Deel dit artikel
-

Interview-NSS gaat mobiel interviewen

Interview-NSS gaat vanaf volgende maand onderzoek doen met behulp van sms-berichten. Deze interviewtechniek zou een grotere responsratio kennen dan telefonisch of online onderzoek.

Interview-NSS zal voor de dienst gebruik maken van het Zweedse Wireless Opinion , dat het technische systeem heeft ontworpen. Volgens Robert Schueler, manager New Media Research bij Interview-NSS, heeft onderzoek per sms zichzelf daar al bewezen. "Telefonisch onderzoek levert een responsratio op van gemiddeld dertig tot vijftig procent. Bij online onderzoek zit je rond de veertig tot vijftig procent. In Zweden is gebleken dat je met sms-onderzoek zestig tot tachtig procent haalt."

Hoe gaat de dienst precies in zijn werk? Interview-NSS stuurt per sms een vraag naar alle deelnemers uit een panel. Door een opgegeven code in te toetsen geven zij direct antwoord op de gestelde vraag. Het antwoord gaat per sms naar de "gateway" van Wireless Opinion in Zweden. Volgens Schueler zijn er voor de deelnemers kosten aan verbonden. "Op termijn zal het gratis zijn, maar vooralsnog betaal je nu het normale tarief voor het versturen van een bericht."

Om de verzender van een sms-je ook te laten betalen voor het retour-bericht, is een zogeheten "reverse billing" afrekensysteem nodig. Volgens Schueler is Wireless Opinion nog niet zover dat in Nederland een contract hierover is gesloten met de grote telecombedrijven. Wel zullen ook prepaid-toestellen aan sms-onderzoeken kunnen meedoen.

Schueler zegt verder ondanks de hoge responsratio de techniek vooral als een aanvullend medium te beschouwen. De beperkte schermomvang zorgt er voor dat het middel niet voor uitgebreide onderzoeken is te gebruiken. Schueler: "Voor korte peilingen is het juist weer heel geschikt. Op events en beurzen kun je respondenten onmiddellijk over een onderwerp laten stemmen."

Deel dit bericht

5 Reacties

Loco

Geweldig !! Niet alleen wordt je ongevraagd gebeld (uiteraard rond etenstijd), nu gaan ze je ook op je mobiel lastig vallen. 80% response ? Lijkt me stug als je voor je antwoordsms-je moet betalen. Kan hiervoor ook niet 'n opt-in regeling komen?

Tom

Mensen moeten (voorlopig) dus betalen om mee te kunnen doen? Wat staat daar dan tegenover?Leer van het verleden kom op het moment dat reverse billing wel mogelijk is.

Robert

Als reactie op bovenstaande opmerkingen hierbij enige uitleg. Bij het benaderen van respondenten maken we gebruik, net zoals bij online onderzoek, van opt-in bij inschrijving en incentives bij deelname. We volgen hiermee de regels van permissie marketing, en is van SMS spam geen sprake. Overigens is het zo dat respondenten niet mee moeten doen, het is op vrijwillige basis.

Bas van de Haterd

Het klinkt allemaal erg "grappig". Het is een interessante test, maar ik denk vooral een opstap naar echte mobile online interviewing technieken, die moeten worden ontwikkeld als de nieuwe netwerken dit toelaten. Tenminste, ik naar aan dat dat de bedoeling is? Mijn grote vraag is wat de prijsstelling naar de klanten toe hiervoor gaat zijn. Telefoon was tot nu toe altijd de "maatstaf". Internet kon 50% tot 80% goedkoper bij gegevensverzameling en verwerken (Hoewel Emis (waar Interview/NSS onderdeel van is meen ik) het daar absoluut niet mee eens was, tenminste, 4 jaar geleden toen ik een seminar van hen gezien heb. Ik ben zeer benieuwd hoe men hier de prijsstelling richting de klant op aanpast. De kosten zijn namelijk weer hoger dan bij online interviewen. Is hier dus vanuit de markt vraag naar?

Ed Alkema

Die 80% wordt veroorzaakt omdat in zweden de mensen die meedoen er voor beloond worden, dat is wel even een ander verhaal dan mensen er voor te laten betalen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond