Deel dit artikel
-

KLM start samenwerking met Booking.com

KLM toont op haar website voortaan de hotels van Booking.com. Daarmee kiest de luchtvaartmaatschappij voor een nieuwe hotelpartner. (update 1 oktober)

De KLM werkte eerder samen met Placestostay.com.

Booking.com is in 1996 opgericht door de Nederlander Geert-Jan Bruinsma, en is sinds 2005 eigendom van het Amerikaanse Priceline.com. Eerder schatte Emerce in dat Booking.com in 2006 een omzet had van zo'n 100 miljoen euro.

Partnersites zijn belangrijk voor Booking.com. Een aanzienlijk deel van de boekingen wordt via de in totaal zo'n 3000 grotere partnersites geboekt. Hotels betalen tussen de 10 en 15 procent commissie aan Booking.com. Partnersites ontvangen op hun beurt gemiddeld 25 tot 40 procent over het commissiebedrag dat Booking.com heeft ontvangen van een hotel.

KLM is een belangrijke nieuwe partner voor Booking.com, zegt Mirjam Melkman van de hotelsite. "We hadden al een paar vliegmaatschappijen in ons netwerk. Maar met KLM als partner hopen we dat ook andere gerenommeerde maatschappijen met ons gaan werken."

Booking.com valt in die laatste categorie hotels, aldus Melkman. De site heeft een aanbod van in totaal 35.000 hotels.

Look and feel
Wie op de site van de KLM komt ziet een blokje met daarin de kop '35.000 hotels'. Wie hier op klikt, komt op een achterliggende pagina terecht waarop naar hotels gezocht kan worden. Dit alles is in de ‘look and feel' van de KLM.

Reizigers die een vlucht boeken bij KLM, zien aan het einde van het boekingsproces op dit moment nog geen hotelaanbod. "Er is op dit moment alleen een verwijzing op de homepage," legt Melkman uit. Daar komt wél verandering in. Straks krijgen reizigers dus, tijdens het boeken, een op de bestemming afgestemd hotelaanbod te zien.

De KLM was gisteren niet bereikbaar voor een verdere toelichting.

KLM
Eerder dit jaar sprak Emerce met de KLM over de online strategie van het bedrijf. Over de site zei het bedrijf toen: "De KLM site is op dit moment nog redelijk kaal. We kunnen nog veel waarde toevoegen." De KLM wil van de site meer dan alleen een ‘vluchtboekingssite' wil maken. Enerzijds betekent dat het toevoegen van de mogelijkheden om hotels te boeken of auto's te huren, en anderzijds het toevoegen van ‘meer beleving'.

Foto door: Dr Stanz (CC)

Deel dit bericht

8 Reacties

Martin van Kranenburg

Slimme zet van de KLM. Booking.com is in de hotelbranche en reisbranche een voorbeeld van hoe je hotelovernachtingen moet verkopen op het internet en ze weten als geen ander hoe belangrijk partners zijn dus hun White Label versies zitten dan ook uitstekend in elkaar.

Paul

Booking.com is al sinds 16 augustus j.l. de hotelpartner op de site van klm. Toch raar dat Emerce meer dan een maand later met dit 'nieuws' op de proppen komt?

Jonathan Marks

Booking.com gets it because the range of hotels is much better than many competitors – and they use the power of guest comments. I sort by guest ratings and, so far, have never been disappointed, or disagreed with the user comments when I get to the hotel. Plenty of cases where I have found a hotel through Booking and not through a conference site.

Erik Baumann

'Hotels betalen tot 50% commissie voor het ontvangen van boekingen', dit wordt als iets positiefs gepresenteerd maar dit is toch eigenlijk compleet achterhaald op internet en vanuit het perspectief van de hotelier verschrikkelijk.  Het hotelbedrijf is kapitaalintensief, je hebt een duur pand nodig, veel personeel etc. En dan moet je dus 50% van je marge afstaan aan een boekingssite? Het internet is juist bedoelt als plek waar vraag en aanbod samenkomt. Waar de consument te woord gestaan kan worden door het hotel naar keuze en de hotels niet van die hoge marges af hoeven staan net zoals in die goede oude reisbureautijd. Gelukkig zijn er wel alternatieven aan het opkomen zoals bijvoorbeeld hoteliers.com. Dat is pas echt nieuws in plaats van het melden van een nieuw samenwerkingsverband (van een maand geleden) voor een bedrijf wat volgens eigen zeggen al 3.000 samenwerkingsverbanden heeft met grote partijen!

Sjoerd

@Erik: Wat is er dan zo vernieuwend aan het bedrijf waar je werkt of de eigenaar van bent?

Richard

@Erik: het gaat hier om 15 tot 50% wat de partnersite van Booking.com krijgt (dus niet wat de hotelier moet betalen). Stel dat Booking.com 50 euro commissie krijgt van een hotelier, dan zal de partnersite max. 25 euro hiervoor ontvangen.

Erik Baumann

@Sjoerd De gast kan prijzen en beschikbaarheid controleren van de deelnemende hotels, reviews lezen van andere boekers en dan zelf besluiten hoe te boeken. Er is een mogelijkheid om online via de website te boeken maar de gast kan ook direct contact opnemen met het hotel, alle contactgegevens van de deelnemende hotels worden namelijk getoond in tegenstelling tot andere boekingssites. Hierdoor kan bijvoorbeeld ook de eigen website van het hotel bekeken worden of het hotel nog een vraag gesteld worden alvorens te boeken. Maximale informatievoorziening en keuzevrijheid voor de consument dus. De hotels betalen een vast lidmaatschap om aan de website deel te nemen en dus niet tot 50% commissie per boeking, deelnemende hotels houden hierdoor dus meer over en kunnen hierdoor ook eventueel de kamers voor een lagere prijs aanbieden. Omdat alle boekingen en vragen zelf door de hotels worden afgehandeld heeft hoteliers.com geen reserveringsafdeling van 100 man nodig. Kortom veel vernieuwing in vergelijking met de 'ouderwetse' reisbureau / intermediairs methodiek waarmee andere boekingssites werken!

Erik Baumann

@ Richard Dat staat niet in het artikel in ieder geval. Wel grappig: KLM heeft zelf de hoge commissies er al min of meer tussen uit gewipt…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond