Deel dit artikel
-

‘Invasie transportrobots in logistiek nog niet voor morgen’

De nieuwste generatie flexibele transportrobots is eenvoudig in gebruik en kan volledig zelfstandig navigeren, zonder de hulp van extra infrastructuur. De vraag is niet of deze robots ingezet zullen worden in de logistiek, maar wel wanneer ze echt hun opmars zullen maken. Dit blijkt uit de resultaten van het project Flexibele Transportrobots die het Vlaams kenniscentrum voor de logistieke sector in Vlaanderen presenteerde.

Automatisch Geleide Voertuigen (AGV’s) zijn onbemande, volautomatische robots die een object kunnen verplaatsen door het te dragen of te trekken. Het gebruik van AGV’s in de logistiek is op zich niet nieuw. Er bestaan al langer modellen die op basis van inductieve draden, magneten of reflectoren zich doorheen een magazijn kunnen voortbewegen.

De navigatie van de geteste robots gebeurt op basis van het SLAM (Simultaneous Localization and Mapping). SLAM is een techniek waarbij de robot met behulp van optische sensoren in realtime een map maakt van de omgeving waarin het zich bevindt. De robot kan zich op die manier dynamisch aanpassen aan veranderingen in de omgeving.

Deze technologie biedt volgens het kenniscentrum heel wat nieuwe mogelijkheden. Naast het vervoeren van goederen op pallets en kratten, kunnen deze robots ook ingezet worden voor andere stappen in het proces, zoals het assisteren bij het orderpicken. Een kleine transportrobot kan bijvoorbeeld rekken optillen en naar de orderpicker brengen of een volgrobot kan de orderpicker als assistent volgen tijdens de pickopdracht.

Bij Colruyt testte het VIL geautomatiseerde volgrobots die een operator volgden bij een picking ronde. In het distributiecentrum werd een orderverzamelaar van STILL ingezet en bij Collect & Go een van Effidence.

Het uitvoeren van de basishandelingen verliep goed, maar de robot werkt minder nauwkeurig voor precisietaken zoals het stapelen van palletboxen op elkaar. Enkele toevoegingen, zoals extra sensoren in combinatie met zijdelings beweegbare vorken, zouden dit euvel kunnen verhelpen. De uitvoeringsnelheid is ook een stuk trager dan een manuale heftruck, maar dat is grotendeels te wijten aan de strenge veiligheidsvoorschriften.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond