Deel dit artikel
-

Internet en E-Business: Van snelheid naar kwaliteit

De dot.com hype is al lang voorbij. Maar het zakelijk gebruik van Internet groeit en bloeit. Iedereen heeft in de moeilijke economische omstandigheden van de laatste jaren nagedacht over kostenbesparingen. En het is niet verwonderlijk dat daarbij gekeken is naar het gebruik van Internet.

“Degenen die denken dat Internet de wereld niet veranderd heeft, maken een beslissende management-fout,” aldus Eric van Schagen, algemeen directeur van Simac Techniek.

Voor diverse toepassingen bieden Internet en het World Wide Web fantastische mogelijkheden om de kosten te verlagen en de effectiviteit te verhogen. Maar vele organisaties hebben daarbij ten onrechte snelheid boven kwaliteit gesteld. De klant oordeelt genadeloos en beloont organisaties die het goed voor mekaar hebben met meer bestellingen en kostenbesparingen.

Op drie gebieden zijn de voordelen van goed Internet-gebruik het grootst. Ten eerste is dat het verstrekken van informatie via de interne en externe website. Dit bespaart onder meer drukwerk, problemen met verouderde informatie en kosten van verspreiding. Ten tweede is dat het automatiseren van transacties met klanten en leveranciers. Telebankieren en postorder-bedrijven met een transactiegerichte website zijn hiervan goede voorbeelden. De meeste klanten vinden het prettig zaken doen en voor de leverancier betekent het alleen maar werkbesparing. Ten derde zit e-marketing enorm in de lift. In branches moeten de reclameboodschappen via traditionele media vooral aansporen tot het opzoeken van de website. Een mooi voorbeeld hiervan zijn de Amerikaanse voorverkiezingen van de democraten voor het presidentschap waarbij steeds www.kerry.com in beeld verschijnt. Ga eens kijken om te zien hoe marketing via Internet moet.

Bovenstaande zaken klinken eenvoudig en zijn eigenlijk geen nieuws. Toch is het verwonderlijk hoe weinig er bij bedrijven en organisaties op dit gebied gedaan is. Bij veel websites die je opzoekt, zie je meteen het gebrek aan kwaliteit. Een aantal jaren geleden is er vlug iets in elkaar geprutst om er bij te horen. Er zit nauwelijks beleid achter. In de nieuwe wereld ging het vooral om snelheid, snelheid, snelheid. De normale cyclus van analyse, planning, uitvoering en controle werd niet doorlopen. Vervolgens kwam men tot de conclusie dat het niet effectief was en dus wel meeviel met de hype.

Niets is minder waar. Organisaties met goede websites scoren. Door goede marketing en lage transactiekosten. Bedrijven en publieke organisaties zullen ICT hoog op de agenda moeten zetten. Om klanten aan te werven en te informeren en kosten te besparen, kortom te overleven. Daarbij gaat het om de kwaliteit. Goed nadenken over wat je doet, doelstellingen formuleren en de zaken professioneel uitvoeren. Met de urgentie valt het wel mee. Het gaat er echt niet om of je er morgen al mee klaar bent of pas over een jaar. Maar het moet wel goed zijn. Niet door grote budgetten, maar door hard werken met de eigen mensen die overtuigd zijn van het belang en de mogelijkheden van Internet en e-business. De hype is voorbij, maar degenen die denken dat Internet de wereld niet veranderd heeft, maken een beslissende management-fout. En daarbij moeten we van snelheid, snelheid, snelheid naar kwaliteit, kwaliteit, kwaliteit.


Eric van Schagen is algemeen directeur van Simac Techniek uit Veldhoven en geeft de pen door aan Hans Streng van Philips.

Deel dit bericht

1 Reactie

T Schmitz

Met de opmerking van Eric van Schagen dat internetorganisaties duidelijk een keer voor kwaliteit moeten kiezen ben ik het helemaal mee eens. Ja, van grote gerenomeerde bedrijven mag je niet anders verwachten. En van publieke organisaties zou je het ook mogen verwachten. Echter veel kleinere organisaties hebben door de jaren heen blijkbaar niets aan hun kwalitatieve ontwikkeling gedaan. In een artikel uit 2001 op deze site bleek uit onderzoek dat het toen al slecht gesteld was met de service van internetbedrijven. Blijkbaar is er niet veel veranderd. Als consument moet je maar vertrouwen op de "Algemene Voorwaarden" die overlopen van "service hoog in het vaandel" en "klant is koning". Het maakt volgens mij helemaal niet uit of een website er gelikt er uit ziet of dat je met weinig poespas toch aan je info komt en kunt bestellen. Als de afhandeling daarna maar naar tevredenheid gebeurt. En dat gebeurt nog steeds te weinig. En waar moet de consument over oordelen? Ja, belonen met nieuwe bestellingen als alles goed gaat. Helaas kun je die bedrijven op één hand tellen. Het probleem is die in de grote massa te vinden. En wat te doen als het niet goed gaat, als je al dagen lang op antwoord wacht? E-business werkt, echter alleen met een service van de ouderwetse kruidenier.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond