Deel dit artikel
-

Invoering cookiewet onzeker na val kabinet

De invoering van de cookiewet kan onzeker worden, nu wordt besloten tot een demissionair kabinet of nieuwe verkiezingen.

Het huidige politieke tumult in Den Haag kan directe implicaties hebben voor de online industrie. De behandeling van de ‘cookiewet’ zou kunnen worden uitgesteld.

Mocht deze dagen worden besloten dat het kabinet de status demissionair krijgt en doorgaat als zakenkabinet, dan zal de Eerste Kamer besluiten om de zogeheten controversiële wetsvoorstellen niet te behandelen. Dat geldt ook als er direct verkiezingen komen. In beide instanties zal de senaat dan bepalen welke wetsvoorstellen controversieel zijn. Als een meerderheid de nieuwe Telecomwet, waar de cookiebepaling deel van uitmaakt, niet als controversieel bestempelt kan deze gewoon worden aangenomen.

De Eerste Kamer legt uit: “Controversieel verklaard worden die voorstellen en onderwerpen waarvan redelijkerwijze verwacht mag worden dat behandeling met een ander kabinet tot een andere uitkomst zal leiden. Zodra de demissionaire status van het kabinet is vervallen, vervalt tevens de controversiële status van de voorstellen en onderwerpen.”

Gezien de voorgeschiedenis van de roerige totstandkoming van het wetsvoorstel in de Tweede Kamer is niet uit te sluiten, dat de senaat de behandeling van de Telecomwet bevriest tot na de beëdiging van een nieuwe kabinet.

Premier Rutte bood gisteren het ontslag van zijn kabinet aan bij de koningin. Zij heeft de aanvraag nog in beraad.

Foto: alon (cc)

Deel dit bericht

5 Reacties

Emiel Kamzol

Ieder nadeel heeft zijn voordeel.

Ralph

Beter! Nu maar hopen van uitstel kom afstel, want deze wet gaat natuurlijk helemaal nergens over.

De meeste mensen weten niet eens wat er met een ‘cookie’ bedoeld wordt (buiten de Engelse vertaling van ‘koekje’ dan), dus als ze moeten confirmeren middels een ‘ja’ en ‘nee’ knop, dan klikken ze op ‘nee’, want wat de boer niet kent vreten ze niet. Dag Google Analytics!

Sophie

Ik hoop dat de wet er wel door komt want internet bedrijven verzamelen stiekem veel te veel informatie zonder dat de gebruiker dat weet en akkoord vind. We kunnen ook best zonder Google Analytics want waarom moeten we precies weten waar iemand vandaan komten waar hij heen gaat. Een keer heel kritisch kijken naar dit soort dingen kan echt geen kwaad. Op straat wordt toch ook niet bijgehouden of die bezoeker van AH nu van de kaasboer of bakker kwam en wat hij daar precies deed? Waarom wil men dat wel op internet? Het is echt control freak gedrag van de commercie.

Ralph

@Sophie – Heb jij een bonuskaart van de AH of een andere supermarkt, want een bonuskaart is een soortgelijk iets waarmee AH je koopgedrag mee in de gaten houdt. je hebt je NAW gegevens ingevuld toen je die bonuskaart wilde, dus AH weet meer van jou dan wat een website eigenaar met Google Analytics te weten kan komen. Zelfs als jij gewoon gaat pinnen aan de kassa weet AH precies wat jij, Sophie woonachtig in … aan de ….straat .. gekocht hebt en stuurt je straks een aantal gepersonaliseerde AH reclamefolders aan huis.

http://www.frankwatching.com/archive/2012/01/03/is-albert-heijn-de-nieuwe-big-brother/

Google Analytics wordt alleen gebruikt om te kijken waar een website verbeterd dient te worden. Bijvoorbeeld als een pagina een gemiddelde bezoekduur heeft van 5 sec, dan weet je dat er iets grondig mis is met die pagina en is er acte nodig om dit te verbeteren.

Natuurlijk zijn er praktijken gebeurd met cookies wat niet door de beugel kan, maar onze Neelie Smit Kroes (die dit verzonnen heeft) scheert elk cookie over 1 kam en komt met deze belachelijke wet. Zonder echt onderzoek te hebben gedaan hoe ze dit beter en minder rigoureus kunnen aanpakken.

Sophie

Ik heb geen AH Bonus kaart of soortgelijke kaart van enige winkel. Verhaal van de PIN pas is onzin. De bankj geeft namelijk geen NAW of andere persoonsinfo vrij anders dan of de transactie wel of niet akkoord is.De bank kan wel zien waar jij hebt gepind maar dat si toch van een hele andere orde dan de verzamelwoede van Google Analytics.
Groot verschil is dat je bij die bonuskaarten de keuze hebt om er wel of geen gebruik van te maken. Google doet het stiekem en dat is smerig en dat moet echt worden gestopt. hetzelfde met Facebook. Die volgen je op elke site waar zo’n dom irritant Like-knopje staat, ook als je geen Facebook account hebt zoals ik.
Als je jouw site wilt verbeteren moet je niet stiekem info vragen maar gewoon een enquete uitzetten en mensen de keuze geven daar wel of niet aan deel te nemen. Ook moet je gewoon accepteren dat je bepaalde dingen niet weet. Omdat het technisch kan wil nog niet zeggen dat het wenselijken netjes is. Een krant kan ook niet bepalen welke pagina mensen sneller omslaan dan anderen. No big deal. Het is gewoon wenselijk dat er veel minder sneaky follow me gedrag op internet komt omdat de onderzoekers en commercie echt te ver zijn doorgesalgen ten koste van privacy.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond