Deel dit artikel
-

Kind vertelt site wat ouders in het weekend doen

Internationale consumentenorganisaties vinden dat de privacy op internet te wensen overlaat. Tweederde van de sites verzamelt ongevraagd gegevens van consumenten. Deze week verscheen ook een rapport van Emarketer over privacy op internet, maar dan met bevindingen van consumenten. Ruim een kwart van de Amerikaanse kinderen vertelt websites wat pa en ma in het weekend doen.

Het onderzoek van Emarketer is gedaan op basis van resultaten van andere onderzoeksbureaus, waaronder Forrester Research, Arthur Andersen en Harris Interactive. Het rapport biedt een globaal overzicht van de houding van consumenten ten aanzien van online privacy. In enkele gevallen is echter wel onduidelijk welke landen zijn onderzocht.

Een van de opvallendste uitkomsten is dat Amerikaanse kinderen in driekwart van de gevallen persoonlijke gegevens verstrekken aan websites als daarom gevraagd wordt. De kinderen stemmen ermee in als ze in ruil daarvoor geld (kortingen) en producten kunnen krijgen, of een prijs kunnen winnen. 26 procent van de kinderen is bereid te vertellen wat hun ouders doen in het weekend en 39 procent wil wel vertellen hoeveel zakgeld ze krijgen.

In het rapport komt ook onderzoek van Active Research aan de orde. Op de vraag waar de verantwoordelijkheid ligt voor bescherming van persoonlijke gegevens, antwoordt 45 procent van de ondervraagden dat die taak ligt bij de websites. 24 procent acht dit de eigen verantwoordelijkheid en 14 procent ziet hierin een rol voor de overheid.

Uit de diverse onderzoeken blijkt ook dat internetters over het algemeen minder bezorgd zijn over bescherming van privacy dan mensen die niet online zijn. Ook zijn mensen die kopen op internet minder bezorgd over bescherming van hun persoonsgegevens, dan mensen die dit niet doen. Volgens Harris Interactive is van de groep mensen die niet online koopt 63 procent "erg bezorgd" over websites die persoonlijke gegevens gebruiken om ongevraagd informatie toe te zenden.

Cijfers die aangeven hoe bezorgd men is over online privacy verschillen nogal. Volgens Forrester is 92 procent van de internetters bezorgd over misbruik van persoonlijke gegevens. Pew Internet & American Life Project zegt dat 54 procent van de Amerikaanse internetters hierover bezorgd is, en 64 procent van de mensen die niet online zijn.

Pew Internet & American Life Project bekeek ook welke groepen Amerikanen bezorgd zijn over online privacy. Oudere Amerikanen (67 procent) en Afro-Amerikanen (72 procent) zijn het meest bezorgd. Het minst bezorgd zijn jongeren in de leeftijd van 18 tot 29 jaar. Ook blijkt dat hoe langer iemand al gebruikt maakt van internet, hoe minder bezorgd hij is over privacy. 15 procent van de ondervraagden zegt dat zijn gegevens misbruikt zijn door websites.

Het Emarketer rapport geeft ook aan hoe veilig mensen zich voelen tijdens het verstrekken van privacy gevoelige informatie. Arthur Andersen concludeert dat 12 procent zich "erg veilig" voelt, 43 procent "ietwat veilig". 28 procent van de ondervraagden geeft aan zich "ietwat onvellig" te voelen bij het delen van informatie. Gegevens die niet graag verstrekt worden zijn het 'social security'-nummer, het telefoonnummer van het werk, zakelijk e-mailadres, creditcardnummer en telefoonnummer thuis.

Om online privacy te beschermen, zo zegt Pew Internet & American Life Project, zorgen mensen voor wisselende passwords, geven ze valse informatie op (24 procent van de respondenten) of gebruiken ze een alternatief e-mailadres.

Jupiter Research geeft aan wat mensen stimuleert om hun gegevens te verstrekken. 65 procent zegt vertrouwen te krijgen door de garantie dat de informatie niet misbruikt zal worden, promoties en prijzen worden als tweede genoemd, als derde geldt de mogelijkheid om updates van producten en services te krijgen. Verder worden genoemd: de mogelijkheid om toegang te krijgen tot betere content en het krijgen van advertenties die op hun voorkeur zijn afgestemd.

Arthur Andersen deed ook onderzoek naar de factoren die mensen bewegen om persoonlijke gegevens te verstrekken. Het blijken volgens het onderzoek met name financiële voordeeltjes te zijn (korting, gratis verscheping en prijzen) waardoor mensen over de streep worden getrokken. Het minst geneigd zijn mensen tot het verstrekken van persoonlijke informatie voor gepersonaliseerde nieuwsbrieven of e-mails (45 procent), hoewel ook 47 procent aangeeft het "waarschijnlijk" te vinden dat ze die gegevens daarvoor wel verstrekken.

Deel dit bericht

2 Reacties

Janssen

Privacy blijft een groot probleem, niet alleen op het internet! Denk maar eens aan de beruchte airmiles en bonuskaarten. Iedere organisatie is momenteel op zoek naar zoveel mogelijk informatie over haar doelgroep. Dat dit nu ook al gebeurt over de rug van kinderen is natuurlijk een slechte zaak. Maar het internet is en blijft natuurlijk een onuitputtelijke bron van informatie, dus zullen bedrijven er alles aan doen om de benodigde informatie los te krijgen. Het wordt langzamerhand tijd dat de overheid de wetgeving eens aanpast!

P. Meyer

Ik vraag me af of het nog wel bestaat?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond