Deel dit artikel
-

Jupiter: Duitse internetwinkeliers hebben loyale bezoekers

Duitse internetwinkeliers slagen er het beste in om hun bezoekers vast te houden. Dat blijkt uit een studie van Jupiter MMXI naar retentie-percentages onder e-tailers in Europa. Amazon is het bedrijf met de meeste terugkerende bezoekers.

Jupiter volgde unieke site-bezoekers gedurende drie maanden, van november 2001 tot februari 2002, en noteerde welk percentage van hen elke maand terugkeerde naar een bepaalde site. Onduidelijk in het bericht van Jupiter is of ook het koopgedrag is meegenomen in het onderzoek, of dat dit zich beperkte tot het bezoekgedrag. De 'retention rate', oftewel het aantal vaste klanten, is een van de belangrijkste indicatoren voor het succes van een winkel. De kosten voor het behouden van een klant zijn in het algemeen aanzienlijk lager dan de wervingskosten voor een nieuwe klant.

De Duitsers weten hun klanten het best vast te houden, met een 'retention rate' van 75,1 procent. De Engelsen volgen met 72,5 procent en de Italianen komen achteraan met 51,5 procent. Over Nederland wordt niet gerept. Jupiter onderzocht ook het bereik van de e-tailsector per land (percentage van alle internetters dat e-tailsite bezoekt) en concludeert dat naarmate het bereik groter is, het retentiepercentage ook hoger ligt. Dus hoe meer men e-tailsites bezoekt, hoe vaker men terugkeert.

Opvallend is dat Amazon in alle zes onderzochte markten het beste scoort, waarbij vooral de Engelse Amazon kan rekenen op trouwe bezoekers: 4veertig procent van de bezoekers in november kwam in de drie maanden daarna nog wel eens op de site. Ook supermarkt Tesco scoorde hoog in Engeland. Het Duitse Tchibo, deze maand uitgebreid beschreven in Emerce Magazine , staat ook in de top tien van Europese e-tailers met trouwe klandizie.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond