Deel dit artikel
-

‘Kinderen als online ambassadeurs voor merken’

Een gestaag groeiend aantal merken bespeelt kinderen op zo’n manier dat zij online reclame gaan maken voor de betreffende producten en diensten. Algemene aantallen en effecten moeten nog blijken, maar een trend wordt zichtbaar.

Dat blijkt uit het onderzoeksrapport ‘Kinderen en reclame op internet’ van belangenorganisatie Mijn Kind Online. Het rapport verschijnt volgende week. Emerce had voorinzage.

"In deze tijd van consumer-generated content (Web 2.0), waarbij media-consumenten zelf content-producenten worden, ligt het voor de hand om de doelgroep zélf advertenties te laten maken en zodanige omstandigheden te creëren dat ze zelf aandacht voor hun werk vragen. Zo worden ze vanzelf merk- of product-ambassadeurs. Een nevenvoordeel is dat bedrijven op deze manier veel te weten kunnen komen over de voorkeuren en interesses van hun doelgroepen", aldus de auteurs.

Een aantal praktische voorbeelden van deze trend diende zich afgelopen maanden aan, bijvoorbeeld op meidensite GoSupermodel. Deze site ging eind oktober in een verniewde versie online. De honderdduizenden inschreven tienermeiden konden het, in ruil voor prijzen, tegen elkaar opnemen door de beste zelfgemaakte reclamefilmpje te uploaden. Er werden 205 filmpjes op YouTube gezet die in totaal 300.000 keer bekeken werden in 4 weken. Frisdrankmerk Sisi zag 13.000 meiden op vergelijkbare, intensieve wijze met zijn merk aan de haal gaan.

De eigenaren van de merken spelen geen andere rol van een faciliterende. Ze zorgen ervoor dat hun doelgroep creatief aan de slag kan met verschillende merkuitingen, die vervolgens tot een nieuwe uiting worden omgevormd.

Sites als Zikle.com en Kindertent.nl, beiden homepagesites voor Nederlandse jongeren, spinnen hier garen bij. De jeugd mag zich graag online uiten met eigen creaties. Zikle-homepages hebben circa 240.000 bezoeken per maand, die van Kindertent zo’n 500.000. Mijn Kind Online illustreert: "Op Kindertent.nl werd opgeroepen om de mooiste Walibi-pagina te maken, en zo entreekaartjes voor Walibi te winnen." En: Via www.jetix.nl konden kinderen voor Jumbo hun eigen Stratego-commercial maken die dan misschien wordt uitgezonden op Jetix"

Welke meetbare effecten deze vorm van merkbeleving heeft, is niet bekend.

Deel dit bericht

7 Reacties

hein e

Als we de kop 'Kinderen als online ambassadeurs voor merken' veranderen in 'Kinderen als online reclamezuilen voor merken', hoe voelen we ons er dan bij? Is dit echt wat we voor onze kinderen willen? "De eigenaren van de merken spelen geen andere rol van een faciliterende. " is lachwekkend. Ik denk dat reclamemakers precies weten welke knoppen er bij kinderen ingedrukt moeten worden om beschreven effecten te veroorzaken. Anders zou het verspilling van dure euro's zijn, toch?  Kortom: zijn er grenzen aan het gebruik van mensen?

Remo

Het is toch niet meer of anders dan het inleveren van een kleurplaat. Ik vind het goed dat kinderen gestimuleerd worden om zelf multimediale kleurplaten in te leveren. Beter dan alleen maar kijken kijken kijken .. en zelf niet denken.

Tim Bijlsma

Er is niets beters voor een merk dan dat de doelgroep interactief hiermee omgaat, blijft lekker hangen en het is blijkbaarook nog eens leuk voor die kinderen.

James

Beste Remo, je slaat de plank volledig mis hier. Kinderen worden van jongs af aan ge?ndoctrineerd met merken en het jezelf identificeren met merken. Wji hebben het vaak al moeilijk zat om bewust om te gaan met de enorme invloed die merken op ons hebben, een kind denkt er helemaal niet bij na. Kinderen zullen uiteindelijk zodanig be?nvloed zijn door merken dat hun hele beeld van 'coolness' en jezelf vermaken is vervaardigd door bedrijven; ze worden het slaaf van het bedrijfsleven. Leuk boek trouwens, Cultuurkrakers (Culture Jam).

Tim Bijlsma

@James: Of No-logo van Klein.

Daan

@james.. denk je niet dat juist de huidige generatie beter weet om te gaan met reclame?

Hein E

Grappig, de verslaglegging van Tonie van Ringelestijn ( http://www.emerce.nl/nieuws.jsp?id=23244280 ) is veel kritischer.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond