Deel dit artikel
-

Klik hier voor een proefabonnement

Het Banner Panel velt maandelijks een oordeel over reclamecampagnes op het internet. De leden bekijken uitingen op criteria als originaliteit, functionaliteit en esthetiek en letten op gebeurtenissen na de klik. Deze maand: online campagnes voor tijdschriften. Onder redactie van Bas Vlugt.

Jeroen de Bakker: “Eindelijk mogen we banners beoordelen met een hard selling business model er achter. Geen flashy uitingen, maar duidelijke en effectieve calls for action die afgerekend worden op resultaat. Hou op over kosten per 'view' of per 'click'. Er wordt alleen betaald voor plaatsing als er een proefabonnement wordt afgesloten op het tijdschrift. Wat mij betreft zijn ze allemaal goed, met uitzondering van de banner van RaceReport. Deze wijkt af van de standaard invulling van de concurrentie (uitleg blad, speciale aanbieding en een logo). Ik adviseer RaceReport snel haar banners aan te passen volgens het bovengenoemde recept. Beter goed gejat dan slecht zelf verzonnen.”

Koen Verhagen: “Het gros van deze banners is afkomstig van Netdirect. Al in 1997 zagen zij in op welke wijze je kon verdienen aan onverkochte inventory. Zij hebben een aantal traditionele uitgevers benaderd, een paar bannertjes met aantrekkelijke proefabonnementen in elkaar gedraaid en zijn vervolgens hun inventory tegen Cost Per Action aan gaan bieden aan de online uitgevers, die een deel van de door hen gegenereerde omzet kregen in plaats van dat Netdirect betaalde op basis van CPM. De uitingen zelf blinken niet uit door creativiteit, alhoewel de meeste netjes en verzorgd zijn vormgegeven.”

Jelle Kolleman: “Wat meteen opvalt bij al deze banners, is dat het allemaal aanbiedingen zijn, of in elk geval banners die direct tot koop moeten aanzetten. Vaak worden deze banners via 'pay-per-lead' of 'pay-per-sale' netwerken aangeboden. Deze banners zijn vaak op websites van particulieren terug te vinden en maken zelden of nooit deel uit van een campagne. Het is voor de site-eigenaar een leuke manier om wat geld te verdienen, het netwerk verdient eraan, en bij het blad druppelen de leads of zelfs concrete abonnementen binnen! Kortom; iedereen blij. Wat ik wel jammer vind is dat de kwaliteit van het bannertje vaak erg laag is. Dat komt het imago van het blad niet ten goede. Reden daarvoor kan zijn dat de netwerken die zich hiermee bezig houden, ook vaak de creatie zelf doen, blijkbaar zonder een creatieve check van de art director van het blad.”

Het panel bestaat uit Jeroen de Bakker, managing director van Qi (qi-ideas.com), Jelle Kolleman, creative director bij interactiebureau Redurban (redurban.com) en Koen Verhagen, creatief directeur van Bone Advertising (bone.nl).

Deel dit bericht

3 Reacties

Peter Dekker

Leuk artikel. De banners zijn echter nergens te ontdekken.

jasper

Inderdaad erg zonde dat de besproken banners hierboven niet terug te vinden zijn. Maakt het artikel een stuk minder interessant.

Mike Duin

Top dat er ook een keertje aandacht wordt besteed aan deze vorm van Online Advertising. Echter is het gros van deze banners niet afkomstig van Netdirect maar eigen creatie van Direct Force Online. De banners zijn {hier; http://banners.directforce.net/emerce/ } te vinden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond