Investering voor marktplaats eventfotografen

Start-up Smiler haalt 7,5 miljoen euro venture capital op om zijn marktplaats voor fotografen internationaal op te schalen. Het bedrijf maakt het voor locaties als Artis, Tower of Londen en Tour Montparnasse simpeler om toeristische foto’s te laten maken en verkopen.
Een stand met uitgeprinte foto’s is bij dit soort locaties niet meer nodig. Ze hoeven zelfs geen eigen fotografen meer in te huren. Smiler kan dit hele proces overnemen. Tegen betaling uiteraard. Het tweede bedrijfsmodel is fotografen van allerlei pluimage met techniek uit te rusten om on the spot foto’s te nemen en verkopen, bijvoorbeeld op feesten of tijdelijke toeristische locaties.
De dienst werkt simpel. De fotograaf maakt met zijn eigen toestel vijf à tien foto’s binnen een minuut en roept een Simpel-site op met een unieke link. Die link wordt aan de klant gepresenteerd in de vorm van een QR-code. Die scant de consument dan met zijn telefooncamera. Met de betreffende link kan hij op het moment en de locatie van zijn keuze de foto’s bekijken en kopen. Smiler vangt een percentage commissievergoeding.
Voor het doorontwikkelen van deze jaar oude dienst haalt Smiler 7,5 miljoen euro groeigeld op in zijn eerste investeringsronde. Die wordt geleid door Mosaic Ventures en heeft verder deelname van Speedinvest, Dutch Founders Fund en PROfounders Capital.
Het bedrijf is opgericht door Kasper Middelkoop, Martine Rooth en Rob Hulleman. Eerstgenoemde is onder meer bekend als oprichter van Tiqets en Hotelchamp. De start-up is reeds actief in het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Frankrijk, Spanje en Italië. Sinds vorige week is het officieel leverancier fotografie van de Tower of Londen. Smiler is op zoek naar nieuwe venue partnerships en fotografen in Europa en de VS.
“Onze aanpak betekent dat venues geen set-up of hardwarekosten hebben en het is veel duurzamer. In plaats
van papieren tickets of het nodeloos afdrukken van foto’s die nooit worden gekocht, is onze hele workflow
digitaal”, zegt Middelkoop in een persbericht. “Dit zorgt ook voor een betere klantervaring. De fotoshoot en registratie is volledig contactloos, foto’s worden direct op hun mobiele telefoon afgeleverd zodat ze ze gemakkelijk kunnen delen op social media.”
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond