Deel dit artikel
-

Investeerder: ‘Zalando is 3 miljard euro waard’

Investeerder Kinnevik koopt weer een plukje aandelen in Zalando en wordt daarmee de grootste aandeelhouder. De waardering van de modewinkel ligt tegen de drie miljard euro.

Voor 287 miljoen euro verwerft Kinnevik nog eens tien procent van de aandelen van Zalando, de online modewinkel met filialen in veertien EU-landen.

Zalando boekte in 2011 een omzet van 510 miljoen euro. In de eerste zes maanden van 2012 lag dat op 471 miljoen. Het ziet ernaar uit dat het jaar wordt afgesloten met een omzet van boven de miljard euro.

Wanneer de transactie is afgerond, heeft Kinnevik 35 procent van de aandelen in handen. De Zweden hebben 26 procent direct belang en negen procent indirect, via zijn investering in Rocket Internet. Dat is het Duitse moederbedrijf van Zalando.

Verkopende aandeelhouders zijn Holtzbrinck Ventures, Tengelmann en Rocket Internet. Het Russische DST en zakenbank JP Morgan zijn nog aan boord.

De Zweedse investeerder heeft toegezegd nog eens honderd miljoen in Zalando te zullen investeren. Het merendeel van dat geld wordt geïnvesteerd in het geraffineerd kopen van marktaandeel in de landen waar de modewinkel actief is. In ruil voor die investering krijgt Kinnevik later nog eens drie procent.

Foto: Ben Salter (cc)

Deel dit bericht

4 Reacties

Jeremy Timessen

Zalando is gewoon een veredelde webshop. Hoe kan zoiets nou op 3 miljard gewaardeerd worden!?

Pieter

@Jeremy: Lol! Ik neem aan dat je een grapje maakt. Zalando is een ‘veredelde webshop’ die ruim 30.000 paar schoenen per dag verkoopt en ruim 100MIO per maand omzet pakt.

http://www.sportswearnet.com/businessnews/pages/protected/ZALANDO-EXPANDS-FUTURE-ERFURT-WAREHOUSE_5295.html

Alex

Ik vind 3 miljard zelfs aan de kleine kant met 1 miljard omzet dit jaar + potentie. Zou eerder in rocket investeren dan in Facebook.

Bart

Ik denk dat Zalando nog potentie heeft als ze derde partijen toelaten in hun webshop. Doen ze dit niet, dan zou Amazon de strijd in de online kledinghandel wel eens kunnen winnen. Het assortiment van Zalando is een stuk beperkter dan dat van Amazon. Zalando zal voor de klanten die nog niet precies weten wat ze willen hebben, zeker toegevoegde waarde hebben. De klant die wel weet wat hij wil hebben, zoals een bepaald type kledingstuk van een bepaald merk, heeft een veel grotere kans om bij Amazon te slagen. Zalando maakt een selectie in de merken die ze aanbieden. Van deze merken beiden ze ook niet het hele assortiment aan. Als ze derde partijen (andere online kledingverkopers) toelaten, zullen ze hun assortiment significant kunnen uitbreiden en zouden ze de strijd met Amazon wel eens kunnen winnen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond