Deel dit artikel
-

Jaaromzet Criteo -2 procent tot 2,3 miljard euro

Reclametechnologie Criteo sluit 2019 af met een omzetdaling en ziet nog geen licht aan het einde van de tunnel. Voor 2020 houdt de leiding rekening met een omzetdaling van tien procent.

Dat blijkt uit de kwartaalcijfers over het vierde kwartaal die het bedrijf uit Parijs zojuist bekendmaakte.

Netto boekte de onderneming een winst van 96 miljoen euro over een omzet van 2,3 miljard dollar (-2%).

Voor het eerste kwartaal van 2020 en de rest van het jaar houdt CEO Megan Clarken rekening met een omzetdaling van tien procent en een lichte daling in het operationeel resultaat.

Criteo https://www.criteo.com/ levert technologie waarmee op internet reclame kan worden vertoond. Cookies worden gebruikt om razendsnel reclame-uitingen te vinden bij het persoonsprofiel van de bezoeker van een website. Het Franse bedrijf heeft in Europa last van de nieuwe privacyregels omdat die het lastig maken om profielinformatie van bezoekers te verzamelen.

Een derde van Criteo’s omzet komt uit Europa. De helft uit de VS. De rest uit Azië.

’s Werelds meestgebruikte webbrowser, Google Chrome, gaat over twee jaar alle third party cookies weren. Dat kan een wezenlijke deuk slaan in de inkomstenstroom.

Het aandeel Criteo opent op de Amerikaanse beurs straks vermoedelijk met een lichte daling.

Foto: Cindy Kilpatrick (cc)

Deel dit bericht

1 Reactie

PDB

Het zal een kwestie van tijd zijn voordat dit soort bedrijven hun bestaansrecht verliezen. Enerzijds omdat de cookies al moeilijker worden om te plaatsen in verschillende browsers en anderzijds dat door schimmige black box technieken en post-view rapportages conversies worden toegekend aan hun kanaal terwijl ze in feite helemaal niet zoveel toevoegen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond