijke internetwinkels met credit card gegevens te moeten gaan stoeien. Het is jammer dat het zo lang heeft moeten duren voordat er bij tenminste één bank een lichtje is gaan branden. Als je eenmaal met Paypal/Way2Pay hebt gewerkt zul je merken dat het nog simpeler en doeltreffender is als internetbankieren en dé manier om internetbetalingen af te handelen (zowel voor verkoper als koper).

Maarten

Rabo Direct Betalen is er al jaren maar wordt nauwelijks gebruikt. eWallet van ABN ligt er continu uit en is echt weer zo'n ABN Amro applicatie: het werkt allemaal erg omslachtig en dat wil de gebruiker niet. Ik kan me wel voorstellen dat ING een gooi wil doen met een systeem waarvan Paypal al heeft bewezen dat het succesvol kan zijn. Vraag is alleen of de consument het nu zo langzamerhand nog niet heeft gehad met al die 101 verschillende betaalmethodes. Een belangrijk verschil tussen Rabo Direct Betalen en eWallet vergeleken met Way2Pay is dat Way2Pay echt voor iedereen beschikbaar is. Rabo Direct Betalen en eWallet zijn er alleen voor klanten van die betreffende banken. Maar er zijn er meer: Multipay probeert het onder de naam Teletik Safepay (klinkt als een kinderachtig knikkerspel), de oprichter van Ilse onder de naam Secoin, enzovoorts. Ik denk zelf dat alleen de overheid het ontwikkelen van een universeel systeem goed zou kunnen uitvoeren. Maar goed, dat zou iets nieuws in Nederland zijn. Daarnaast gaat het economisch slechter en is er minder geld voor ICT beschikbaar. Kortom: als webwinkelier kijk ik voorlopig nog even de kat uit de boom. Ik heb geen zin om onnodig veel tijd en geld te steken in een systeem dat toch nauwelijks gebruikt gaat worden.

Mark-Jan Harte

Wat een kletspraatjes allemaal over hoe onveilig Paypal wel niet is. Is er hier iemand die *zelf* wel eens problemen heeft ondervonden? En dan wel met Paypal zelf, niet met een klant/leverancier die betaalde via Paypal. Of is het allemaal napraten? Ze hebben meer dan 25 miljoen klanten, dus zo erg kan het niet zijn. Voor ons eigen bedrijf stel ik mijzelf de vraag: verdien ik meer door Paypal als betaalmethode aan te bieden, dan wanneer ik het niet aanbied? Aangezien ongeveer 10% van onze omzet via Paypal binnenkomt, is het antwoord duidelijk. Tot nu toe (na >1000 transacties) nog geen enkel probleem gehad. En mocht dat wel eens gebeuren, dan schrijf je die order gewoon af. Gebeurt ook met andere betaalmethodes, Paypal is niet de enige manier waarop mensen je proberen te bedonderen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond