Deel dit artikel
-

KLM bevestigt plannen voor online reisbureau

De KLM bevestigt de eerder uitgelekte plannen voor het Internetreisbureau dat de maatschappij met negen anderen opricht. Een substantieel deel van de boekingen moet via de site gaan lopen. Eind van het jaar moet de site draaien, en gaat daarmee de concurrentie met sites als LastMinute.com aan..

Naast het boeken van vliegtickets is het namelijk ook mogelijk om via de nu nog naamloze site onder meer hotels te reserveren, een auto te huren of een reisverzekering af te sluiten. De klant kan ook de prijzen van de verschillende maatschappijen vergelijken. De site wordt in een apart bedrijf ondergebracht om niet in de knoei te komen met onderlinge concurrentie.

Hoewel de alliantie met Alitalia van de baan is, doet het bedrijf wel mee met de site. Andere spelers zijn ondermeer British Airways, Air France en Iberia. Concurrentie verwacht de KLM niet van de Amerikaanse tegenhangers van United Airlines en American Airlines, omdat dit een andere markt bedient. Wel zit de site LastMinute.com, binnenkort in meerdere Europese landen in de pan van de maatschappijen te roeren. Dit bedrijf verkoopt ook tickets, hotelkamers en autoverhuur.
Ook de gewone reisbureaus zien de ontwikkelingen op het web met lede ogen aan. Zij zijn bang ondergesneeuwd te worden door de grote maatschappijen, waarmee ze hun marge verliezen.

Deel dit bericht

1 Reactie

Andy Kalbvleesch

Tsja wie is er verbaasd… Wij (Opvakantie.nl) wisten het overigens al wel! De marges van de luchtvaartmaatschappijen liggen al langer onder druk voor de wederverkopende partijen en waarschijnlijk kan iedereen het in de toekomst wel vergeten om met ticketverkoop geld te verdienen. Er is namelijk geen makkelijker produkt voor verkoop via internet dan een ticket van A naar B. Als we ervanuit gaan dat binnen nu en een aantal jaar iedereen op het internet zal zijn aangesloten zal ook waarschijnlijk ticketverkoop voor het grootste gedeelte via internet verlopen. Voor 95 % zal dat volgens ons uiteindelijk rechtstreeks door de airlines zelf zijn, want waarom zouden zij commissie afstaan? De magische woorden op de @Travel conference (= de grootste reis-emerce conferentie) in Miami, USA waren: "selling beyond air tickets" en dat is waar de strijd pas echt begint. Want wie is er momenteel in staat om iets anders te verkopen dan tickets? Weinigen, want bijna niemand heeft er goed over nagedacht hoe je zoiets moet doen. In Amerika denkt men het op te lossen door service gerichter te werken door bijv. chat en video toepassingen te implementeren. Een ander idee is het oprichten van uitgebreide callcenters. Op deze manier kun je buiten internet om mensen zover krijgen dat ze een samengestelde vakantie reserveren. Hier los je ons inziens weinig mee op. De kern is namelijk het boekbaar maken van je product: de samengestelde vakanties die je wilt verkopen. Wat is de oplossing voor het verkopen van iets anders dan een reis van A naar B, de oplossing voor het verkopen van zogenaamde pakketreizen? Hetzelfde wat een reisbureaumedewerker al jaren doet voor een klant; zoeken op basis van de wensen van de klant, voor de beste prijs. Men streeft naar real time boeken waarbij de reis op de site voor 100 % boekbaar is… laat me niet lachen. Voor de meeste reisorganisaties, ook bij grote reisorganisaties, geldt dat je zelfs als reisbureaumedewerker voor bijv. verre bestemmingen zomaar een halfuur in de wacht zit voordat je iemand van de desbetreffende organisatie te spreken krijgt om beschikbaarheid te checken, waarna je weer soms één of meer dagen moet wachten op een definitieve bevestiging. Is er dan wel een toekomst voor reissites? Ja, mits er goed over nagedacht is want er zijn namelijk nogal wat voordelen ten opzichte van verkoop via een fysiek reisbureau, zowel voor de klant als voor het bedrijf achter de reissite. Voor de klant geldt o.a. dat hij of zij een vakantie gemakkelijk vanachter de computer boekt die in veel gevallen ook doorgang zal vinden. Zoniet wordt een vergelijkbaar alternatief voorgeschoteld. Hij of zij hoeft geen uur te wachten bij het reisbureau. Voor het bedrijf achter de reissite geldt bijv. dat de aanvragen kunnen worden gebundeld en in een keer aangevraagd kunnen worden bij een medewerkende reisorganisatie. Daarnaast heeft een reissite een landelijk bereik en een reisbureau maar regionaal of zelfs gemeentelijk bereik. Nog even een hart onder de riem voor alle andere reissites in Nederland die niet aanwezig waren bij de @Travel conference in Miami: jongens laten we niet bang zijn voor de zogenaamde grote jongens die naar ons land komen. In Miami was een ding duidelijk dat ze in Amerika eigenlijk nog niet zo goed snappen hoe het hier werkt. Voor hen is de invalshoek nog altijd losse vliegtickets evt. gecombineerd met autohuur en hotelovernachtingen. Producten die op dit moment al voor iedereen die een internet reissite heeft beschikbaar zijn. Wij willen langs deze weg alle partijen uit de reisbranche (in Nederland en daarbuiten) bedanken die in onze aanpak vertrouwen hebben. Wij bieden samengestelde vakanties aan en zijn hard op weg om ook de verschillende bouwstenen van een geslaagde vakantie boekbaar te maken. Wij hopen dat we de samenwerking kunnen uitbreiden. Andy Kalbvleesch / Opvakantie.nl   

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond