Deel dit artikel
-

Internetomzet enige lichtpuntje Telegraaf-cijfers

Telegraaf Media Groep ziet de resultaten over de volle breedte van de organisatie dalen door tegenvallende reclame-inkomsten. Alleen de internetactiviteiten vertonen groei, een terrein waar TMG op overnames zint.

Dat blijkt uit de cijfers over het eerste kwartaal die de uitgeverij voor het eerst rapporteert.

De digitale omzet steeg afgelopen jaar met 16 procent, van 8 miljoen tot 9,3 miljoen euro “als gevolg van nieuwe gameactiviteiten bij Keesing Media Group en overige acquisities.” Nadere specificaties over de digitale activiteiten geeft het bedrijf niet.

De internetopbrengsten zijn verantwoordelijk voor 6,3 procent van de totale omzet, die in de eerste drie maanden van het jaar uitkwamen op 146,9 miljoen euro. Dat is een daling van 9,6 procent ten opzichte van vorig jaar.

TMG voert momenteel een reorganisatie uit waarbij alle buitenlandse activiteiten worden afgestoten, op het belang in ProSiebenSat.1 na. In Nederland werd Carp reeds afgestoten, het krantenbedrijf ingekrompen en staan verscheidene tijdschrifttitels en narrowcaster Media Librium in de etalage.
 
Het bedrijf zint ook op overnames om zijn huidige marktposities te verstevigen, “vooral op digitaal vlak”.

“De advertentie-inkomsten belangrijk lager door aanhoudende moeilijke markt-omstandigheden. In het eerste kwartaal van 2009 zijn er nog geen tekenen van herstel van de Nederlandse advertentiemarkt. TMG’s advertentieopbrengsten zijn dan ook gedaald bij een beperkt toenemende oplageomzet”, aldus de uitgeverij.

Het bedrijfsresultaat (ebita) daalde met 11,3 miljoen tot 4,7 miljoen euro.

Foto: medapt (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond