Deel dit artikel
-

Internet take off in Nederland

Zoals vaak gezegd is de VS een goed voorbeeld van wat zich circa 2 jaar later in Nederland zal voltrekken. En als we naar de ontwikkelingen aldaar kijken, dan mag verwacht worden dat de komende 12 maanden in Nederland de Internet take-off zich echt zal voltrekken.

Het Internet-gebruik in Nederland groeit harder dan het aanbod. Maurice de Hond verwacht binnen 12 maanden ook een echte groei in het Nederlandse aanbod op Internet.

Ten aanzien van het gebruik hebben we dat punt nu al bereikt. Vermoedelijk gaan inmiddels circa 3 miljoen mensen met een minimale frequentie van eens per 14 dagen online. Dagelijks bevinden zich ongeveer 1 miljoen Nederlanders op het World Wide Web. Daarmee is de kritische massa zeker bereikt. De opkomst van free access in Nederland (WISH) en de verwachting dat dit najaar zich nog diverse andere aanbieders zullen melden, zal tot een verdere versnelling van het gebruik leiden. Mijn schatting is dat we het aantal van 6 miljoen (circa 50% van de bevolking boven de 15) voor 2003 zullen passeren.

Wat achterblijft op deze sterke groei in het gebruik is het aanbod. Niet zozeer in kwantiteit, vrijwel ieder gerenommeerd bedrijf in Nederland heeft wel een website, maar veel meer in kwaliteit. Zowel wat betreft nieuwe concepten als hoogwaardige sites van bestaande bedrijven, waar je voor alle facetten van het bedrijfsproces internet kan en mag gebruiken, blijven we in Nederland nog duidelijk achter.

In de VS zien we al geruime tijd een aantal succesvolle nieuwe businessmodellen ontstaan die nu breed in de maatschappij tot de verbeelding spreken. BusinessWeek heeft enkele weken geleden een hoofdartikel gepubliceerd waarin de Amazon.com en Ebay werden beschreven als de belangrijkste vertegenwoordigers van de 'new economy'. Maar ook zien we inmiddels dat steeds meer bedrijven Internet volledig serieus nemen en veel geld en energie steken in de richting van e-business; de complete integratie van Internet in het bedrijfsproces. Ook daaraan besteedde Business Week enkele weken geleden een interessant cover artikel onder de kop ' Internet anxiety' . Amerikaanse bedrijven zijn er inmiddels van overtuigd dat ze grootschalig in Internet moeten investeren om te kunnen overleven.

In Nederland is dat moment nog niet bereikt. Men is wel bezig met Internet, maar nog weinigen beschouwen het als het cruciale onderdeel van een overlevingsstrategie. IT problemen rondom het millenium en de euro staan veel hoger op de agenda dan intranet en Internet. En bij veel bedrijven wordt nog niet ingezien dat Internet grote veranderingen tot gevolg zal hebben ten aanzien van het bedrijfsproces.

Mijn verwachting is dat over maximaal 12 maanden dit ingrijpend veranderd zal zijn. Daarvoor zijn de volgende ingredienten van belang:
– Een beursintroductie in Nederland van een echt Internetbedrijf, waarvan de aandelenprijs, evenals in andere landen, snel scherp zal stijgen.
– Een groot en aansprekend succes van een Nederlands bedrijf op de Amerikaanse markt.
– Spraakmakende overnames van Nederlandse Internetbedrijven door Amerikaanse partijen.
– Last but not least; een succesvolle en spraakmakende Internetstrategie van een groot Nederlands bedrijf, met herkenbare effecten op marktaandelen.

Ik taxeer dat ieder van deze vier ingredi�nten zich de komende 12 maanden gaat aandienen en dat uiterlijk in de tweede helft van 2000 Internet in Nederland zich in de situatie bevindt, zoals die eind 1998/begin 1999 in de VS was. Lopen we misschien toch wat in!

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond