Internetters vaak onverschillig over online identiteit

Niet iedereen is zich bewust van zijn online identiteit. En toch: met alle blogs en sociale netwerksites tonen Nederlanders steeds vaker exhibitionistische trekjes. Er wordt steeds meer persoonlijke informatie op het web gezet.
Het plaatsen van foto’s staat zelfs op de derde plaats van favoriete activiteiten op het internet. Dat blijkt uit een onderzoek van Ruigrok | NetPanel in samenwerking met The Next Web Conference.
Zes van de tien Nederlanders (59 procent) hebben inmiddels een profiel op een of meerdere online netwerken. Door al deze online informatie ontstaat een ‘online identiteit’. Toch is 20 procent van de actieve internetters zich niet bewust van hun online identiteit. Persoonlijke foto’s en video’s, scherpe reviews van producten, snerende berichten op discussiefora: alle informatie bij elkaar leidt tot een al dan niet positieve online identiteit.
Een manier om de online identiteit na te trekken is het googelen van een naam. Dit doet slechts 27 procent van de internetgebruikers wel eens met zijn eigen naam. De helft van deze groep doet dit om in de gaten te houden wat er allemaal online te vinden is over henzelf.
Ondanks alle mogelijkheden en persoonlijke online informatie is slechts een minderheid van 11 procent actief bezig om de online identiteit vorm te geven. Wat toch steeds belangrijker lijkt te worden nu ook bedrijven zich bewust zijn van de informatie die online te vinden is over bijvoorbeeld een sollicitant.
Mannen zijn wel vaker dan vrouwen actief bezig om de online identiteit te creëren (13 procent versus 8 procent). Ook vinden zij vaker dan vrouwen dat de online identiteit belangrijk is (30 procent versus 25 procent).
Mannen die actief zijn op online netwerken zijn relatief vaker dan vrouwen op zakelijke netwerken te vinden zijn (17 procent versus 9 procent). Mannen zien vaker dan vrouwen (10 procent versus 6 procent) het aantal ‘vrienden’ of ‘contacten’ op een netwerk als graadmeter voor succes.
Bron foto: her wings’ (CC)
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond