Deel dit artikel
-

Inkoopplatform Orderchamp haalt 16,5 miljoen euro op

De Nederlandse scale-up Orderchamp, een inkoopplatform voor merken en retailers, haalt in zijn eerste grote investeringsronde 16,5 miljoen euro op. Prime Ventures leidt de ronde.

Naast Prime Ventures doen ook de investeerders uit eerdere ronden mee, onder wie henQ en een aantal informal investors.

“We gaan het geld gebruiken om merkaanbod te vergroten en op meer markten in Europa actief te worden”, vertelt CEO Joost Brugmans tegen deze uitgave. “Als marktplaats moet je constant investeren in laten groeien van de vraag en het aanbod. Hoe meer – zeg – liquiditeit er in de markt is hoe aantrekkelijker onze marktplaats.” Daarnaast investeert Brugmans constant in het verbeteren en uitbreiden van de onderliggende eigen technologie, maar ook in koppelingen met commerceplatformen van anderen.

Het bedrijf is actief in vijf landen (“Duitsland converteert het best”) en zet de eerste stappen in het Verenigd Koninkrijk. Daarna richt Brugmans zijn pijlen op Scandinavië, oost- en zuid-Europa. De manier om een markt te ontginnen, is door de daar lokaal bekende merken in de catalogus op te nemen. Van meet af aan werkt het Amsterdamse bedrijf met een selectief deurbeleid. Door het kaf van het koren te scheiden, kan de marktplaats een zekere minimum kwaliteit garanderen.

Orderchamp, net twee jaar oud, biedt als digitale groothandel voor de retail onderdak aan 1.800 merken. Het wil groeien tot vijfduizend aan het einde van dit jaar. Gezamenlijk maken die merken enkele honderdduizenden producten beschikbaar op Orderchamp. Dertigduizend winkeliers uit het digitale en fysieke domein zijn aangesloten op de marktplaats. Ze vinden daar de merken die ze zelf sowieso al kopen, maar ook nieuw en onbekend aanbod. Daarmee kunnen ze hun eigen winkelassortiment verrijken en verrassend blijven voor hun klandizie.

De helft van alle transacties is een crossborder transactie. Steeds meer winkels kopen in bij partijen die ze eerder niet kenden.

“Ook in de coronatijd zijn we hard gegroeid, wat ons bewijst dat we een robuust bedrijfsmodel hebben. We bedienen veel branches, want naast retail bijvoorbeeld ook bedrijven in hospitality. Ik denk dat we een versnelling gaan zien in bedrijvigheid als alles weer open is.”

Brugmans koos voor Prime Ventures vanwege diens bewezen trackrecord met scale-ups in de domeinen marktplaats, fintech en e-commerce. “Dat doen wij allemaal. Bovendien doen we dit internationaal en hebben ze ook daar ervaring mee.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond