Deel dit artikel
-

Intelligente e-business is geautomatiseerde improvisatie

Softwaremultinational i2 Technologies< legde dinsdag tijdens de conferentie 'eDay: Enabling intelligent e-business' uit hoe verstandige e-business en beter elektronisch voorraadbeheer organisaties fikse besparingen kunnen brengen. Geautomatiseerde improvisatie is het sleutelbegrip.

Het elf jaar geleden opgerichte bedrijf i2 heeft ervaring opgedaan bij beroemde klanten als computerleverancier Dell en elektronische boekwinkel Amazon.com . Centraal tijdens de conferentie stonden de zogenaamde 'electronic Businesses Process Optimisation' (eBPO) oplossingen: een combinatie van software voor Customer-, Product Lifecycle- en Supply Chain Management (SCM).

De veelgebruikte term 'Intelligent eBusiness' betekent vooral het kunnen inspelen op onverwachte gebeurtenissen tijdens de online verkoop en levering aan de klant. Zoals een winkelbediende een alternatief aanbiedt als een product niet voorradig is, zo moet de Rhythm-software van i2 aan de hand van gebruikersprofielen en informatie van leveranciers kunnen improviseren.

Tijdens de conferentie werden deze mogelijkheden gedemonstreerd met een rollenspel tussen een vader en een zoon die online een auto wilden kopen. Aan de hand van persoonlijke gegevens en keuzes werden zij door
het verkoopproces gesleept door de computer. Als de gewenste wieldoppen niet meer voorradig zijn, dan krijgen zij automatisch korting op een ander product om dit goed te maken. Om de relatie met de klant te behouden, komt er na een half jaar nog een e-mailtje binnen met de vraag of alles bevalt en of er nog geen onderhoud moet geschieden.

De klantenservice en nazorg worden 'eCare' genoemd. Tijdens het praatje van i2 CEO Sanjiv Sidhu werd duidelijk dat deze eCare van de consument vooral ten gunste van het voorraadbeheer werkt: 'Als een klant om een 16" monitor vraagt die niet kan worden geleverd maar er zijn wel voldoende 19" beeldschermen beschikbaar, dan zou het zonde zijn om die niet als alternatief aan te bieden.'

Commentaar WebWatch:
De conferentie had veel weg van een uitgebreide reclamefolder, die de aanwezige managers moest overtuigen van de superioriteit van de Rhythm-toepassingen. Opvallend was dat de enige onafhankelijke toespraak van Forrester-analist Joe Sawyer in de verdrukking kwam wegens tijdgebrek, terwijl een slaapverwekkende 'successtory' van de British American Tobacco-fabriek in Southampton heel erg breed werd uitgemeten.

Hoewel de uitgebreide theorie en het gesmijt met termen op de zenuwen werken, heeft i2 toch wel wat te bieden. Door samenwerkingsverbanden met partners als Smart, IBM en logistiekbedrijven als TNT en de ervaring in het reguleren van de door internetbedrijven vaak verwaarloosde back-office, kunnen zij ondernemingen
elektronisch op de rails zetten. In het aanbieden van volledige e-businessproducten onderscheiden zij zich positief van concurrenten als Oracle en Numetrix .

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond