Deel dit artikel
-

JD.com geeft zichzelf 29 miljard dollar cadeau

De Chinese marktplaats JD.com hield op 18 juni speciaal voor zijn verjaardag een online koopjesfestijn. Resultaat: een recordomzet van 29,2 miljard dollar op die ene dag.

Het event 6.18 is JD’s variant op het koopjesfestijn van zijn grote concurrent Alibaba/Tmall. Dat houdt op 11.11 zijn zogeheten Singles Day, dat vorig jaar tegen de dertig miljard dollar bruto omzet opleverde.

Volgens JD.com wordt de groei deels veroorzaakt door zijn focus op het leveren van producten van betere, hogere kwaliteit. En unieke producten. Aan de andere kant werpt de campagne in kleinere steden zijn vruchten af. Consumenten die niet in megapolen wonen, beginnen meer en duurdere producten te kopen. Ze spiegelen hun gedrag of komen qua interesses in gelijke hoogte met grootstedelingen.

JD zet ook een lampje op het succes van zijn C2M-strategie. Consumer-to-Manufacturer (C2M) houdt in dat data over consumentengedrag en productwensen terug worden gevoed aan fabrikanten. Zij kunnen hun producten vervolgens aanpassen aan die wensen, wat vervolgens weer tot betere verkopen moet leiden.

Een op de drie producten die op 6.18 nieuw op de markt kwamen was een C2M-product. Het verkoopvolume nieuwe producten en C2M-producten nam dit jaar met 289 procent toe.

Foto: Daniel Cukier (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond