Deel dit artikel
-

Interview: Richard Osinga van Oberon Interactive

De nieuwe generatie mobiele telefoons staan door hun grafische mogelijkheden en sensoren zoals de GPS-antenne veel nieuwigheden toe. Een daarvan is locatiegebaseerd gamen. Oberon ontwikkelde zo’n iPhone-spel. Creatief directeur Richard Osinga vertelt over de ontwikkeling en marketing.

Jullie eigen iPhone-spel heet Merchant. Wat is het en hoe werk het?

Merchant is een location based game voor de iPhone. Je telefoon is in het spel de karavaan waarmee je van plek naar plek gaat. Je sticht zelf nederzettingen waar je dingen produceert en je koopt en verkoopt goederen op de markt. Elke plaats heeft zijn eigen markt: in Amsterdam worden andere goederen geproduceerd dan in Den Haag en de prijzen zijn dus ook anders. Het is onze eerste iPhone-applicatie in eigen beheer. We hebben wel eerder iPhone Apps voor de Volkskrant en het Diabetesfonds gemaakt.
 
In welke landen draait de applicatie en hoeveel gebruikers heeft hij?

We hebben Merchant 2,5 week geleden gelanceerd in 5 landen: Nederland, België, Denemarken, Noorwegen en Zweden. We hebben nu ongeveer 8.000 gebruikers, dus het loopt lekker.
 
Je hebt verschillende ervaringen opgedaan met het vermarkten van de game. Wat is de slechtste en beste manier om dat aan te pakken?

We hebben bewust verschillende strategieën geprobeerd in verschillende markten: niets doen, adverteren, alleen PR en eerst PR en dan adverteren. Zo doe je belangrijke informatie op over hoe je een iPhone app het beste in de markt zet. Het slechtste is niets doen. Dat is duidelijk. De tijd dat je een App in de App Store kon zetten en dat het helemaal vanzelf ging, is voorbij. Het beste werkt eerst zorgen voor een goede basis: reviews in de App Store, mooie verhalen op blogs en dan heel gericht adverteren.
 
Verdienen jullie geld aan Merchant en, zo ja, hoe?

Merchant is een gratis spel maar je kunt in de game dingen kopen die je verder helpen in het spel. Je kunt extra eenheden voor in je karavaan kopen, zoals een dief om andere locaties te bestelen, of een carrier die je goederen van een locatie waar je niet zo vaak heengaat kan ophalen. Het zijn kleine aankopen, voor 79 cent heb je al een dief en het blijkt dat mensen dat geen enkel probleem vinden.
 
Wat raad je andere uitgevers aan wel/niet te doen als ze zich op het mobiele terrein begeven?

Het belangrijkste is goed nadenken over hoe en waar mensen hun mobiel gebruiken om te internetten of te gamen. Het is een heel ander gebruik dan internet op een laptop. Het is frequent en kort en het is overal: op de bank, bij de tramhalte, op de fiets of op de  WC. Stel je iemand voor die met zijn broek op zijn knieën op de WC zit en die jouw app of mobiele site bekijkt – en denk dan na wat er op moet staan en hoe je die informatie wilt presenteren.

 

Deel dit bericht

1 Reacties

hamoen

ha richard leuk om te zien dat jullie live zijn!! gefeliciteerd. Eddy

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond