Internetomzet Telegraaf 2011 stijgt tot zeventig miljoen

Telegraaf Media Groep zag de internetopbrengsten over 2011 met 36 procent toenemen tot zeventig miljoen euro. Dat komt vooral door de overname van Hyves.
Dat blijkt uit de jaarcijfers die de uitgeverij zojuist publiceerde. Het concern zag de totaalomzet met veertien miljoen dalen tot 579 miljoen euro. Het nettoresultaat sloeg om in een verlies van 33 miljoen euro en het bedrijfsresultaat nam met vijftien miljoen euro af tot 63 miljoen.
Het uitgeefbedrijf heeft zichtbaar last van de tanende economie. De directie zegt: “Het verwachte herstel van de economie bleef uit en sloeg zelfs om in een recessie aan het eind van 2011. Daarnaast was er sprake van een verder veranderend medialandschap met een toenemend tempo van de migratie van print naar digitaal. Beide ontwikkelingen hebben een negatieve impact gehad op zowel de advertentie- als de oplage-inkomsten van de dagbladen en huis-aan-huisbladen. De groei van digitale activiteiten plus de kostenreducties door reorganisatiemaat- regelen en dankzij de samenwerking met Wegener en NDC bij dagbladdistributie, waren onvoldoende om de omzetdaling in print op te vangen.“
Internet is een belangrijke financiële pijler voor de toekomst, zo bleek eind vorig jaar bij de uiteenzetting van de nieuwe koers van TMG. Uit de cijfers over 2011 blijkt dat het bedrijf organisch geen significante groei heeft gerealiseerd. Alhoewel over de omzet van Hyves vandaag niets wordt gezegd, is wel duidelijk dat toename van de online omzet grotendeels aan de overname van de profielensite is toe te wijzen.
Hyves had in de laatste twee maanden van 2010 een omzet van vijf miljoen euro.
TMG zag vorig jaar de digitale omzet met 36 procent stijgen tot zeventig miljoen euro. De opsplisting daarvan ziet er als volgt uit:
- Telegraaf Media Nederland: 45,9 miljoen euro (+11,4 procent to.v. 2010)
- Keesing Media Group: 2,8 miljoen euro (gelijk)
- Sky Radio Group: 2,8 miljoen euro (gelijk)
- Overige activiteiten: 20,2 miljoen euro (+216 procent)
Hierdoor is tegenwoordig 12,1 procent van de omzet van het TMG-concern afkomstig uit digitale activiteiten. Dat was een jaar geleden nog 8,7 procent.
Exacte verwachtingen voor het boekjaar 2012 wil De Telegraaf niet geven. Verwijzend naar het EK Voetbal en de Olympische Spelen komende zomer zegt de directie: “Vooral de resultaten van de Nederlandse sporters zijn bepalend voor de grootte van de extra kansen die een dergelijk sportjaar dit bedrijf biedt aan de omzetkant.”
De uitgeverij maakte vanochtend ook bekend, dat Patrick Morley aftreedt als bestuurder. De taken van de operationeel directeur worden tijdelijk opgevangen door de algemeen en financieel directeur.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
10 Reacties
Hans Leenhouts
Toch maar snel dat boek uitlezen van Raymond Spanjar: van 3 naar 10.000.000 vrienden 🙂
Remco Bolwerk @justthebarebone
Als hyves de basis is voor de goede cijfers in 2011 dan zal 2012 ook heel goed zijn maar 2013 wordt voor de Telegraaf Media Groep wel heel dramatisch, zie: http://trends.google.com/websites?q=hyves.nl&geo=all&date=all&sort=0.
Overigens doet Hyves niet echt mee met bijv Facebook. Hyves is dat blauwe lijntje helemaal op de x as: http://trends.google.com/websites?q=hyves.nl%2Cfacebook.com&geo=all&date=all&sort=0
Stijn Kruijssen
De trend is duidelijk Remco, ook al (te) veel over geschreven. Maar Facebook en Hyves wereldwijd vergelijken slaat nergens op natuurlijk; Hyves is alleen in Nederland actief.
Dit is de grafiek voor NL: http://trends.google.com/websites?q=hyves.nl,facebook.com&geo=NL&date=all&sort=0
van Deurzen
@Stijn: Prima toevoeging, idd kun je wereldwijd Hyves niet naast Facebook zetten.
Algemene vraag: wat is de waarde van Google Trends voor deze vergelijking… Je zoekt in mijn ogen niet op Hyves of op Facebook, daar gaat men gewoon naar toe. Derhalve is een trendlijn op basis van zoekacties via Google mijns inziens alles behalve indicatief.
leonie
JA dat dacht ik nou ook..Volgend jaar zullen deze cijfers wel anders zijn
Stijn Kruijssen
@van Deuzen: dit is Google trends voor websites, niet voor search. Voor grote websites kan je hier vrij goed de trends en verhoudingen zien is mijn ervaring.
“Trends for Websites combines information from a variety of sources, such as aggregated Google search data, aggregated opt-in anonymous Google Analytics data, opt-in consumer panel data, and other third-party market research. The data is aggregated over millions of users, powered by computer algorithms, and doesn’t contain personally identifiable information. Additionally, Google Trends for Websites only shows results for sites that receive a significant amount of traffic, and enforces minimum thresholds for inclusion in the tool.”
van Deurzen
@Stijn: Dank, daar wordt de wereld duidelijker van 🙂
Remco Bolwerk @justthebarebone
@Stijn… je maakt een denkfout door te zeggen dat je Hyves en Facebook niet kan vergelijken. TMG bekijkt het natuurlijk puur als een investering en zo moet het ook bekeken worden. Als TMG de miljoenen had geïnvesteerd in Facebook 3 jaar geleden dan hadden ze die centen met de beursgang dik terugverdiend en waarschijnlijk ook toegang tot andere ontwikkelingen gekregen. Veel bedrijven hebben zo voor de beursgang al geïnvesteerd in Facebook.
Hyves kopen was gewoon een slechte investering, zeker als je de hele wereld had om je geld in te steken … daarom is het wel juist om hyves te vergelijken met facebook … of met een andere top performing website.
@van Deurzen, inderdaad, het gaat om unique visitors, staat links boven in de hoek.
Stijn Kruijssen
@ Remco: Wat ik zeg is dat het nergens op slaat om WERELDWIJD naar de traffic te kijken. Uiteraard kan je vergelijken als het om traffic gaat, maar doe dat dan binnen Nederland. Verder eens natuurlijk dat het voor TMG om de investering gaat (en de evt. synergie met andere activiteiten).
Remco Bolwerk @justthebarebone
@Stijn, ik begrijp je redenering wel … met de Trend stat. wilde ik alleen maar aantonen dat Hyves achterblijft op online groei wat precies is wat TMG graag wil hebben, zie “Transformatie naar een leidend crossmediaal bedrijf door acceleratie van online groei” – http://www.tmg.nl/about-tmg/?language=nl&size=11px
Wellicht had ik Facebook wereldwijd niet als voorbeeld moeten gebruiken, alleen Nederland, daar heb je een punt.
Feit is dat de 2 grote online aankopen gewoon niet doen wat ze moeten doen: http://www.google.nl/trends/?q=hyves.nl,jaap.nl en dat dit soort berichtgeving juist niet aantoont wat er echt aan de hand is namelijk dat TMG nog helemaal verdwaalt is wat mij betreft. Zie hier de beurs ontwikkeling, echt vertrouwen is er niet http://finance.yahoo.com/echarts?s=TMG.AS+Interactive#chart1:symbol=tmg.as;range=my;indicator=volume;charttype=line;crosshair=on;ohlcvalues=0;logscale=on;source=undefined