Deel dit artikel
-

Interesse in vaste internetverbinding neemt af

Door de groei van de mobiele telefoon (de vormfactor en het gebruik) begint de noodzaak voor vast internet gestaag af te nemen. Dat zien de onderzoekers van Telecompaper.

In het nieuwe Consumer Insights-rapport, dat vandaag verschijnt, staat dat acht procent van de huishoudens een vaste telefoonlijn ging combineren met een aansluiting voor tv en internet. Zo’n pakket wordt met jargon aangeduid als triple play. In dezelfde periode een jaar eerder, tweede kwartaal 2017, lag dat percentage de helft hoger op 12 procent.

“In het tweede kwartaal van 2018 had 44,9 procent van de huishoudens een [triple play-abonnement]-abonnement. Maar door de groei van het gebruik van de mobiele telefoon, is er steeds minder noodzaak om een vaste lijn aan te houden. Op de vast-mobiele markt is de combinatie breedband-internet met tv en mobiel dan ook de snelstgroeiende combinatie”, aldus Telecompaper.

Dit kan een eerste signaal zijn van afnemende interesse voor vast internet. Ook kan het betekenen dat consumenten weer de voorkeur gaan geven aan samengestelde pakketten, andere aanbieders per dienst.

Begin 2017 introduceerden T-Mobile en Tele2 abonnementen waarmee klanten onbeperkt konden internetten. Dat kan een impuls zijn geweest voor de omslag, al zijn deze partijen de nummer drie en vier op de markt. Wel constateerde de ACM dat het datagebruik aanzienlijk steeg. In het eerste halfjaar van 2017 daalde het marktaandeel van KPN op basis van het mobiele dataverbruik van 40-45 procent naar 30-35 procent terwijl dat van T-Mobile steeg van 20-25 procent naar 25-30 procent.

Foto: Billy Brown (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond