Deel dit artikel
-

ISOC wil UMTS-geld aanwenden voor kennis-economie

De vereniging Internet Society Nederland (ISOC.NL) dringt er bij het Kabinet op aan de opbrengsten van de onlangs afgesloten UMTS-veiling aan te wenden voor het financieren van faciliteiten en investeringen in de kenniseconomie. Volgens ISOC is levenslang leren? hét adagium voor iedereen in onze samenleving. De vereniging heeft een advies opgesteld en dit overhandigd aan de ministers van EZ, BZ en OC&W.

Volgens ISOC-medewerkers zijn de frequenties voor UMTS een maatschappelijk goed, maar krijgen deze pas waarde wanneer zij door een breed publiek daadwerkelijk worden gebruikt. De grote uitdaging daarbij is volgens de Internet Society niet de ontwikkeling van de (mobiele) diensten die de kennis vrijmaken. Ook de tarieven van deze diensten zullen door felle onderlinge concurrentie evenmin een obstakel vormen, denkt de vereniging, maar het is wel van groot belang dat de voor deze infrastructuur ontwikkelde diensten door een breed publiek worden omarmd.

Een overweging die ten grondslag ligt aan het idee dat we nooit uitgeleerd zijn in een kennisgerichte samenleving, is dat e-commerce en e-business vooral kennisinstrumenten zijn, waarvoor constant moet worden bijgeschoold. ISOC benadrukt dat onze maatschappij verandert in een samenleving waar toegang tot kennis steeds belangrijker wordt en dat dit levenslang leren impliceert. Volgens ISOC is er een reëel gevaar dat een grote groep mensen dit niet zal willen accepteren en er zo een nieuwe onderklasse ontstaat.

Een andere overweging om te investeren in kennis is volgens ISOC dat het Internet steeds meer bepaalt hoe de nationale welvaart zich ontwikkelt. De vereniging wijst erop dat Nederland de kans loopt in internationaal opzicht achterop te raken, wanneer er niet voldoende in de kenniseconomie wordt geïnvesteerd. In het Europa van de euro heeft de Nederlandse overheid slechts een beperkt instrumentarium tot haar beschikking om de vaderlandse concurrentiepositie te versterken en moet zij dus zoeken naar nieuwe aangrijpingspunten voor beleid, aldus ISOC.

De Internet Society geeft in haar advies aan de regering 5 projectvoorstellen: het realiseren van internettoegang voor achterblijvers (investering voor komende jaren geschat op 250 miljoen gulden), investeringen in onderwijs en kennisinstituten (benodigde investeringsimpuls geschat op 2 miljard gulden) en het realiseren van een elektronisch paspoort ter identificatie op het Internet voor elke Nederlander (kosten ongeveer 500 miljoen gulden).

Daarnaast staat in het advies een projectvoorstel dat minstens 25.000 studenten en medewerkers van universiteiten en hi-tech kennisinstellingen permanente internettoegang kan bieden door middel van een laptop en een derde generatie mobiele telefoon (geschatte kosten: 200 miljoen gulden). Een vijfde voorstel is het opstarten van een grootschalige publiekscampagne. Doelstelling van deze campagne zou moeten zijn burgers en consumenten te doordringen van het belang van een leven lang willen blijven leren. ISOC adviseert voor deze campagne een bedrag van tenminste 25 miljoen gulden uit te trekken.

De vereniging noemt de huidige score van Nederland wat betreft ICT gebruik in het
onderwijs zorgelijk. Het huidige leersysteem is volgens hen niet ingesteld op de snelheid waarmee de ontwikkelingen in de huidige samenleving plaatsvinden. "Door achterblijvende investeringen in de totale breedte van het onderwijsveld zet Nederland de bijl aan wortels van zijn kenniseconomie", en "een echte investering in voorsprong vraagt ambitieuze doelstellingen," zijn uitgesproken stellingen van de ISOC. Een andere duidelijke stellingname is als volgt verwoord: "Mits verantwoord besteed, heeft een investering in de versnelde ontwikkeling van een kennissamenleving een hoger maatschappelijk rendement dan het puur economisch rendement op bijvoorbeeld een extra aflossing van de staatsschuld.

De leden van de Raad van Advies van de vereniging Internet Society Nederland en opstellers van het advies aan de betrokken bewindvoerders zijn onder meer Henk Broeders, Algemeen directeur van Cap Gemini Nederland, Gerard Hartsink, Senior Executive Vice President van ABN AMRO, Henk Koning, Algemeen directeur van UPC Nederland en John Mangelaars, Algemeen directeur van Microsoft Benelux.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond