Deel dit artikel
-

Verliezen JD.com groter

De verliezen bij JD.com, de belangrijkste rivaal van Alibaba, lopen verder op, naar omgerekend 334 miljoen dollar in het tweede kwartaal. De omzet voor het tweede kwartaal kwam uit op 18,5 miljard dollar, 31 procent meer dan een jaar terug.

JD.com gaf aanzienlijk meer uit aan marketing- en technologiekosten. Overigens niet zonder resultaat. Het aantal actieve gebruikers steeg 21,5 procent naar 313 miljoen in de afgelopen twaalf maanden. Daar staat tegenover dat de marges onder druk staan.

In juni pompte Google nog 550 miljoen dollar in het bedrijf (gedeeltelijk eigendom van Tencent en warenhuis Walmart) als onderdeel van een strategische samenwerking. Ook werd een samenwerking aangegaan met entertainmentdienst iQiyi.

Ondanks de vergelijkingen met Alibaba, zijn er belangrijke verschillen tussen beide platforms. Alibaba verkoopt niet rechtstreeks aan eindgebruikers, maar laat dat over aan partners. JD.com is meer vergelijkbaar met het Nederlandse bol.com.

Het bedrijf telt inmiddels 521 distributiecentra in heel China, goed voor 11,6 miljoen vierkante meter vloeroppervlak.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond