Deel dit artikel
-

Kleine kopgroep verzekeraars bezig met innovatie

Nederlandse verzekeraars zetten belangrijke stappen op het gebied van innovatie, al zijn de verschillen tussen een kleine kopgroep en de rest van de verzekeringsmarkt nog vrij fors. Dat staat in het Innovatieonderzoek 2017, dat PwC heeft uitgevoerd in opdracht van het Verbond van Verzekeraars.

De sector ziet beschikbare kennis en competenties binnenshuis, verandercapaciteit en wet- en regelgeving momenteel als de belangrijkste belemmeringen om (sneller) te innoveren.

De voortgaande digitalisering zorgt voor nieuwe thema’s die op het pad van verzekeraars komen, zoals autonome voertuigen, virtual reality, Internet of Things, blockchain en de daarmee samenhangende cyberrisico’s. Dat de markt verandert, staat vast. Zo denkt ruim de helft van de innovatieverantwoordelijken in de sector dat over vijf à tien jaar verzekeraars samenwerken met insurtech- en fintech-bedrijven en dat deze in elkaar op gaan.

Het PwC-onderzoek (pdf) maakt duidelijk dat er vijf verzekeraars zijn die goed op innovatiebewustzijn scoren – en zich ook sterk op nieuwe thema’s voorbereiden, vooral in technologiehoek. De sector is bezig met onder meer chatbots, big data-toepassingen en blockchain-pilots, maar bijvoorbeeld ook met meer concrete nieuwe producten en diensten zoals drone- en cyberverzekeringen.

Het onderzoek dient als input voor de discussie in de Innovation Advisory Board, met als doel verder invulling en verdieping te geven aan de Innovatieagenda. Voor het onderzoek zijn 29 hoofdverantwoordelijken voor innovatie van Nederlandse verzekeraars ondervraagd.

Dit bericht is 20 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond