Deel dit artikel
-

‘Kanaalconflict dreigt voor webwinkeliers’

De grote merken komen er aan. Het web geeft de fabrikanten meer mogelijkheden en een voor een versterken ze hun propositie. “Waarom zou je als consument nog kijken bij winkels, als je bij de fabrikant kunt vinden wat je zoekt”, is de vraag die Wijnand Jongen, directeur van de Nederlandse thuiswinkelorganisatie oproept.

Het is een van de trends in internet retailing die Jongen voorspelt voor dit jaar tijdens zijn praatje op de Webwinkel Vakdagen.

De dreigende woorden van de directeur van Thuiswinkel.org worden enigszins afgezwakt met een volgende opmerking. “Je kan defensief tegenover het kanaalconflict staan, maar je kunt het ook omdraaien. Het biedt enorme kansen.” Welke kansen dat zijn, daar gaat Jongen verder niet op in.

Volgens Jongen moeten andere spelers in de online retailmarkt hier ‘pro-actief naar kijken’. “Dan zie je kansen en maak je nieuwe mogelijkheden voor jezelf. De merken komen er nou eenmaal aan, gaan een eigen propositie voeren en eigen shops openen. Er blijft altijd een speelveld met de gewone retail en de online retail. Maar de partijen zullen elkaar in nieuwe machtsverhoudingen gaan ontdekken.”

De belofte dat Jongen tien trends voor dit jaar zou brengen, kan hij niet waarmaken. “Het goede nieuws is dat ik er wel vijf heb kunnen ontdekken; megatrends.” Naast het kanaalconflict ziet hij vier andere ontwikkelingen.

Retailrevolutie

Een andere is de retailrevolutie die eraan komt. “De rol van winkels verandert. Je kunt je afvragen of het de winkel is versus internet of de winkel en het internet. De consument wil webwinkelen en product- en prijsvergelijking is een nationale sport geworden.”

Volgens Jongen is het duidelijk dat er nu een dwarsdoorsnede van de bevolking online is te vinden. “In alle lagen van de bevolking zijn de mensen online. En er zijn er steeds meer online kopers, 8,55 miljoen mensen hebben ooit online iets gekocht. Het verschil tussen deze twee groepen, dat toont het groeipotentieel van de sector, van de webwinkels in Nederland en geeft de retailrevolutie een enorme impuls.”

In het licht van de retailrevolutie, is er ook de multichannel retailing-consument die meer spendeert dan de ‘gewone’ consument. “Cross-channel retailing is multi-channel retailing. De consumenten willen via allerlei verschillende kanalen winkelen. Ieder kanaal telt. Toch is de focus van de webwinkelier, ondanks deze mooie verhalen, toch nog meer op sales gericht. Cross-channel strategieën komen maar moeilijk op gang.”

Hij gaat door en somt op dat de multiple shop-strategie in opkomst is, niet alleen in Nederland, maar ook in Europa. En daarmee samen hangt het cross boarder shopping, dat volgens Jongen langzaam opkomt. “Over vijf jaar is dat de normaalste zaak van de wereld.”

Longtail

Als derde trend heeft Jongen het over ‘het begin óf het einde van de longtail’. “Veel webwinkels maken onderdeel uit van de longtail.” Hij werpt de vraag op wat dit betekent voor aantal webwinkels. Het aantal webwinkels in Nederland groeit nog steeds explosief. Jongen: “In Nederland zijn er zo’n 17,5 duizend webwinkels, in 2015 is de verwachting dat het aantal webwinkels verdubbeld.” Ondernemers open steeds meer webwinkels, de multiple shop-strategie, maar ook vanuit de bricks en clicks en vanuit de leverancier. Kortom, het aantal webwinkels breidt fors uit.

Het keerpunt van de groei in online winkels is dat deze shops nog wel gevonden moeten worden. “Search engine-marketing is erg belangrijk. Hier komen de problemen om de hoek kijken. We zien dat de conversie naar beneden gaat, omdat er steeds meer competitie is. En de webwinkelier wil meer return on investment.”

In de longtail zijn tegelijkertijd de online shopping malls en de e-communities aan een opmars bezig. “Er komen meer affiliate shops, maar ook besloten shopping centra’s als vente-privee komen op.” Het zijn allemaal verschillende manieren waarop de long tail voeding wordt gegeven. Jongen geeft webwinkels het advies zich hierbij aan te sluiten.

Mobiel

Als vierde trend, en Jongen haalt dit sinds jaar en dag al aan, breekt mobile commerce nu echt door. “Ik zeg het al sinds 2006 en ook nu weer”, laat hij enigszins gekscherend weten. Simpelweg vanwege het feit dat het gebruik van mobiel doorzet. Hierbij stipt Jongen aan dat mobiel betalen een randvoorwaarde is. “Dag portemonnee, hallo mobieltje. Het zit er gewoon aan te komen.”

Als afsluiter haalt Jongen de nieuwkomer social commerce aan. “The new kid on the block.” Hij vervolgt: “De consument is heilig, ze nemen de regie over. Ze kunnen productreviews lezen en de consument bezoekt steeds meer sociale sites.” Hij meent dat hier nog veel leerwerk ligt. “Op sociale marketing investeringen is het nog niet duidelijk wat de return on investment is.”

Deel dit bericht

4 Reacties

klaas

12 jaar geleden opende Apple haar eigen online winkel en omzeilde daarmee haar retailpartners. Inmiddels staat de Apple store als een huis. Nu durft iemand te voorspellen dat de grote merken er aan komen? De grote merken zijn er al lang. Het is vooral de vraag wat de consument wil. Als hij zijn keuze gemaakt heeft wil hij de laagste prijs. Gaan de merken die bieden? Als hij nog geen keuze gemaakt heeft wil hij meerdere merken bij elkaar.

Walter Vos

Tja, het directe of manufacturing model is waar Dell succesvol mee geworden is. Nu zouden andere merken dit eindelijk ook gaan doen? Maar trekken ze zich dan ook uit brick and mortar terug? En waarom kan Jongen eigenlijk niet vertellen waarom dit webwinkeliers enorme kansen biedt? Dit stuk bevat te weinig beargumentatie voor de beweringen die worden gedaan.

cor hekking

euh….fabrikant….webwinkel…klant….geen exporteur…geen importeur/groothandel….geen winkel…alles wordt veel goedkoper?

Ron Borgstein

Wat ook nog een bedreiging vormt voor de webwinkelier is dat fabrikanten terughoudend zijn met het leveren aan webwinkels. Bang dat hun marges nog verder onderdruk komen te staan.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond