Deel dit artikel
-

“Internet uit stopcontact niet in Nederland”

Het Spaanse electriciteitsbedrijf Iberdrola is een proefproject gestart om breedbandinternettoegang via het electriciteitsnet aan te bieden. Hierbij krijgen tien huishoudens de beschikking over een internetverbinding van 2 megabit per seconde. Volgens het energiebedrijf Essent is het netwerk in Nederland niet geschikt voor dergelijk dataverkeer.

Iberdrola wil na de test met tien huishoudens in het tweede kwartaal van dit jaar een grootschaliger proef starten, waarbij het de bedoeling is om de deelnemers 10 megabit per seconde via het stopcontact te bieden. Dan zal onder meer videoconferencing tot de standaard mogelijkheden van de deelnemers behoren.

In diverse Europese landen, waaronder Italië, Engeland en Duitsland, zijn al langere tijd proeven gaande om internet ?via het stopcontact? aan te bieden. De algemene aanduiding voor deze technologie is PLT, wat staat voor Power Line Telecommunications. Het concept is veelbelovend, vooral omdat de benodigde infrastructuur in vrijwel elk huis in Europa aanwezig is. Matthijs Leendertse, die zich als senior onderzoeker bij onderzoeksbureau Van Dusseldorp regelmatig met breedbandtechnieken bezig houdt, zegt hierover: "De techniek is in principe perfect, als het werkt heeft elk huis een intranet."

Navraag bij een aantal energieleveranciers leert echter dat we voorlopig in Nederland niet op internet uit het stopcontact hoeven te rekenen. Hary Wytes, woordvoerder van Essent Kabelcom , de telecommunicatietak van energiebedrijf Essent, zegt dat Essent al drie jaar geleden "een aanzet tot het doen van proeven" deed. Die aanzet leidde er toe dat de proeven werden gestaakt. Het Nederlandse electriciteitsnetwerk is niet geschikt voor datatransport, concludeerde Essent.

Woordvoerder Wytes: "Het Nederlandse netwerk verschilt in dat opzicht fundamenteel van netwerken in landen waar de proeven wel goed gingen. Waar het verschil hem precies in zit is een zeer technisch verhaal. Maar om het Nederlandse electriciteitsnet geschikt te maken voor datatransport, vraagt dezelfde investering als het aanleggen van een glasvezelinfrastructuur." Hij wijst erop dat Nederland bovendien al voor een groot deel is voorzien van een kabelnetwerk. Investeren in internet via het stopcontact "loont daarom nauwelijks de moeite", aldus de Essent Kabelcom woordvoerder.

Energiebedrijf Nuon laat bij monde van hun woordvoerster weten dat ze "er nu niets over kunnen zeggen. Wij volgen ook de markt, maar daar willen we het voorlopig even bij laten."

De woordvoerder van Eneco , de heer Kimman, laat weten dat Eneco "niet direct" plannen heeft om internettoegang via het stopcontact aan te bieden. "We hebben net onze internet-via-de-kabel activiteiten verkocht aan UPC en nu ligt de focus op de energiemarkt. Wat die proeven betreft, dat houden we natuurlijk in de gaten. Eerst gaan we kijken of het werkt, en als die proeven slagen kunnen we er altijd nog mee beginnen."

In Spanje verwacht Iberdrola geen noemenswaardige problemen met de proef, die het mogelijk maakt dat de deelnemers via elk stopcontact in hun woning een verbinding met internet kunnen leggen. Dit vereist wel het gebruik van speciale modems, die onder meer zijn ontwikkeld door de firma Ascom . Meerdere computers aansluiten is mogelijk zonder dat dit leidt tot overbelasting, daarnaast is het zo dat de snelheid van 2 Mbps volgens Iberdrola een gegarandeerde snelheid is, die niet afneemt naarmate het aantal gebruikers toeneemt. Als de proeven zijn geslaagd wil het Spaanse energiebedrijf de diensten gaan aanbieden in heel Spanje en in Latijns-Amerika.

Zie ook:
Homeplug Power Alliance
Powerline Technologies

Deel dit bericht

8 Reacties

A.Nieuwerd

Bijna alle Nederlandse energiebedrijven volgen de 'multiutility strategie'. Waarom toch? Nederlandse energiebedrijven maken geen kans in een geliberaliseerd europa.Er is nog hoop. Het Utrechtse energiebedrijf Remu lanceerde kort geleden een nieuw concept n.m. 'het Energy Market Enabler concept'. Dit wil zeggen dat zij het mogelijk gaat maken voor bijvoorbeeld AH om energie te verkopen. Zij levert alle services. Ah hoeft alleen nog maar ja te zeggen. Dit noem ik innovatief. Niet zoals NUON alles wat los en vastzit kopen. Een pure strategie voor een monopolist. Een dodelijke strategie im Endeffekt. B.H.

Gilbert den Hertog

Lees ik dit goed? "…Die aanzet leidde ertoe dat de proeven werden gestaakt?"- Kom, laten we proeven gaan doen die als doel hebben die proeven te staken. Apart, maar ja, we hebben hier dan ook te maken met (ex.)ambtenaren. Wat is trouwens dat grote verschil tussen het electriciteitsnet in Nederland en alle andere landen in Europa??? Waarom is het zo moeilijk om ons netwerk daarvoor geschikt te maken? Gelden in andere landen van Europa andere natuurkundige wetten? Wat een gelul. Ik ben erg beniewd naar dat hele 'technische verhaal' van die Essent meneer. Nee, we hebben hier volgens mij te maken met een verborgen agenda: "Waarom toch zo moeilijk doen, Internet gaat al via de telefoon of de kabel en daar zijn al voldoende partijen actief als Monopolist, laten we nou niet onze ex collega ambtenaren bij UPC en KPN in het vaarwater zitten" Wat zegt u? Vrije markteconomie en concurrentie? Wilt u alstublieft zulke smerige taal voor u houden, wij zijn een keurig nette geprivatiseerde overheidsinstelling en hier gelden nog steeds oerhollandse fatsoensnormen als kartelvorming en monopolisme. In een vrije markteconomie moet ons personeel veel te hard werken en daar houden ze niet van! Nee, wij wachten lekker af wat de rest van Europa doet…. AAAAAARGH!!!

I. Estreo

Essent claimt een glasvezelnet nodig te hebben om een dergelijk systeem in Nederland te realiseren. Daar gaat het toch helemaal niet om. Of krijgen de huishoudens in Spanje hun elektriciteit via een glasvezelkabel? De meeste aanbieders van "snel"internet denken alleen maar aan hun eigen "beperkte" mogelijkheden en het zo veel mogelijk uitmelken ervan. Ik ben persoonlijk al 2 jaar aan het proberen om Internet via de kabel van Essent te krijgen en nu het beschikbaar is, schijnt er iets mis te zijn met de node in de straat ( het knooppunt waar de kabel uitkomt ). Essent doet hier echter niets aan, ze willen liever niet denken aan specifieke probleemgevallen. Alleen makkelijk aansluiten en geld innen past in de strategie. En dan heb ik het nog niet eens over de landelijke (!) problemen met E-mail versturen via Essent. Als iemand mij een E-mail verstuurt via de mail-servers van Essent, heb ik een 50/50 kans dat die E-mail ongeveer 5 dagen later aankomt. De PTT doet het nog sneller. Het is niet mijn bedoeling om Essent hier aan te vallen, het gaat bij dergelijke bedrijven om zo snel mogelijk groot te worden met zaken waarvan ze zelf nog maar de helft begrijpen. Laat ze eerst maar eens goed kijken naar wat ze hebben voordat ze diensten gaan aanbieden waar ze nog geen volledige know-how van hebben.

Marcel Bullinga

Snik. We wonen weer eens in het verkeerde land.

Ronald van Oijen

Dit initiatief van REMU heet ANY-G. Overigens ben ik erg benieuwd of het inderdaad niet mogelijk is om Internet via de elektriciteitsnetwerk te leveren. Dit kan nl. grote consequenties hebben voor de waarde van de Nederlandse elektriciteitsinfrastructuur en is zeer actueel op dit moment in het kader van al dan niet privatiseren van het netwerk.

Joost mag het weten

Ik geloof eerlijk gezegd wel in het verhaal van Essent, ik kan me voorstellen dat het electriciteitsnet volkomen ongeschikt is voor breedband toegang.Het telefoonnet is in capaciteit beperkt tot ca. 6-8 Mbps, maar heeft als voordeel dat het netwerk stervormig is en deze bandbreedte dus voor elke aansluiting apart beschikbaar is (iedereen heeft een eigen draadje naar KPN). De tv-kabel heeft dit voordeel niet, je deelt de bandbreedte met je buren, maar door het gebruik van coax is de totaal beschikbare bandbreedte wel vele malen groter dan in de gewone koperdraadjes van KPN.Maar het electriciteitsnet mist beide voordelen, het is immers een gedeeld koperdraad netwerk. Verder is het spectraal gezien waarschijnlijk verre van schoon door alle koelkasten en geschakelde computervoedingen die er aan hangen. Als je daar breedband datatransport overheen wilt doen, moet je het net waarschijnlijk zo sterk segmenteren dat die glasvezel toch al in de straat uitkomt. Kleine moeite om dan nog even door te graven. En een proef met 10 gebruikers is natuurlijk een lachertje.. Joost

Marko Faas

Energiebedrijven hebben veel niet-technische redenen om niet te investeren in PLT: Essent heeft zeer grote belangen in de kabeltechnologie. Investeren in PLT kost niet alleen heel veel geld, het beconcurreert ook de eigen kabeldiensten. Bovendien heeft Essent wel zeggenschap over het kabelnetwerk, maar (nog?) niet over het energienetwerk.Eneco heeft haar kabelactiviteiten verkocht. Vraag is of in de verkoopvoorwaarden staat dat Eneco binnen een bepaalde termijn geen communicatietechnologie mag ontwikkelen via het stopcontact. PLT is niet nieuw namelijk. Die techniek was tijdens de verkoop ook al bekend. Blijft even over Nuon. Die heeft geen directe belangen in de kabelmarkt, maar zwijgt… In ieder geval een oproep mijnerzijds aan de regering: PRIVATISEER HET NETWERK NIET! Het is namelijk het laatste 'vrije' kabeltje dat de huishoudens binnenkomt. 

Steven van Rijsingen

Even een reactie op het bericht van I. Estreo.Woorvoerder Wytes van Essent claimt niet een glasvezelnet nodig te hebben om een dergelijk systeem in Nederland te realiseren, maar hij zegt dit:"Maar om het Nederlandse electriciteitsnet geschikt te maken voor datatransport, vraagt dezelfde investering als het aanleggen van een glasvezelinfrastructuur." Nog een beetje een kromme zin, maar dat zal andere oorzaken hebben. Een bedrijf als Essent moet een beetje serieus overkomen als het ooit nog eens wat geld op wil halen. Dus is het niet gek als zij hun netwerk niet uitbreiden naar plaatsen die zij niet rendabel kunnen maken. Vandaar dat u al 2 jaar druk bezig bent geweest om het netwerk naar uw native village te halen. Als u 50% kans na 5 dagen heeft dat u uw mailtje binnen krijgt, dan ligt dat niet aan het netwerk. @home heeft o.m. een nieuwsgroep waarin ze zelf storingen aankondigt. Onder meer veroorzaakt door verbeteringen aan het huidige netwerk. Buiten deze aankondigingen zijn er weinig onverwachte storingen. En als er een storing is weet je ook gelijk dat het over een paar uur over is. Inderdaad, dat "technisch verhaal", daar ben ik ook nog niet helemaal uit. Natuurlijk werkt het niet altijd allemaal even soepel, maar voor mij en vele andere @home-gebruikers zijn download-snelheden van 350 kB/sec geen uitzondering. Ik gebruik @home al bijna een jaar. Het viel mij een paar maanden geleden pas op dat Essent @home zijn diensten ook ging marketen, een nieuwe huisstijl verwerkt in zuilen, vlaggen en reclamespots. Dit was hetgeen wat UPC als eerste meende te doen. Toen was Essent nog bezig met het verbeteren van hun netwerk. Aldus, Een tevreden @home-gebruiker(junk) 

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond