Deel dit artikel
-

Jupiter: hulp nodig voor online supermarkten

Ondanks pessimisme in de markt blijft het onderzoeksbureau Jupiter Media Metrix positief over de toekomst van online kruideniers. Toch kunnen de internetsupers het waarschijnlijk niet alleen af. Hulp van de industrie voor verpakte levensmiddelen is volgens Jupiter onvermijdelijk en broodnodig.

Volgens het onderzoeksbureau zal in Amerika in 2006 twee procent van alle inkopen bij supermarkten via internet worden gedaan. De totale omzet van online supermarkten zal in dat jaar op 11,3 miljard dollar liggen. Dit jaar zal voor een miljard dollar via internet verkocht worden door de kruideniers.

Jupiter heeft haar cijfers wel wat bijgesteld ten opzichte van eerdere voorspellingen. Verwacht werd dat dit jaar de omzet van online supermarkten twee miljard dollar zou bedragen. De verwachting voor 2005 werd van achttien teruggebracht naar zeven miljard dollar. Jupiter verklaart deze correcties vooral door de hoge kosten wegens snelle uitbreiding van de online supers en de haperende economie. In een rooskleuriger klimaat tussen 1999 en 2000 groeide de markt nog met bijna tweehonderd procent.

Om in leven te blijven is volgens Jupiter wel hulp van andere industrieën nodig. Zo zou de toekomst van de internetsupers vooral afhangen van producenten van verpakte levensmiddelen. "Ondanks dat de zwakke economie en online retail sector die industrie ervan kan weerhouden om het internet als verkoopkanaal te gebruiken, moet de verpakte-levensmiddelenindustrie wel weten dat de markt voor online supermarkten jaarlijks met minimaal tien procent groeit",aldus senior analist Ken Cassar. Volgens de analist bij Jupiter is deze groei 'substantieel hoger' dan bij de traditionele supermarkten.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond