John Lewis: ‘We zijn een echte omnichannel retailer’

De omzet in de fysieke winkels daalde vorig jaar met een procent, maar online nam het op desktop en alle mobiele kanalen met 17,3 procent toe. “De kracht zit erin hoe alle kanalen samenkomen. We zijn het geloofwaardigst met onze omnichannel strategie”, aldus John Lewis’ baas Andy Street.
De managing director van het grote Engelse warenhuis presenteerde eind vorige week financiële cijfers over 2015 met degelijke online fundamenten (video, v.a. 2:22).
Online groeide de omzet met 17,3 procent en is nu goed voor 33 procent van de totale verkopen. Omgekeerd komt nog 67 procent van de verkopen binnen via de fysieke winkels.
Street: “Onze mnichannelbenadering speelt hierin een duidelijke rol. Wanneer we ergens een fysieke winkel openen, zien we dat de online verkopen daar toenemen.”
Dat komt deels door de winkelcultuur aan de andere kant van de Noordzee. Consumenten bestellen graag online en halen het in de winkel. Bij John Lewis dat niet anders. Het aantal click & collect-orders groeide met elf procent en zijn goed voor 53 procent van alle online bestellingen.
John Lewis’ jaaromzet kwam uit op 14 miljard euro.
Foto: Paul Wilkinson (cc)
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond