Deel dit artikel
-

iPad-prijs moet Sanoma Digital nieuwe ideeën brengen

Veel uitgevers experimenteren met de iPad en de bijbehorende applicaties in de hoop nieuwe verdienmodellen te vinden. Sanoma Digital hoopt op meer creatieve nieuwe ideeën door een iPad-challenge uit te schrijven. De winnaar gaat naar huis met 5.000 euro.

Tot en met 16 september kunnen mensen een goed idee voor een iPad app insturen. De winnaar krijgt een geldbedrag dat wordt verdubbeld wanneer de app daadwerkelijk ontwikkeld wordt. In totaal is er 10.000 euro te winnen.

Volgens Joris van Heukelom, Director Digital Publishing Sanoma Digital, heeft het bedrijf niet de arrogantie om te denken dat ze altijd zelf met alle goede ideeën komen. “Als innovatief bedrijf wil je instappen op de onderstroom van creativiteit en dat doe je door dit soort acties. We stellen onszelf open.”

De rechten van de applicatie blijven in eerste instantie bij de ontwikkelaar. Pas wanneer Sanoma Digital de applicatie gaat ontwikkelen, wordt er nog een geldprijs van 5.000 euro uitgereikt en verhuizen de rechten naar de digitale uitgever.

Het is geen goedkope manier om aan innovatieve pareltjes te komen, benadrukt Van Heukelom. “Je hoeft niet mee te doen aan de wedstrijd. We verplichten niemand om mee te doen. Het zullen vooral jonge, nog schoolgaande mensen zijn die meedoen aan de challenge. Zij kunnen er een goede cent mee verdienen. Bovendien is het een rijke ervaring, ze krijgen professionele feedback.” Daarnaast is Sanoma Digital altijd bereid om te betalen mochten er creatieve bedrijven zijn met goede concepten. “Als mensen vinden dat hun idee meer waard is, dan moeten ze ons ook bellen. Maar met de wedstrijd geven we vooral de creatieve onderstroom in ons land een kans.”

Toch heeft Van Heukelom geen overspannen verwachtingen. “We laten het over ons heenkomen. In de grote mensenwereld, de creatieve industrie, heb je vaak maar een enkeling die kan schitteren. Een wedstrijd als deze kan een goede leerschool zijn voor de juiste feedback.”

Sanoma Digital wil een aantal titels naar de iPad brengen. Maar het is ook mogelijk met een app voor de tablet van Apple te komen die weinig te doen heeft met een van de bestaande merken. Dat laat Sanoma over aan de inzenders. Van Heukelom: “Er zal vanuit Sanoma Digital een aantal lanceringen komen van iPad-apps die niks met een bestaande titel van ons te maken hebben. Ik kan nog geen concreet voorbeeld geven. Je moet denken aan functioneel apps die je helpen met iets in je leven. Dat kan een agenda-functie zijn, een app om overtollige kilo’s kwijt te raken of orde te scheppen in chaos.”

Deel dit bericht

1 Reactie

nico

Quote: Het is geen goedkope manier om aan innovatieve pareltjes te komen, benadrukt Van Heukelom. Toch lees ik dat Sanoma zich het recht toe eigent idee?n zelf uit te werken, aan te passen, etc. waarbij alle rechten van bedenkers komen te vervallen. Of begrijp ik dit verkeerd? Zou het niet eerlijker zijn als eenieder de rechten op zijn/haar idee behoudt, maar Sanoma een eerste optie heeft tot ontwikkeling (voor de genoemde 5.000e extra) en vervolgens een percentage van de verkoop voor de maker is (desnoods nadat ge?nvesteerde kosten zijn terugverdiend)? Zou toch niet moeten uitmaken hoe jong/oud, beginnend/ervaren diegene ook is? Of gaat Sanoma de app gratis weggeven? Toelichting hieronder uit de algemene voorwaarden van de wedstrijd op http://messagent.sanomadigital.nl/optiext/optiextension.dll?ID=jNkko8fUYcRw11g7cp9FmAhNbccAKYL4E14Jb3  –  13. Het staat Sanoma, de inzenders of anderen vrij de genomineerde idee?n door te ontwikkelen of als basis voor een ander idee te gebruiken. 14. De winnaar van de iPad challenge wint 5000 euro contant. Daarbij blijft het idee eigendom van de inzender. Als Sanoma besluit het idee daadwerkelijk uit te voeren wint de inzender nogmaals 5000 euro in de vorm van een opdracht / samenwerking / freelance opdracht of andere in overleg te vinden vorm. In dit geval gaat het eigendom van het concept over naar Sanoma Digital. Sanoma Digital is niet verplicht het winnende idee te ontwikkelen of te lanceren. Het staat Sanoma Digital vrij om het idee aan te passen als ze dit verder wil ontwikkelen. Bijvoorkeur in overleg met de deelnemer. 15. De deelnemer kan in de toekomst geen claim indienen tegen Sanoma Digital als een vergelijkbaar idee wordt ontwikkeld. De deelnemer is vrij zijn idee zelfstandig of in samenwerking met een andere partij verder door te ontwikkelen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond