Deel dit artikel
-

Internetknooppunt AMS-IX voelt concurrentie KPN

De Amsterdam Internet Exchange (AMS-IX), het belangrijkste internetknooppunt van Nederland, voelt steeds meer de concurrentie van KPN. Dat zei directeur Job Witteman gisteren bij Fast Moving Targets.

KPN nam de Netherlands Internet Exchange (NL-ix) in 2011 over. Het internetknooppunt was in 2002 opgericht door een oud-medewerker van AMS-IX die vooral kleinere hostingpartijen wilde bedienen. Het knooppunt is nog altijd flink goedkoper omdat volgens Witteman ‘zij niet alles dubbel uitvoeren, en sommige klanten dat risico willen nemen.’

Zo’n 700 partijen zijn inmiddels aangesloten bij AMS-IX, dat al sinds 1994 bestaat. Klanten zijn onder meer British Telecommunications, Microsoft, de Gasunie, Netflix, RTL, Vodafone en XS4all.

Tachtig procent van de 700 klanten komt uit het buitenland. Netflix betaalt AMS-IX maandelijks zo’n 20.000 euro voor het gebruik van de poorten.

AMS-IX zit nu ook in de VS, op Curaçao en Hongkong. Maar het knooppunt in Kenia moest alweer worden gesloten, vertelde Witteman, als gevolg van de lokale concurrentie.

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond