Deel dit artikel
-

Jongeren. Gaan. Nooit. Serieus. Twitteren

Behalve eeuwige roem en miljoenen euro’s levert deze column mij ook een kaartje voor Emerce eDay op. Ik besloot de kans te grijpen om te horen wat de new business marketing 3.0 developing consultants (mensen zoals u) denken over Twitter. Afgaande op marketingblogs kreeg ik namelijk het idee dat u daadwerkelijk denkt dat u jonge mensen kunt bereiken via Twitter.

In workshops met kekke titels als ‘co-creation kitchen’ en ‘tricks for traffic’ werden telkens weer dingen gezegd als "laat uw klanten méédoen; bijvoorbeeld doormiddel van Twitter!" en, "als je jongeren écht wil bereiken, open een Twitter-account!" Blijkbaar leven veel van u in de overtuiging dat jongeren graag Twitteren of ooit actief gaan Twitteren. Voordat u echter marketingbudget gaat vrijmaken voor de microblogdienst, zou ik eerst een toekomstvoorspelling bij u willen poneren: Jongeren. Gaan. Nooit. Serieus. Twitteren.

Wanneer er een nieuwe dienst op de markt komt, staat er direct een schare early adopters klaar om de dienst uit te proberen. Al snel discussiëren ze er op los, vaak over de vraag of de nieuwe dienst ooit mainstream zal worden. En zo ja, wanneer. Als die early adopters enthousiast zijn, staan journalisten al snel in de rij om er stukjes over te schrijven. Want, alles wat op internet populair is, is nieuws. Maar het is zeker geen garantie voor succes bij de grote massa.

Er zijn heel weinig jongeren die Twitter actief gebruiken. Uit onderzoek van myYearbook blijkt dat in de meerderheid van de gevallen een spookaccount achterblijft. Marketeers praten meer en meer óver Twitter, en jongeren praten meer en meer óp Facebook. Daar kun je namelijk ook mee Twitteren, en nog veel meer. 

Maar waar Twitteraars eenzijdig besluiten om een andere partij te gaan volgen, is bij Facebook toestemming van beide gebruikers nodig. Een praktisch gevolg hiervan is dat je het merendeel van je Facebook-vrienden ook persoonlijk kent, terwijl Twitter gevuld is met vreemden.

Al mijn vrienden zitten op Facebook, en zij gebruiken de status update-functionaliteit massaal. Daar kun je tegenwoordig op reageren en anderen in het gesprek betrekken met @username en is er zelfs dezelfde virale functionaliteit, Facebook’s eigen versie van Tweetmeme: Sharecount. 

Zoals eDay-spreker Gary Vaynerchuk scherp verwoordde: "Elke dag komen er mensen bij me die besloten hebben wat met sociale media te gaan doen. En dan zeggen ze trots tegen me: ‘we hebben een Twitter-account geopend!’ Ik draai dan met m’n ogen en zeg ‘ja, én? Wil je een fucking koekje?’"

Twitter wordt mainstream. Die weddenschap durf ik nu met u af te sluiten. Maar zeer waarschijnlijk als functionaliteit binnen Facebook. Schuif dus vooral dáár uw marketingeuro’s naartoe, en niet naar Twitter. Dat is weggegooid geld.

Deel dit bericht

4 Reacties

Kees

Op zich heb je wel gelijk, maar het aardige aan twitter is juist dat je er helemaal geen dure marketing euro's aan uit hoeft te geven. Een twitter kanaal opzetten en bijhouden kost immers helemaal niks, hooguit een klein beetje investering in tijd.

Conny

Wat heb je aan een goedkoop kanaal wat de doelgroep niet bereikt?Niets! Wat is dan goedkoop? Duurkoop!

Pieter

Goed artikel. Twitteren is vooral iets voor ouderen die opgegroeid zijn in de tijd dat we dachten dat internet een nieuw 'publicatie-medium was.' Dat is het natuurlijk ook, je kunt er lekker goedkoop eenzijdig mee uitzenden. Maar voor jongeren is het vooral een 'communicatie-medium'. Dat vergt betrokkenheid. Die is in Twitter ver te zoeken

blogdog

het belang van twitter voor bedrijven is niet een boodschap zenden maar naar je (potetiele) klanten en criticasters luisteren. Dat kost meer dan een beetje tijd en is volstrekt zinloos als je daar vervolgens niets mee doet.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond