Deel dit artikel
-

Kabinet voorstander opt-out bij e-mailreclame

Het kabinet is voorlopig voorstander van het opt-out principe bij het versturen van e-mailreclame. Zelfregulering van de branche is volgens het kabinet toe te juichen. Wel bestaat de kans dat er op termijn een opt-in regeling komt, als gevolg van huidige gesprekken die er binnen Europa over gevoerd worden. Dat schrijft minister Jorritsma in reactie op vragen van Tweede-Kamerlid Bakker (D'66).

Bakker wilde het standpunt van het kabinet rond e-mailmarketing weten nadat de brancheorganisatie DMSA had besloten dat ongevraagd toesturen van reclame via e-mail is toegestaan. Pas als de ontvanger aangeeft niet gediend te zijn van e-mailreclame zal het bedrijf er mee stoppen, aldus de richtlijn van de DMSA.

Na het aanvaarden van deze richtlijn ontstond discussie over deze opt-out regeling. De deur zou openstaan voor 'spamming', het bestoken met reclame via e-mail, zo stelden tegenstanders. Andere manieren, zoals opt-in (waarmee een eigenaar van een e-mailadres aangeeft reclame via e-mail te willen ontvangen) zouden de privacy beter waarborgen.

Jorritsma antwoordde Bakker in vragen daarover dat "commerciële reclame een stuwende rol speelt bij de ontwikkeling van het internet". Het kabinet wil bedrijven de gelegenheid geven om mensen te benaderen met commerciële e-mail. Bedrijven die aan e-mailreclame willen doen moeten zich wel houden aan de Europese richtlijnen, aldus Jorritsma. Die richtlijnen worden momenteel besproken, de wens is om tot een opt-in principe te komen, zo antwoordt de minister.

In Nederland is nog geen wetgeving op het gebied van e-mailreclame, het middel wordt beoordeeld aan de hand van de telecommunicatiewet. Volgens Jorritsma is zelfregulering door de branche een goede manier om hier toch alvast afspraken over te maken. De overheid wil dat er voor gewaakt wordt dat netwerken overbelast worden door de hoeveelheid e-mailreclame, ook wil het dat de rechten en privacy van internetters worden gewaarborgd, zo liet Jorritsma weten.

Deel dit bericht

3 Reacties

Peter Zijderveld

Helaas moet ik constateren dat de kennis van de minister van Internet toch wel erg tekort schiet. Dat commerciële reclame een stuwende rol speelt bij de ontwikkeling van Internet, daar valt over te discussieren. Maar als we het hebben over het opt-out principe dan denk ik dat het eerder een remmende rol speelt. Of praat de minister soms over de hoeveelheid dataverkeer? Om de (terechte!) argwaan van de Internet bezoekers weg te nemen m.b.t. het verstrekken van hun naam en e-mail adres is duidelijke wetgeving een absolute must. Waarom staat het e-mail adres van de minister trouwens niet op http://www.minez.nl? Peter Zijderveldwww.kaartenhuis.nl

Jan Olde Loohuis

Dus de kamer wil een opt-out policy voor SPAM?!!!Een opt-out regeling maakt het mogelijk dat u per dag honderden/duizendene-mails ontvangt zonder dat u daar ook maar iets aan kunt doen. Ja, achteraf afmelden, maar ondertussen heeft u wel gezellig een x-aantal onzin mails zitten downloaden.Voor gewone huis-aan-huis advertentieblaadjes heb je ten minste nog de mogelijkheid om een NEE sticker te plakken. Hoe wil de overheid dit toe gaan passen op e-mail ? Een centrale database voor gehele afmelding ? Hoe gaan we dit reguleren ? Veel plezier dames en heren beleidsmakers. Ik adviseer u echter eens te kijken naar uw collega's in de USA; daar is men er al lang over uit dat opt-in de te volgen weg is. Vriendelijke groet, Jan Olde Loohuis – Stichting NoPapers.

Sjors Berndsen

Hier is maar één goed antwoord op. Alle DMSA leden die dit doen op de blacklist plaatsen.Daarmee sluiten de DMSA leden zich voor een heel groot deel van het internet zelf uit.Ik spreek als ISP uit ervaring als ik zeg dat onze relaties er al jaren ziek van zijn ongewenste mail (Spam) te ontvangen. De blacklist is een goed medium om de klanten tegen deze onzin te beschermen. Het zijn ook maar een paar domains (bijna altijd vanaf de zelfde providers) die dit doen, als ze uitgesloten worden is de lol er snel af, domweg omdat ze naar een groot deel van het Internet geen mail meer kunnen zenden.Als ze met hun onkunde in den Haag niets beters te doen hebben als dit soort adviezen uit te brengen kunnen ze beter helemaal hun mond houden. Dat zelfs DMSA niet meer verstand heeft is al helemaal erg. Voor de mensen die dit lezen en niet weten wat er tegen te doen, ga gebruik maken van een Blacklist en je bent van alle rommel af. En als DMSA hun plannen door gaat voeren ook van alle mail van DMSA leden. Veel succesSjors BerndsenDeanmoor BV

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond