Deel dit artikel
-

Investeerders helpen Symbaloo op weg in de VS

Symbaloo, het Nederlandse bedrijf achter het gepersonaliseerde bureaublad, heeft 800 duizend euro aan nieuw vermogen ontvangen.

Investeerders House of Ventures en Bluefield Investments streken het geld in de Nederlandse onderneming. "De funding is voor de ontwikkeling van een betere versie. We willen Symbaloo eenvoudiger maken en de interactie nog intuïtiever", aldus Steven Jongeneel, CMO van Symbaloo.

Daarnaast wordt het geld gebruikt voor de introductie in de Verenigde Staten. Jongeneel: "Klaas Lameijer vertrekt in april naar de Verenigde Staten om de voorbereidingen te treffen. De doelstelling is om in augustus daar echt van start te gaan met de nieuwe release en traffic te genereren. Belangrijk is om goede content te hebben via een partnership en om daarnaast traffic te genereren uit partnerships."

Een Amerikaanse versie is al gelanceerd. Al kan die volgens Jongeneel pas groot worden wanneer Symbaloo daar fysiek aanwezig is: "Dan kunnen we met mensen in gesprek gaan. Vanuit Nederland kunnen we technisch in principe alle markten op. Maar voor de content en distributie moet je aanwezig zijn in het land zelf."

Regionale structuur

Symbaloo wil gaan werken met een regionale structuur en begint daarvoor in Los Angeles. Jongeneel: "Daar gaan we op zoek naar mensen die een bijdrage willen leveren. We hebben lokale partners nodig die weten wat de beste sites zijn zodat we goede content kunnen leveren."

De internetdesktop timmert ondertussen goed aan de weg in Nederland. Momenteel heeft Symbaloo 200 duizend bezoeken per dag (inclusief de Franse website) waarvan 50 duizend uniek. Jongeneel: "Per maand groeien we zo’n tien procent in bezoeken." In april vorig jaar waren er dagelijks 80 duizend bezoeken voor de Nederlandse site, waarvan 20 duizend uniek. In juni vorig jaar kwamen daar 5 duizend unieke dagelijkse bezoekers bij op de Nederlandse website. Dat kwam neer op 100 duizend dagelijkse bezoeken van een kleine 25 duizend unieke dagelijkse bezoekers.

Symbaloo breidde halverwege april uit naar Frankrijk en vond daar meerdere grote mediapartners. Er zijn samenwerkingen opgestart met grote kranten als Le Monde, Le Post en Le Figaro, die het nieuws voor Symbaloo verzorgen. Maar echt vlotten wil het nog niet met de Franse versie. Jongeneel: "Frankrijk doet nog te weinig. Zij halen ongeveer tien procent van de traffic in Nederland."

Verdienmodel

Het verdienmodel is gebaseerd op inkomsten uit Google Adsense, inkomsten uit de zoekfunctie en affiliate-inkomsten. "Deze laatste komen bijvoorbeeld voort uit de verschillende aanbiedingen van vliegtickets die wij geven. Daarbij krijgt de gebruiker drie aanbiedingen van verschillende vliegwinkels die weer zijn aangesloten bij een affiliatenetwerk. Dat groeit mee met de traffic. Bij bepaalde groepen zie je hier een goede interesse, bijvoorbeeld bij de mobiele abonnementen, die ontwikkelen zich nu goed. Met lage vaste kosten moeten we het natuurlijk hebben van volume", aldus Jongeneel.

Symabaloo ontleent zijn bestaansrecht aan het feit dat de oprichters internetnavigatie makkelijker wilden maken. Met een persoonlijk bureaublad, dat overal toegankelijk is en dat makkelijk navigeert en snel toegang geeft tot algemene en zelfgeselecteerde websites moet dit mogelijk worden.

Bij Symbaloo kunnen gebruikers hun persoonlijke desktop delen. Door het delen van die desktops binnen een gemeenschap, ontstaat een bibliotheek aan pagina’s samengesteld door experts. De desktop kan bovendien gepubliceerd worden, waardoor een andere gebruiker jouw desktop weer kan toevoegen.

Mobiel

De volgende update moet Symbaloo een stuk slimmer maken. Daarnaast komen verbeteringen op het gebied van usability. Een versie voor een mobiel platform laat nog even op zich wachten. Evenals een API waarmee iedereen content aan kan gaan bieden.

Jongeneel: "Met de ontwikkeling van de verbeterde versie van Symbaloo, de 2.0 versie, houden we de mobiele site of applicatie in het achterhoofd. Het moet zo ontwikkeld worden dat er een applicatie aan gekoppeld kan worden. Maar daar kijken we momenteel nog naar."

Hij vervolgt: "Een API komt pas beschikbaar na de lancering van de volgende versie van Symbaloo. Dat zal ergens in augustus zijn. We zijn daar wel voorzichtig mee. Het past in de Symbalo-filosofie, maar we willen kwaliteit garanderen."

Deel dit bericht

2 Reacties

matthijs

Goed nieuws. Innovatieve intitiatieven worden beloond, zelfs in tijden waarin slecht nieuws overheerst.

peter

Aanvankelijk geloofde ik niet in Symbaloo maar ik moet mijn ongelijk erkennen. Ze raken een snaar en het succes is aantoonbaar aanwezig. Fantastisch dat ze juist in deze tijden kapitaal weten aan te trekken voor internationale expansie. Gefeliciteerd heren!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond