Deel dit artikel
-

KaZaA: “Alleen de muziekindustrie klaagt over onze activiteiten”

Hoewel er via uitwisseldienst KaZaA naast muziek ook films en software worden uitgewisseld is de muziekindustrie tot nu toe de enige partij die daarover in verband met de rechten heeft geklaagd bij het bedrijf. Dat zegt KaZaA-directeur Niklas Zennström. Vandaag wordt bekend of de eerder aangekondigde rechtszaak tegen Buma/Stemra wordt doorgezet. Wat KaZaA daarmee wil bereiken is dat de gesprekken over het regelen van de rechtenkwesties worden voortgezet.

Zennström zegt dat KaZaA in Nederland geen andere keus heeft dan te praten met Buma/Stemra: "Er is hier eenvoudig geen andere organisatie die de belangen van de muziekindustrie vertegenwoordigt, dus wij moeten wel met hen praten. Het is ook in ons belang om tot een oplossing te komen, daarom willen wij desnoods via de rechter een voortzetting van de gesprekken afdwingen."

Mede-oprichte van KaZaA Janus Friis zegt dat KaZaA al meteen bij aanvang van de bedrijfsactiviteiten heeft geprobeerd tot een overeenkomst met de muziekindustrie te komen. Waarom werd er dan niet gewacht met lancering van de dienst tot zo'n overeenkomst er was?
Friis zegt dat dit ook aanvankelijk de bedoeling was. Een test met de KaZaA-software verliep echter veel succesvoller dan ze verwacht hadden. "Om de concurrentie voor te zijn" werd besloten niet langer te wachten, ook in de verwachting dat er "binnen afzienbare tijd" een regeling zou worden getroffen met de rechthebbenden in de muziekindustrie.

Gaven de ontwikkelingen rond Napster dan geen reden tot minder optimisme? Friis zegt dat Napster de muziekindustrie te uitdagend had benaderd. Bovendien was Napster volgens hem de eerste, en die combinatie maakte de muziekindustrie volgens hem zo bang dat ze Napster via de rechter wilden verbieden.

Waarin verschilt KaZaA dan van Napster, aangezien KaZaA meent wel te kunnen slagen waarin Napster faalde? Een duidelijk antwoord op deze vraag geven noch Zennström noch Friis. Er wordt een vergelijking getrokken met radio, waarbij Friis zover gaat te stellen dat er geen verschil is tussen streaming media en het downloaden van bestanden – het verschil hiertussen zou neerkomen op "een technisch detail". Even later zegt Zennström dat KaZaA te vergelijken is met de verkoper van videorecorders. "Daar maakte de filmindustrie aanvankelijk ook bezwaar tegen, en kijk nu eens wat voor industrie er uit de verkoop en verhuur van videobanden is ontstaan."

Over films gesproken, waarom legt KaZaA de focus op de muziekindustrie? Hoe zit het met de rechthebbenden in geval van het uitwisselen van films, software en e-books? Volgens Friis gebeurt het uitwisselen van films slechts op kleine schaal omdat deze bestanden te groot zouden zijn om voor een groot publiek interessant te zijn.
Maar de schaal waarop het gebeurt kan toch geen maatstaf zijn voor het al dan niet negeren van auteursrechten? Friis antwoordt dat het "een heel ingewikkelde kwestie" is en zegt dat het bedrijf werkt aan mogelijke oplossingen. Hij zegt echter niet met welke partijen er over de rechten op films en software gepraat wordt, en e-books lijkt al helemaal geen issue te zijn.

Heeft KaZaA eigenlijk al klachten gekregen van vertegenwoordigers van de filmindustrie? Zennström: "Tot nu toe heeft niemand anders dan de muziekindustrie geklaagd over onze activiteiten." Vinden jullie dat verbazend? Zennström: "Ja, eigenlijk wel."
Hoe gaat het afgezien van de juridische perikelen verder met het bedrijf? Zennström zegt dat er nu elke dag 80.000 gebruikers bijkomen, het totale aantal schat hij op tien miljoen voor KaZaA, en zo'n twaalf miljoen voor KaZaA-afgeleide Morpheus. Volgens hem is dat aantal groot genoeg om de activiteiten met behulp van adverteerders winstgevend te maken. Het aantal gebruikers hoopt het bedrijf nog verder op te voeren met een KaZaA-versie voor Macintosh-gebruikers. Die is volgens Friis over een paar maanden gereed.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond