Deel dit artikel
-

Jong talent bij de Spin Awards

Een nieuwe categorie dit jaar bij de Spin Awards is Best Jong Talent. Tijdens de Inspiratiedagen werden alle genomineerde cases gepresenteerd, waaronder die van de twee kandidaten voor dit nieuwe onderdeel. Voorzitter Stephan Fellinger: “De niveauverschillen waren groot, maar deze twee vonden we erg verrassend.”

In januari is door de Spin Awards een pitch uigeschreven onder studenten van diverse (cross)mediaopleidingen op hogescholen en universiteiten. Er moest een crossmediale wervingscampagne ontwikkeld worden voor de stichting Right to Play, een ontwikkelingsorganisatie voor kinderen in derdewereldlanden. Primaire doelstelling was het werven van nieuwe donateurs, secundair het vergroten van de naamsbekendheid. Twee van de inzendingen werden genomineerd. De campagnes zijn concepten en niet daadwerkelijk uitgevoerd.

Pass the ball
De eerste genomineerde is Laurens Franssen van Hogeschool INHolland in Den Haag. Hij volgt de opleiding Communication, Advertising en Design Management. Hij koos voor het thema Pass the Ball. Een rode bal vormt de rode draad door de hele campagne. Basis is een bannercampagne waarbij een rode bal je beeldscherm binnen stuitert, hetgeen moet triggeren tot klikken. Zo niet, dan komt de bal na een paar keer stuiteren tot stilstand. Als men klikt, verschijnt langzaam een tekst die aanspoort tot het steunen van Right to Play. Men kan dan kiezen om de bal door te passen naar iemand anders, waardoor een viraal effect bereikt moet worden, of donateur te worden, waarna men wordt doorverwezen naar de actiesite van Right to Play.
Voordeel van deze vorm is dat het makkelijk is door te trekken naar andere media, zo legt Franssen uit. De ballen kunnen fysiek worden uitgedeeld en daadwerkelijk worden overgegooid in het echte leven, bijvoorbeeld door een van de ambassadeurs (bekende sporters) in een programma als De Wereld Draait Door. De bal "bij iemand neerleggen" kan zo heel letterlijk worden genomen.

The big idea
Na afloop vertelt Franssen aan Emerce wat zijn eigen inspiratiebronnen zijn: "Ik vond de campagne van Achtung voor Volkswagen erg goed, omdat hij echt crossmediaal is ingezet. Ik denk zelf niet in media. Het gaat om een idee dat je breed kunt inzetten. The big idea, inderdaad." 
Franssen ziet straks een nieuwe lichting van de academies afkomen die het verschil zal maken in advertising. "Juist omdat wij internet zo vanzelfsprekend vinden, zullen wij niet meer denken: wat moeten we online doen? Het is gewoon een onderdeel van het geheel: je kijkt waar je doelgroep zit, en daar zoek je de juiste kanalen bij. Het zal meer geïntegreerd worden. Nu zie je toch nog vaak een aparte afdeling ‘interactief’ bij de bureaus. Technisch is alles mogelijk, maar soms moet je misschien gewoon de straat op."

Shirtsponsor
De tweede nominatie staat op naam van Kaspar van Leek, Pieter Vermeulen, en Joost van Dorst van de AKV St. Joost in Breda, waar zij de richting Strategie en Vormgeving volgen. Zij kozen de insteek "De nieuwe sporticonen": niet de bekende sporters, maar de kinderen in arme landen zijn hier de helden. Als donateur van Right to Play word je shirtsponsor van deze kinderen, met hun leeftijd als rugnummer. Op de website van Right to Play krijg je een eigen profiel, waarbij je je kind kunt blijven volgen en precies ziet wat er gebeurt met je geld. Je krijgt regelmatig een update met foto’s of filmpjes. Het overbrugt de afstand tussen donateur en kind, zo leggen de heren uit. De jury plaatst echter wat kanttekeningen: hoe wil je dat organiseren? Is het wel mogelijk dat die mensen foto’s sturen?

Verfrissende concepten, waarbij de eerste strategisch wellicht beter is doordacht, maar de jury beslist. De winnaars van alle Spin Awards worden bekendgemaakt op 2 april.

 

Deel dit bericht

4 Reacties

John

Het niveau zal wel schrijnend geweest zijn als deze inzendingen als "Jong Talent" bestempeld worden. Het wordt tijd dat we eens innovatief gaan denken..

Bert Hagendoorn

Leuk stuk. En goed dat deze categorie nu deel uit maakt van de Spin! Meteen ook twee sterke nominaties.. Benieuwd naar de uitreiking 2 april.

Coco Terheijde

Twee hele andere ideeen. Ik was zelf bij de presentatie en vond het idee van de shirts een stuk beter en unieker. De mannen zelf spraken mij ook meer aan door hun manier van presenteren. Ik ben benieuwd wat het gaat worden, vond het niveau goed.

Vincent Luyendijk

Ik vond het niveau juist hoog. De eerste presentatie blonk uit door een strak verteld verhaal rondom een simpel idee. Het tweede idee was sterker en de presentatie authentieker. Complimenten voor de inzendingen in deze nieuwe categorie

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond