Interactieratio’s Instagram naar een dieptepunt

Het zijn met name de zogeheten influencers, accounts met veel volgers, die kampen met steeds lagere interactieratio’s op Instagram. Dat laat nieuw Duits onderzoek zien.
De interactieratio voor gesponsorde berichten daalde in drie jaar van 4 naar 2,4 procent en voor organische berichten van 4,5 naar 1,9 procent, aldus cijfers van InfluencerDB.
Het bureau uit Keulen signaleert een trend die dat tij moet helpen keren. Hetzelfde onderzoek laat zien dat influencers met meer dan tienduizend volgens minder interactie hebben, maar influencer met kleine groepen volgers juist hogere ratio’s. Mogelijk omdat deze micro- of nano-influencers authentieker en minder geproduceerd overkomen.
Instagram influencers met vijf- tot tienduizend volgers hebben een gemiddelde interactieratio van 6,3 procent en zij met duizend tot vijfduizend volgers zelfs 8,8 procent.
Facebook, de eigenaar van Instagram, voert al langer agressief veranderingen door om meer geld met de foto-app te verdienen. Dat is vooral gericht op branding en e-commerce. De profielsite moet wel, want jongere gebruikers laten Facebook zelf links liggen ten gunste van Instagram.
Foto: Ádám Fedelin (cc)
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reacties
Kees
Wie klikt er dan ook op gesponsorde berichten? Als je daar een paar keer ingestonken bent, dan leer je het vanzelf wel af.