Joost in zee met Talentscoutbureau

Het talentscoutbureau Creative Artist Agency (CAA) gaat internet-tv platform Joost helpen bij het vullen van haar tv-kanalen. CAA is een grote naam in Hollywood en bemiddelt onder meer voor Tom Cruise, Nicole Kidman, Brad Pitt en Keanu Reeves.
Door de samenwerking kan Joost gebruik maken van het netwerk van CAA met daarin grote mediabedrijven, artiesten, platenlabels en onafhankelijke content-databanken.
Joost, opgericht door Janus Friss en Niklas Zennstrom (Skype, Kazaa), bevindt zich momenteel in een publieke bètafase. De samenwerking met CAA past in de strategie van het bedrijf om intensief samen te werken met traditionele mediapartijen. Het bedrijf werkt al samen met Warner Bros, CBS, Viacom en Endemol. Twee van die partijen, CBS en Viacom, hebben ook een financieel belang in Joost. Samen met drie andere partijen maakten zij deze maand bekend voor een bedrag van 45 miljoen dollar te investeren in Joost.
Uitgelekt document
Een document dat inzicht geeft in de contentstrategie van Joost, lekte uit via internet, schrijven onder meer Red Herring en Admanager. In de ‘content strategie memo', die is geschreven in maart, staat onder meer met welke partners deals zijn gesloten en wanneer lanceringen plaatsvinden.
Het Joost-platform is op dit moment nog redelijk instabiel. Kijkers hebben regelmatig te maken met verbroken verbindingen of programma's die niet willen inladen. De makers van Joost geven toe dat er problemen waren de laatste weken, maar zeggen dat deze ondertussen grotendeels zijn opgelost. De problemen zouden zijn veroorzaakt door een flinke toename in gebruik, sinds Joost door een grotere groep mensen wordt getest. Tot nu toe zouden zo'n half miljoen mensen de Joost-software hebben gedownload.
Op dit moment biedt Joost zo'n 150 tv-kanalen aan. Muziek- en sportgerelateerde kanalen zijn goed vertegenwoordigd. Science-fiction is een populair genre op het tv-platform. De content is met name afkomstig uit de Verenigde Staten. Fabchannel en Boom Chicago zijn Nederlandse contentleveranciers. De content is op dit moment nog niet interessant genoeg om een breed publiek aan te trekken en de concurrentie aan te kunnen gaan met traditionele televisie. Hier zou snel verandering in kunnen komen, als de mediapartijen met wie Joost samenwerkt, interessante content beschikbaar stellen.
Joost maakt gebruik van peer-to-peer technologie en onderscheidt zich van traditionele televisie door de integratie van sociale functies (chat, beoordelingen, etc.) en televisiekijken. Adverteerders financieren Joost. Op dit moment zijn contracten gesloten met zo'n 31 adverteerders. Kijkers zien logo's of banners in beeld van adverteerders. Als ze daar op klikken verschijnt een commercial of opent een site van de adverteerder.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond